Hvor kommer den fra??? :o

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

sonja89

Hvor kommer den fra??? :o

Post by sonja89 »

Jeg har vært borte nå i 3 dager. Når jeg kom hjem, så gikk jeg så si rett til rottene for å hilse på og mate de. Jeg fant ikke den ene ho-rotta, så jeg åpna skuffen til buret (hjemmelaga bur). Hunnene har gnagd seg opp til skuffene, så de gjemmer seg der av og til. Jeg ble paff når jeg åpna skuffen, der lå en liten unge :o 1 bittebitte liten baby-rotte :shock: Atme ungen så lå Titi. Titi fikk mere panikk en meg, og sprang ned i buret.
Det rare er at jeg ikke har latt hannrottene møte hunnrottene, bortsett fra når de fikk medisin mot lus. Da ble det litt kaos, hunn-rottene kom seg ut av fugleburet (der matskålene er) når jeg spraya hannrottene. Bruker å putte de i fugleburet når jeg skal skifte på buret eller gi de medisin. Men jeg fikk fort tak i hunnrottene, så ikke at noe skjedde. Dette var den 12 april (tror jeg). Jeg putta Titi og ungen i et annet bur, var redd for at de andre hunnene skulle spise ungen. Men det gjør de sikkert ikke?
Hva gjør jeg nå? Hvordan ser man hvor gammel den er? Den har ikke pels i værtfall. Når får den pels? Lurer på hvem som er faren. Håper at det ikke er Bånnsky eller Ringo, Bånnsky er ikke den snilleste og Ringo er broren. Har ikke åpna skuffen på lenge, så den kan ha vært der ganske lenge. Håper at det ikke kommer flere. Håper at de andre hunnrottene klarte å holde seg unna hannene.

Er jo litt glad, men også litt lei. Hvorfor måtte dette skje nå, jeg får ikke ha flere rotter sier mamma. 8 rotter var liksom grensa. Dette var ikke planlagt.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

:)
Uhell skjer. Nå vet du hvor fort det kan skje! Titi ble nok parret på et sekund den 12. april, det vil si at ungen nok er født den 3.-5. mai. Har du en matvekt el.l. så du kan veie den? Den vil begynne å få pels når den er ca 7 dager gammel, og åpne øynene rundt 12-14 dager. Jeg tror det er fint at Titi og ungen er i eget bur frem til den er ca 3 uker. De bør få mye ro og fred fremover. Og hvis du ikke skal beholde den selv, så må du ikke selge den før den er 5 uker. Men det vet du sikkert.

Gled deg over å få følge med i en rotteunges utvikling! Ta bilder, skriv dagbok og kos dere!

Litt tanker omkring det at det bare kom en unge: Jo flere parringer, jo flere unger er det sjanse for at det blir. Så det at Titi sannsynligvis bare ble parret en enkelt gang kan ha vært medvirkende til at det bare er en. Andre grunner kan være hvis hun er veldig ung, eller at hun pga. innavl eller andre ting har redusert fertilitet (fruktbarhet). Genital mycoplasma eller andre sykdommer kan også være en medvirkende årsak. Sjekk for sikkerhets skyld skuffen om det kan være flere unger gjemt der.

Du bør også vurdere å sette avlsforbud på ungen, pga usikkerhet omkring mulig far.

Lykke til :)

sonja89

Post by sonja89 »

Takker for raskt og godt svar :D Går i en sånn lykkerus nå, ble jo egentlig ganske glad. Hvis det bare er den ene, så blir jeg sikkert å få beholde den. Mamma gir sikkert etter når hun ser hvor søt den kommer til å bli.

Kan det hende at hun spiser den? Jeg ble så paff at jeg ropte skikkelig høyt på mamma, tenkte vell ikke klart. :oops: :oops: Skal hente matvekta nå :D

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis hun ikke blir stresset, eller ungen er syk på en eller annen måte, så er det veldig usannsynlig at hun kommer til å spise den. Men husk å ikke ta fra henne ungen hvis du merker at hun blir urolig eller stresset av det. Ikke hold på med den mer enn nødvendig (kun for veiing og skifte bur), før den er ca 14 dager gammel.

En liten rotteunge som nettopp har fått øyne kommer nok til å smelte mamma også :D

sonja89

Post by sonja89 »

Så... Nå har jeg veid den, så tok jeg 1 raskt bilde :D Titi satt ganske rolig mens jeg holdt den, jeg ga henne kattemat på boks.
Den veide 6 gram.

Image


Er den ikke søt?

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Den var søt og liten ja :D
Gratulere med småen:)
Mvh
Elin:o)

sonja89

Post by sonja89 »

Kan det hende hun får flere unger? Synes hun ser litt feit ut. Det går på en måte ut på sidene. Det vises skikkelig godt når hun står på 2.

