Spørsmål om farger og tegninger!!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Spike

Spørsmål om farger og tegninger!!

Post by Spike »

Heisann!

Har nettopp begynt å lære meg "fagspråket" om farger og tegninger :lol: Og nå lurer jeg fælt på endel saker:


- Min nyeste rotte, hannen MioMinoMio, er tilsynelatende Champagne av farge. Men på beskrivelsen av Champagne står det at mage, rygg og sider har samme farge, men det har ikke han!
Han er lys, lys beige/cream på mage, hode, føtter og på sidene, med litt mørkere farge på rygg/litt på sidene (fremdeles lys beige, men altså hakket mørkere enn første), og enda litt møkere beige på hodet (en slags "hatt" i en trekant, ligner på avtegningene i ansiktet til en ilder) samt i en flekk på ryggen, mellom skulderbladene. Ikke klart avgrenset flkk, mer som en slags sjattering på en bestemt plass.
Han har rosa øyne.
Er han Champagne, eller ikke?

- En av mine eldste rotter, Black Pearl Beauty, ser ut til å være BEW - Black Eyed White. Hun er helt hvit forutenom tre-fire grå hårstrå (ja, så få! De vises knapt!) mellom skulderbladene, og har svarte øyne. Men kan ikke se at denne varianten er beskrevet her på NTF...
Er ikke dette en godkjent variant her i Norge? Og er hun virkelig BEW når hun har fargede hårstrå - selv om de er veldig få??


Takknemlig for hjelp :wink:

Ranja****

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Kan det ikke være at din hvite rotte er en husky som har fadet?

Vil gjerne se bilde av din (tilsynelatende) champagnegutt, blei nysgjerrig :D

Spike

Post by Spike »

Hei!

Pearl, den hvite med svarte øyne, er søster til Blizz, som er Husky (men Husky er for meg ganske forvirrende ennå ;-). Jeg fikk dem av en bekjent på en dyrebutikk, da var de ennå unge, tipper 4-5 måneder. På Blizz har det gråe på ryggen (hun så ut som en Hooded, bare med grått, samt bliss i ansiktet) fadet, men ikke det gråe i ansiktet, det er like mørkegrått som før. Så hun er etter som jeg forstår helt "vanlig" :wink:
Hun er i følge avtegningene på ryggen Banded Husky, men i følge avtegningene i ansiktet Berkshire Husky.. *hehe* Pearl har hele tiden mens jeg har hatt henne (over 1,5 år) hatt samme farge. De grå hårstråene på ryggen er uforandret i farge og mengde. I følge farge- og markerings-forklaringene på nettsiden Spoiled Rats Rattery er hun enten Black Eyed Cream eller Black Eyed White (må sette meg under en spot for å se skikkelig :P ).

På samme nettsiden finner jeg ut at Mio kan være Amber eller Champagne...

Skal låne meg digi-kamera i dag, så skal få inn bilder :D

Ranja****

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hei :)

Hvor gammel er MioMinoMio? Tror kanskje det er babypelsen som ikke har forsvunnet helt. Da ser det nemlig ut som om han har forskjellige farger. Er letter og si det hvis vi for sett et bilde ja :wink:

Kan Pearl være en husky? Noen huskyer fader helt, så de blir helt hvite eller nesten helt hvite. Så tror kanskje at hun er det? BEW er ikke kjent i Norge så vidt jeg vet, de er ofte døve og har lett for å bli født med en sykdom som heter Mega colon. :?

Gå ganske langt ned på denne linken http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... php?t=2094 Så ser du at noen av rottene er blitt helt hvite. Du kan også se på øynene til noen av dem, at de har huskyøyne. Ser ut som sort, men hvis du lyser med skarpt lys eller blitzen på kameraet ser du at det er rødt i midten og sort rundt. Du ser det på det ene bilde der.
Men husky fargen er litt mystisk, eller det er mange meninger og standarder, så etter det jeg har lest trenger ikke en huskyrotte ha husky øyne. :roll: Til å forvirre deg ennå mer :P Så finnes det forskjellige typer huskyer, det kommer ofte ann på hvilket land du ser på standarden. Men jeg vil si at en husky er en rotte som fader i pelsen. :) Så da blir det egentlig ganske enkelt :wink: :)

Spike

Post by Spike »

Heisann!

Mio er bror til Elsol's Pink, hun kjøpte henne fra dyrebutikken i (var det?) midten av mars-05 ca. Da var de ganske unge - sto sammen mange søsken av begge kjønn, og hadde etter som de ansatte sier kommet uken før fra Sverige... Det vil da si han er rundt 5 måneder gammel, muligens?

