farger på rotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Eva

farger på rotter

Post by Eva »

mener jeg har lest at huskey rotter blir født mørke og ikke får avtegn før de er fire-seks uker gamle? tror det står her en plass..

det jeg lurer på da er om jeg har en (ekte) huskey da!
For rett etter at hun ble født, kunne jeg se at hun fikk mønstre som en huskey. og da pelsen kom var den sort og hvit.
nå er hun blitt grå der hun var sort, og lysere rundt øynene, så jeg regner med at hun blir lysere og lysere.

så jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg litt nermere om fargene på huskery, og hvorfor min hadde avtegn med en gang, og ikke før fire-seks uker, som det står her på tamrotter.com

hilsen Eva:)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har lest det samme, jeg også... gang på gang, men alle mine huskies har vært født med bliss, så jeg tror nok det menes at de blir født som en blazed american berkshire, siden pelsen deres ikke lysner helt med det første. Men det er store variasjoner her også.

Jeg har en del bilder av nyfødte huskies i flere farger, så det er jo bare å gi beskjed om du ville vært interessert i å se dem...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja det er lett å misforstå det som står i Norsk Standard når det gjelder husky. Jorunn, kan du rette det? Det skal selvfølgelig stå at en husky er tegnet som en am.berkshire eller tilnærmet en hooded med bliss (banded). Er ikke sikker på om genetikken følger berkshire/hooded, men det er ikke så viktig. Det som skjer når rotta er rundt 6 uker er at den mørke fargen langsomt begynner å blekes, ved at det blir flere og flere hvite hår innimellom de mørke. Selve avtegningen forandrer seg jo ikke! Likevel kan man se at noen huskyer bleker så mye at de til slutt ikke har noen avtegning i det hele tatt. Se bilder av Fenris før husky-bleking og etter at han ble voksen.

Locked