Begynner å innbille meg at alle hunn-rottene er gravide nå :roll: :lol: Plutselig så var alle veldig fete :P Huff, nei... Tror jeg har fått rottunger på hjernen. Ser nok bare syner...

sonja89

Post by sonja89 »

Det har ikke kommet flere :D

De som kan være pappaen er:
Bånnsky (sort og hvit)
Ringo (sort og hvit)
Skippern (brun)
Billy (hvit og grå).
Brutus (albino)

Titi (mora) er brun og hvit.

Hvis ungen er hvit og sort (jeg synes den ser hvit og sort ut nå), er det Bånnsky eller Ringo som er faren da? Håper ikke det, med tanke på at Bånnsky er blitt sint på meg... Ringo er jo broren til Bånnsky.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis vi antar at:
Bånnsky (sort og hvit) = black hooded/eubk
Ringo (sort og hvit) = black hooded/eubk
Skippern (brun) = agouti eubk
Billy (hvit og grå) = black husky
Brutus (albino) = albino (pew)
Titi (mora) er brun og hvit = agouti hooded/eubk

- så er alle hannene dine mulige farskandidater, både hvis ungen er agouti hooded og hvis den er black hooded (ser mest ut som black hooded).

sonja89

Post by sonja89 »

Åhh... Takker for svar :) Det var jo egentlig fint, men det hadde jo vært fint å vite hvem faren er. Da får jeg vell bare se hvor stor ungen blir. Mora er liten, det samme er Skippern, Billy og Brutus. Bånnsky og Ringo er jo ganske store rotter, så da vil vell ungen bli litt stor hvis en av de er faren? Og siden de andre hannene er små, da vil vell ikke denne ungen bli noe større heller hvis en av de er faren. Eller?

Blir vell å gå og tenke på hvem av de som er faren i en liten evighet.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Så lenge du ikke vet noe mer om bakgrunnen til rottene dine, og ingen av dem får flere kull, så vil du nok aldri vite med sikkerhet, nei ;)

sonja89

Post by sonja89 »

Skal ikke få flere rottebabyer nei.
Det var nå litt artig å få en liten rottunge, forde om at det ikke var planlagt og jeg ikke vet hvem faren er.

Jeg tror hun har flere :shock: Når jeg kjenner på magen så har hun 1-2 løse store klumper inni der. Eller ikke løse da, men de skal ikke være der til vanlig. Og når hun står på to, så er det en stooor klump på den ene siden. Kanskje denne ungen kom for tidlig eller noe?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis du synes det virker som om det er flere unger inni der så må du dra til dyrlegen med det samme de åpner i morgen tidlig! Hvis ungene sitter fast kan hun dø. Hvor gammel er hun og hvor mye veier hun?

sonja89

Post by sonja89 »

Hun er ca 9 mnd nå. Veier 233gram. Vet at det er alt for lite, men jeg visste jo ikke at hun ble parret. Ungen veier 8 gram nå. Hun virker ikke syk, er aktiv og i ganske god form til nettopp å ha fått unger.
Mamma mener på at det kan være brokk eller noe sånt. Sjekket på de andre hunnene som ikke er gravid, de hadde ikke den klompen.
Skal ringe veterinæren i morgen. Men denne veterinæren har ikke pipling på smådyr. Tviler på at hun gidder å gjøre noe med det, hun er sær.

Hvor skal jeg gjøre av rottungen på bilturen til veterinæren? Det er jo 1 time å kjøre. Skal den være i lag med Titi? Hun kommer vell til å bli svært stresset?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ring dyrlegen på forhånd og fortell hvordan situasjonen er, og at du er redd for at hun kan ha unger i magen som ikke kommer ut på naturlig vis. Be dem lese, ringe rundt og sjekke alt de kan med andre veterinærer hva de bør gjøre i en sånn situasjon. Keisersnitt eller rie-stimulerende sprøyte er en mulighet dersom veterinæren kan bekrefte at det er snakk om unger som sitter fast. Hvis hun ble parret 12. april er hun nå 3 dager over makstid for fødsel, og situasjonen kan fort bli kritisk selv om hun fortsatt virker frisk. Men få en bekreftelse på at det er snakk om flere unger før dere gjør noe :)

Det vil nok bli stressende for henne både om dere tar ungen med eller ikke, men jeg tror jeg ville ha satset på å ta den med, siden den fortsatt er så liten, og det er snakk om 2-3 timer (mer hvis det blir snakk om operajon!)
Mulig noen av de som har hatt flere kull en meg kan bidra litt her?

Locked