Fikk dessverre ikke henta kamera i dag - brukte heller tiden på å vente på NAF, siden jeg var så lur og låste nøklene i bilen da vi gikk på tur med hunden :lol: :oops: :lol:
Men har det i morgen, og skal ta MASSEVIS med bilder :wink:

Blir spennende å finne ut av fargen hans - han er virkelig mørkere bak, og lysere fremme... men har ikke fått "undersøkt" så mye som trengs, han kom i går og har trengt ro de første dagene... skal ta han med på et bord i morgen, og finne gode ting han kan strekke seg etter, osv.. Håper på bra bilder :wink:

Det er godt mulig Pearl er Husky, jeg har - før jeg leste om farger ++ på NTF - gått ut i fra at hun er Husky, med særdeles lite grått. Trodde ikke at hun var "avblekbar", siden søstra Blizz, som er Husky, ikke hadde begynt å fade ennå da jeg fikk dem, mens Pearl var sånn som hun er nå.
Men jeg aner ikke om noen fader fra de er unge, mens andre når en viss alder før de gjør det.. Og jeg går ut i fra at det finnes mange uvanlige variasjoner av vanlige farger og markeringer.. :P

Har bare lest om BEW & BEC, etc etc og tenkt "hmm kan hun være det, tro?" Men Husky-øyne, DET har hun! Om jeg har forstått det riktig, så kjennetegnes disse ved at man ser rødt (blod) inni dem, når de er i godt lys. Det mener jeg å ha sett i Pearls øyne mange ganger. De ser svarte ut, men med en rød "flekk" inni.. Så, om Husky-øyne kun opptrer på Huskyer, da er hun det :wink:
Men jeg tror fremdeles ikke hun har fadet... kan det ikke hende hun rett og slett er født med unormalt lite grått?

Mye å sette seg inn i, spess det med Husky, ja :roll: :wink:
Men jeg får vel banket det inn *hehe*
I morgen blir det i alle fall fotoshoot med Mio, og Pearl under lampa :D

Ranja****


(..ehh.. hvordan legger jeg ut bilder her??)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hmm... blir spennende og se på Mio, for voksenpelsen sin har han fått for lenge siden :wink: :P

Pearl er nok husky ja, nesten 100% sikkert :wink: Selv om hun er husky trenger hun ikke ha akkurat den markeringen som man forbinner med husky, noen har bare noen sorte flekker, men det kan jo ogås være at hun fadet veldig fort, fortere en søstera si. Det er inviduelt hvor mye huskyen fader. :)

Hvis du ser litt lengre ned på genetikk og avl her, så er det er emne om husky :)

Hvordan du legger ut bilde finner du under Funksjoner, tror jeg det het. Søk eller let litt så finner du det :wink:

Gleder meg til bilder! :D

Spike

Post by Spike »

Hei igjen!

Ja, lover å ta bilder av Mio fra alle tenkelige og utenkelige retninger :D Morro å få en slik vinkel i rotteholdet - har aldri før satt meg inn i annet enn det man skal kunne - språk, instinkt, levesett, for, osv..

Hehe - vi finner vel ut at han er helt normal, og at øynene mine IKKE er det :wink: :wink:
Men han er nå nydelig, uansett hvilken betegnelse fargen hans har :D

God natt alle Rotte-Potter :D

Ranja****

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ikke sant, det er spennede og sette seg inn i det :D Har du startet så fortsetter du :P Sånn er det med meg iallfall! :wink:

Ja, er vel kanskje legge tid nå :wink: *Gjesp*

Natta :)

Spike

Nå kommer det bilder!

Post by Spike »

Heisann!

Glemte kameraet i går :oops: , men har det i dag!
Skal nå gå å søke på funskjoner, etter tips fra Ratgirl - for å se om jeg finner ut hvordan jeg putter inn bilder..
Men har allerede laget en ny tråd under "avdelingen" rottebilder (eller hva det nå het :roll: ); Spike sine rotte!!
Der ligger link til nylaget rotteside på freewebs (for enkelhets skyld: www.freewebs.com/ratspikez/ ), med bilder av mine rotter.
Har ikke kommet så langt med siden, prioriterte bildene først, jeg :P
Bilder av Mio er ennå ikke tatt, men Miira & Måne er der, samt noen få, dårlige bilder av Blizz & Pearl.
Skal ta resten av gjengen senere, nå er det handle-tid :!:

Ranja****

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

bildene vises ikke :(
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hun prøver å fikse det :wink:

*Glede meg til bilder*

Spike

vart det bra nå??

Post by Spike »

Hei!

Håper de funker!
(Takk for beskjed til andre ratgirl :wink: )

www.freewebs.com/ratspikez/

Ranja (som X'er fingrene...)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

:? Nei, det gjør de ikke :( Forandret navn og lastet dem opp til freewebs?

Spike

!!!!!!!!!!

Post by Spike »

Alle navn er forandret, ingen store boxtaver - ingen mellomrom..
Satt dem inn på nytt.

Skjønner ikke dette, jeg ser dem jo (altså ikke når jeg red siden, for det er jo klart jeg gjør, men når jeg går inn på adressen)

Må ut nå... håper dere prøver igjen siden... og at jeg finner ut av dette
Sukk****


Ran*

Spike

Bilder av Mio ++

Post by Spike »

Heisann!

Må nok bite i det slitsomme (!) eplet og ordne ny hjemmeside, slik at bildene av Mio og de andre kan beskues av dere :wink:
Takk Ratgirl, for oppklaring av "mysteriet" *hehe*
Var ganske oppgitt, men skal nok få orden til slutt.

Skal gi beskjed når alt er ok, er veldig spent på farge-bedømmelsen av Mio, og de to M-jentene har avbrutte flekker i stripa på ryggen, og ser ganske så spess ut :P

Men kan godt sende bilder på mail :D

Ranja****

Locked