rottefolk i Sarpsborg

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julie Erlandsen

rottefolk i Sarpsborg

Post by Julie Erlandsen »

Et rottekull, mest trolig 2 kull (dyrebutikken sa de var fra ett kull, men størrelsesforskjellene var så store på noen av dem at det nok var fra 2 kull) havnet nylig i en dyrebutikk i Askim. De fleste, tror det var alle, var dumborotter. Mange av dem var lyse på hodet, tror de var champagne hooded. Det ble sagt at de kom fra en oppdretter i Sarpsborg. Jeg skulle så gjerne vite noe mer om dem! Vi kjøpte 2 stk, og er riktig fornøyd så langt. Men om det var mulig å få vite noe mer om dem, litt av bakgrunnen, ville jeg vært veldig glad.
Om noen der ute, vet hvilket kull jeg sikter til, kan jeg jo fortelle at de har kommet til en dyrekjær familie. Jeg kan også bidra med info til oppdretter om hvordan det går med dem fremover hvis det er interessant.
mvh Julie Erlandsen

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Hei. :D

Jeg er jo fra Sarpsborg, men vet desverre ikke noe om dette kullet. Vet faktisk ikke om så mange rottefolk i Sarpsborg i det hele tatt :?
Vet du noe om hvor i Sarpsborg? Eller noe mer om oppdretteren?
Ble veldig nysjerrig nå :wink:

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Nei, jeg vet dessverre ikke noe mer. Rottene jeg kjøpte var det omtrent riktig alder på. De minste de hadde var nok en del yngre. (snaut 4 uker vil jeg tippe)
Dyrebutikken har ikke vært så meddelsom, men jeg får forsøke igjen. Jeg har ikke lyst til å avle på dumborotter uten å vite noe som helst om dem. Nå er det nå ikke en rotterett (jfr menneskerett) å bli avlsrotte heller da :) - og gode venner er de uansett!
De er rolige og har vært det helt fra starten av, veldig tillitsfulle. Fint sosialiserte også. De vokser bra. Virker foreløpig veldig friske. Mye fint å si om dem. Jeg får ta en ny prat med dyrebutikken.
En dyrebutikk bør jo når jeg tenker etter ha registrert navn på menneskene rottene er kjøpt av? Skulle ikke forundre meg om det er regler på det. (burde iallefall være det :)
mvh Julie

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Det har ikke lykkes meg å finne noe mer info om disse rottene enda dessverre. Jeg skal si fra hvis jeg harnoe å komme med.
Julie

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Jeg har fortsatt ikke noe klart å komme med. Men jeg prøver med dette å oppfordre de som evt kjenner noe til dette kullet å "gi et lite vink"
Alt av info er interessant info, også om det gjør at jeg helt klart ikke vil avle på dem. Men det som kanskje gjør meg aller mest nysgjerrig er at de er så annerledes enn våre andre rotter. (som er dyrebutikkrotter) De er veldig myke i pelsen, de er mye roligere, mye mindre skarpe i temperamentet enn hva jeg pleier å se.
Så altså: om du vet noe om et dumbokull som ble levert i en dyrebutikk i Askim en gang i februar, ville det vært flott å få vite noe om kullet.
mvh Julie

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Snakket med hun som driver butikken i går, fikk endelig tak i rett dame. Hun kunne fortelle at hun ikke lenger har opplysninger om dette mennesket som har skaffet henne dette kullet. Tror vel ikke helt på den, men men, det spiller jo liten rolle hva jeg tror eller ikke tror.
Det finnes flere dyrebutikker enn denne.
Litt irritert? JAvisst!
mvh Julie

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg forstår jo dyrebutikkene godt... når de gjør en handel med noen så ønsker de jo ikke at denne personen så skal bli nedrent av andre pga opplysninger om h*n de har gitt... i tilfelle denne personen ikke ønsket å bli nedrent.

men mange bryr seg nok bare rett og slett ikke heller. desto bedre grunn til å ikke kjøpe fra butikkene.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er nok en god ide når man kjøper fra dyrebutikk, enten dyrebutikken sier de kommer fra en kjent oppdretter eller ikke, å tenke på det som en drebutikkrotte med totalt ukjent bakgrunn. Med mindre du selv har personlig kontakt med oppdretteren kan du ikke vite med sikkerhet hva som ligger bak.

En annen ting er at så godt som alle dumboene jeg har hørt om som er kjøpt i dyrebutikk i Norge hittil har vist seg å enten være syk eller aggressiv - det gjør at det går lenge før jeg personlig anser en dumbo fra dyrebutikk som en god avlsrotte. Det kom inn et lass med dumborotter til dyrebutikkene for ca et halvt år siden, og disse har nok blitt ukritisk avlet endel på.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Heidi wrote: En annen ting er at så godt som alle dumboene jeg har hørt om som er kjøpt i dyrebutikk i Norge hittil har vist seg å enten være syk eller aggressiv - det gjør at det går lenge før jeg personlig anser en dumbo fra dyrebutikk som en god avlsrotte. Det kom inn et lass med dumborotter til dyrebutikkene for ca et halvt år siden, og disse har nok blitt ukritisk avlet endel på.
Jepp, og det har vi kjøpere fått svi for :( :roll:

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Min Mist kommer fra dyrebutikk - og er dumbo (født i slutten av august 04, hvis jeg ikke tar helt feil), men viser ingen tegn til aggressivitet eller sykdom - tvertimot er hun tålmodigheten selv. Det er nesten frustrerende å se hvor mye hun takler fra Shadow, som er veldig plagsom til tider (*host* bølle *host*) før hun tar igjen. Men kanskje jeg bare har vært heldig?
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Keira, agouti dumboen min har et flott temperament. Kosete , snill, intreligent,åver våken .. Hun er nesten alt en god tamrotter bør være.
8) Men Zhiller er an annen historie. Jeg tror det har noe med dyrebutikkene og gjøre, i dyrebuttikken der Zhiller kommer fra avlet de bare fordi dumbo plutselig ble ettertraktet. Keira ble født før selve dumbo-hitte`n kom.

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei! Enig i at man bør være svært forsiktig med avl på populære dyr. I hundeverden har vi jo f. eks mange eksempler på at popularitet har ødelagt gemyttet. Et eksempel er jo hva som skjedde med dalmatinerne...
Jeg har også sett triste eksempler på dyrebutikkdumboer. Ikke hyggelig i det hele tatt.
Det som har interessert meg med disse omtalte dumboene, er at de har vokst veldig fort i forhold til hva jeg er vant til. (de fleste av mine rotter kommer fra dyrebutikk) Pelsen er for meg uvanlig myk og tett. De er også uvanlig rolige og tillitsfulle. De er så annerledes enn mine andre dyrebutikkrotter, derfor har jeg lurt på om denne dyrebutikken kan ha hatt rett i at de kommer fra oppdretter. Men jeg synes ikke det virker forsvarlig å avle på dem når butikken da ikke vil fortelle meg hva de vet. (selv om de hevder de ikke vet) Jeg får se hva som skjer. Hvis hannen blir 1-2 år og er sykdomsfri, kan jeg ta det opp til ny vurdering.
Jeg vil i fremtiden holde meg til "MIN" dyrebutikk, der jeg pleier å handle. Eieren der nekter å ta inn dyr fra folk som ikke vil oppgi navn/adresse/telefonnummer slik at hun eller nye eiere av dyrene kan få kontakt med oppdretter om ønskelig. Hun mener at hun heller vil bestille rotter fra Sverige enn å ta inn dyr fra folk som bevisst har noe å skjule.
mvh Julie

Locked