Hjelp! Rottemamma døde!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
ratty

Hjelp! Rottemamma døde!

Post by ratty »

En venninde av meg har et kull som er 14 dager gammelt nå, 13 små. I kveld når hun skulle legge seg, og såg til rottene, låg rottemamma i et hjørne for seg selv, og var død! Hun hadde ingen tegn til sykdom, og var bare 7 mnd gammel stakkar!

Hvordan kan ungene overleve nå? Tina var alenerotte, og hun har ingen andre hunner!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Prøv å finne en rottemor med kull et eller annet sted.
Hilsen!
Rose

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Øv, hvor er det ærgeligt, at du bor så langt væk :( Mine to mødre, der begge har unger, deles i forvejen om ungerne, de kunne nok have deltes om nogle ekstra også :cry:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

ratty

Post by ratty »

jeg kjenner dessverre ingen andre med rottebarn.. :cry: Er det ingenting hun kan gjøre? Går det å mate de med feks babygrøt?

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Du kan prøve med kattemelk og pipette (spør på apoteket etter den minste de har) - melken bør være temperert, og ungene skal i utgangspunktet mates annenhver time...men når de er så gamle som to uker, er det ikke lenge til de kan begynne å smake på voksenmat, heller. Tvi tvi, håper det ordner seg :)

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Forresten, ser at du også bor i Trondheim - kan godt ta meg en tur og hjelpe dere, om det skulle være behov. Send meg en pm :)

ratty

Post by ratty »

Takk for råd! :D Hvor får hun kjøpt kattemelk?

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

I de fleste dagligvarebutikkene. Står sammen med alle dyreprodukter. Lykke til!! :)
Hilsen!
Rose

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Fostermoren behøver ikke nødvendigvis ha unger selv, noen hunnrotter begynner faktisk å produsere melk når hun "får" unger.
Håper at alt ordner seg og at de vokser seg store og fine. Lykke til!


Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Vi har en hunnrotte som er ekstremt tolerant ovenfor nye rotter; Toffa. Hun liker bebiser, men har aldri truffet noen så små som 2 uker gamle før. Hun aksepterte alle de tre minste damene våre fra første stund uten å blunke. Kanskje hun kunne vært en mulig "fostermor"? Hun har et bra fettlager å lage melk av, i allefall. Vi bor også i Trondheim, send pm eller mail hvis det er aktuelt!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked