Mitt første kull=)

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Mitt første kull=)

Post by Ailani »

I dag har min Emma fått unger!Har ikke vært hjemme å sjekket enda, men ba søsteren min sjekke henne, og da ringte hun å fortalte hun hadde hørt noen søte pipelyder og sett noen rosa små unger:)
Vil ikke gjøre noen feil, så hvis noen har noen råd så er det bare å kjøre på:)
De skal jo være i ro en stund så jeg finner ikke ut kjønn eller antall enda.
Er bare veldig glad alt gikk greit med fødsel:)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Gratulerer! Så morsomt!
De fleste rottemødre er flinke mødre og klarer brasene helt fint!
Vær i første omgang nøye med å følge hennes signaler. Vil hun være i fred, så la henne være det. MEN ikke altfor lenge. Hun skal etter hvert i sitt tempo godta både håndtering av ungene og hun skal stole på at det ikke skjer noe med ungene om hun er en tur ute sammen med deg eller ute for gjøre noe annet koselig.
Du må ikke være altfor redd for å ta i henne og ungene. Det går som regel bra og hun trenger jo skryt for at hun har gjordt en kjempejobb.
Følg godt med og følg hennes signaler så går det nok fint.
Om hun et øyeblikk melder at n har du sett nok på ungene, kan det være helt greit igjen om et par timer. Hun skal få ha kon trollen, men må erfare at du ikke er ute etter å skade ungene. Når dette er sagt finnes det også mange rottemødre som ser det som en selvfølge at eieren ikke har til hensikt annet enn å hjelpe. Personlig har jeg nok opplevd absolutt flest av de som tar hel "pakka"helt naturlig.
Jeg synes imidlertid at det er lurt å sjekke antall unger og ta ut evt dødfødte i løpet av det første døgnet. Helst så raskt som mulig. Om du vil veie ungene er en smaksak.

Det var det jeg kom på i farten.
Lykke til!
mvh Julie

Locked