Låne bort hanrotte?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Ailani

Låne bort hanrotte?

Post by Ailani »

Noen som kunne tenke seg å låne bort en hanrotte til parring. Har en roan husky jente som snart er klar for å bli mor. har stamtavle og informasjon om slekten hennes. Ingen arvelige sykdommer. Temp hennes er kjmpe bra! :D

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Du, jeg foretrekker å ha egne hanner. Pr i dag har jeg 10 stk. Ikke alle er egnet til avl, men det er bra å ha flere å velge mellom. Jeg kjenner dem godt og kan velge blant mange når jeg skal ha et kull slik at jeg får den jeg vil ha og får de egenskapene jeg er ute etter. (forhåpentligvis :) ) Jeg opplever at jeg får bedre kontroll.
Jeg vil derfor anbefale å skaffe egne hanner.
Da vil jo rotta di bli for gammel innen hannen blir gammel nok, men det går jo flere tog.
(det er ikke dumt å ta seg god tid i forhold til avl)
Lykke til uansett!
mvh Julie

Ailani

Post by Ailani »

Jeg vet det! Men har ikke sjans til å ha så mange rotter nå. Er meningen å ha selv i fremtiden, men har også hørt at litt nytt blod i familien er bra, og man kan få flere varianter og ikke minst velge perfekte hanner så ungene blir perfekte. lettere å unngå innavl også.

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Ikke for å være slem eller noe, men er det ikke litt skummelt å skulle sette kull til verden hvis du ikke har plass til flere rotter? Enn om du ikke får solgt dem, mener jeg? Det kan jo fort bli femten-tjue unger utav det, og selv om du får ørten henvendelser, er det ikke sikkert alle har tenkt like mye gjennom det. Og folk har en lei tendens til å ombestemme seg. Jeg fikk tre "nei, kan ikke likevel" samt et par henvendelser jeg avviste.
Skal ikke ta gleden fra deg, det er kjempestas med kull, men vær forberedt på at du kanskje må beholde noen av ungene.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

må bare legge til at å gi rotteungene du ikke får solgt til en dyrebutikk burde ikke være et alternativ...

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

§ RatGirl § wrote:må bare legge til at å gi rotteungene du ikke får solgt til en dyrebutikk burde ikke være et alternativ...
Godt og viktig poeng! :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Det kan jo godt hende at Ailani ikke har plass til flere rotter ETTER at det ønskede kullet er medregnet. :wink: Har begge kjønn selv, og det kan være slitsomt å lufte de tre "gjengene" hver for seg (siden gutta finner det for godt å ikke bo i samme bur...). Dersom man ønsker å drive med avl, kan det jo hende at mange vil synes det er greiest å holde seg til ett kjønn og heller låne inn den manglende parten når man planlegger et kull. Dersom vi skulle ha avlet rotter, ville vi valgt den løsningen. Da er man jo ikke avhengig av å ha to "staller" med gode avlsrotter, men bare en.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Jeg tror ikke Ailani har sagt, iallefall ikke som jeg har sett, at hun ikke har plass til noen flere rotter. Jeg oppfattet det som en kommentar til mitt utspill ang. mine 10 hanner at hun da ikke hadde plass til så mange som jeg har. Mulig jeg tok feil?
Jeg vet godt at det er veldig vanlig å låne hanner. Om jeg ikke har gjordt det, betyr ikke det at det er galt av den grunn. Men man skal nok vurdere en del ting veldig nøye ved lån av hanne.
-smittepress på egne og andres rotter
-alder/helse (men det må man jo bestandig vurdere)
-vet man med sikkerhet hvor mange ganger hannen er brukt i avl?
-jeg ville ogaå vurdert hvem av partene herr eller fru som har best av å være borte fra sin eier for noen dager. (enkelte rotter er jo veldig knyttet til sine folk)
For min del har jeg endt opp i å mene at jeg heller vil ha hannene selv, men da skal det også nevnes at vi er 3 rotteglade mennesker her i huset som hjelper til med foring og lufting. Man skal selvfølgelig ikke ha flere dyr enn man mener man har tid og rom for.
Det handler jo også en del om hvor man vil med å avle. Hvilke mål/delmål man har og hvor stort man vil drive.
Ailani: håper du finner en frisk og fin hanne til din rotte! Lykke til!
mvh Julie

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Julie Erlandsen wrote:Jeg oppfattet det som en kommentar til mitt utspill ang. mine 10 hanner at hun da ikke hadde plass til så mange som jeg har.
DA blir det jo straks noe annet... :wink: (10 hanner? wow! :D )
Fortsatt; ingenting vondt ment med det jeg sa, men det er en viktig ting å tenke gjennom "har jeg anledning til å ta meg av 20 unger hvis det skulle gå på trynet og ingen vil ha dem?"

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg mente etter disse ungene. Jeg kan ta noen selv selvfølgelig, og håper det er noen som vil kjøpe av meg:) Ikke noe i veien med genene. Dyrebutikk er nød for dem jeg absolutt ikke kan ha. Vet det er mange som kjøper dem for bare å fore slanger foreksempel. Ikke bra! Trodde den ene hannen min var uegnet men etter å ha sjekket hans bakgrunn og forldre kan jeg ikke se noen hindring. Så håper noen er interesert=) Er mitt første kull:)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Høres spennende ut. Vil du fortelle litt mer om de vordende foreldre? :)

*Flyttet til genetikk og avl*

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

De er de snilleste rottene jeg har:)
Ikke vært syke, og foreldrene heller ikke.
Ingen arvelige sykdommer på morens side. Faren er jeg litt usikker på men begge foreldrene ble gamle av alderdom.
Albino og Husky:)
Driver å leser mye om genetikk nå så er hun ikke gravid så venter jeg litt til med kullet.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Locked