Et lite spørsmål angående avl.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Et lite spørsmål angående avl.

Post by h3gzi »

Jeg har to rotter hjemme. En hetterotte og en husky. Ei venninne av meg har en liten husky-gutt. Tenkte kanskje å avle på en av rottene mine om en stund, bare kanskje altså. Men har et lite spørsmål.

Navara - hetterotta - er veldig kosete av seg.
Tussi - husky'en - er mer hyper og ikke kosete i det hele tatt.

På den måten er det kanskje en fordel å avle på to rolige, kosete rotter (venninna mi sin er det).. Men da kom spørsmålet, går det greit å blande hetterotte (hooded) og husky?

Håper på svar.
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Husky og hooded er to varianter av samme rotteart; rattus norvegicus.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Ja, det har jeg skjønt ;) Men hvordan blir ungene da?
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

heihei!
:P
de kan bli både slik og sånn. det er ikke noe problem å blande farger, siden det ikke er noen eksagt fasit på hvordan tegningene skal se ut. det kommer an på hvilke farger og tegninger som ligger bakover i slekten.
husky er såvidt jeg vet en ressecivt (vikende) tegning. hooded har lett for å slå gjennom. både agouti og black hooded er vanlig og greit å få til.

Men: det som betyr noe (veldig mye, faktisk) er at begge foreldrene er kjempesnille og helt friske, og at de har så kjent bakgrunn som mulig.
da er det lettere å forutsi hvordan ungene blir (men overaskelser kan komme). siden det er endel problemer både med helse og desverre også med temperament på noen linjer, er det superviktig å ta dette seriøst.

hvordan fungerer hunnen i flokk med andre hunner? og hannen, er han snill med sine burkamerater? kan de møte fremmede rotter av samme kjønn uten å krangle for mye? og selvsagt er det viktig at de er snille mot mennesker. selv om du og vennen din har rotter begge to, så er det ikke nødvendigvis sånn at det er lurt å parre disse med hverandre.
rotteavl er ikke bare bare. moren kan bli syk (har jeg nettop selv opplevd) eller nekte å ta seg av ungene. hva gjør du da?
ungene kan arve dårlig gemytt fra slektninger du ikke kjenner til eller lignende.

jeg mener ikke å skremme deg, for rotteavl er utrolig spennende og lærerikt. men det kan lønne seg å ha litt is i magen og ikke parre det første du får tak i. ta deg tid til å tenke på om dette er noe du virkelig vil og er klar for. hvis ja, finn gode snille avlsrotter som du vet mest mulig om. hvis nei, bare kos deg med rottene dine! rotter er jo så fine att.
:les: les litt om genetikk og bare lær om rotter generelt først.

mvh johanna :rottehode:
Last edited by lille lakris on 21 Oct 2006, 23:01, edited 1 time in total.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

...og så håper jeg at du vil trives her på forumet! :sol:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Det kan være lurt (og moro!) å sette seg litt inn i genetikken før man avler, et fint sted å starte da er ved å lese NTFs variantside. Siden du/dere tenker på avl så vil jeg også anbefale å lese avlsveildningen og Heidis RotteFAQ - 11. Skal jeg avle?

:)

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Noget andet du skal tænke på er alderen på rotterne. Er de overhovedet den rigtige alder?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Jeg har selvfølgelig tenkt å lese ALT jeg finner om avl av rotter før jeg setter igang :) Bra dere spør meg om jeg har tenkt på alt. Foreløpig går jeg på folkehøyskole, så det blir ikke noe før i juni, hvertfall. så spørs det om jeg skal være hjelpeveileder året etter, så ingen ting er bestemt ennå.

Men, som lakris spurte om, først kjøpte jeg Tussi, husky'en. Så tenkte jeg jo, at siden di er flokkdyr, skulle jeg kjøpe en til. Med en gang jeg lot dem treffe hverandre, virket di en smule agressive, eller Tussi gjorde det, men hun er den som ikke er spesielt kosete av seg. Mest hyper. Noen forslag til å få henne til å roe seg?
Vel, tilbake til møtet, Navara, hetterotta, hadde ingen problemer med å treffe Tussi, og nå lever de flott sammen. De har sine småkrangler, men tror det er bare lek. Når jeg ser dem da, er det faktisk Tussi som ligger underst og piper, mens Navara ligger over hun. Hehe, ganske søtt og se på.

Ronny, venninna mi sin, er vel 8 uker gammel nå, og han lever foreløpig alene. hun har funnet ut at hun skal finne en kamerat til han så fort som mulig, så han slipper å være aleine. Så jeg vet ikke hvordan han går med andre hanner ennå. Kan jo si det når jeg får vite det..

Men både Navara og Ronny er veldig kosete av seg, venninna mi hadde med seg Ronny i byen i går, og han satt i lomma å kikket ut. Jeg har ikke fått hilst på han ennå, siden jeg er i Tromsø (180mil vekk fra de kjære rottene mine), men skal se på han i jula. Så, skulle jeg avle på noen av mine rotter, tror jeg det måtte være Navara, siden hun er av den kjælne typen...

leste litt om hu på 13, som ikke hadde reklamert for kullet før hun fikk det.. Jeg har tenkt å finne hjem til de rottene som kommer, før jeg parrer dem. Så slipper jeg å sitte med veldig mange rotter..

Håper dere kan svare på dette, og evt komme med andre forslag/spørsmål. Er jo det man lærer av ;)
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Her er to fine tråder som kan være bra å lese:
viewtopic.php?t=2915
viewtopic.php?t=3629

Eller så anbefaler jeg deg å lese, spørre, lese, spørre osv. Du finner mye info og flere linker til nyttige sider her på forumet. :thu:

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Takk for det :) Ja, er jo slik man lærer.

Har du avlet med rottene dine eller?
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

h3gzi wrote:Har du avlet med rottene dine eller?
Nei. Hadde planlagt et kull i fjor høst, men det ble det ikke noe av. Noe som viste seg å være et bra valg i ettertid, selv om jeg hadde planlagt det en god stund.
Jeg har vært "fostermor" for et kull fra de var 9 dager gamle, og det var mer arbeid og tid enn hva jeg hadde sett for meg, så har skjønt at det kreves mye av deg hvis du skal være en flink oppdretter. Desstuen blir det en del utgifter også. Så jeg nyter heller livet som "bare" rotteeier en stund til. ;)

Montanus

Post by Montanus »

Men når man har avlet på en av sine rotter, og skal beholde en eller to av ungene selv, så må man likevel sette de i karantene, ikkesant?

Eller holder det at man holder et godt øye på dem når de fremdeles er med moren?

Locked