Kjøpskontrakter..

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Kjøpskontrakter..

Post by Alvrina »

Håper inlegget passer inn her, hvis ikke er det bare å flytte det.. :roll:

Når jeg ser på hjemmesiden til diverse oppdrettere på jakt etter hunrotter leser jeg stadig kjøpskontrakter.

I de fleste kontrakter står det at oppdretter har rett til å hente rotta hvis det f.eks blir misstanke om vanskjøtstel eller at ikke kjøperen har dratt til veterinær hvis dett hadde trengs. Det sto også i en kontrakt at oppdretter hadde rett til å hente både rotta fra oppdrettet sitt og ungene til den rotta hvis den hadde vært avlet på uten lov.. og at unger etter oppdretterens rotter skulle bli solgt med samme kontrakt som foreldrene...

Da kommer spørsmålet opp, det er vel ikke lov å hente tilbake en rotte når den er kjøpt og betalt for? Etter hva jeg vet er det ulovelig så lenge rotta er betalt for, og at det kan annmeldes som tyveri..
Hvis dette stemmer, så er jo de fleste kjøps kontakter ugyldige? :o

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg synes ikke at man kan hente rotta tilbake eller ungene tilbake hvis den er avlet ulovelig på. Men at evt eierne av disse barna får vite om den "ulovelige" avlingen det ville jeg sørget for.

Men det er noe annet hvis rotta blir utført vold mot/ikke matet riktig/ikke får behandling hvis det trengs og slike ting. Da har jeg skrevet på min at konrakten ikke gjelder.

Og ja jeg ser problemstillingen.. man kan ikke bare buse inn hos noen å hente noe nei. Men når eieren skriver under på at den skal leveres tilbake og at kontrakten ikke gjelder, så har jo eier sagt at dette er greit..

Er ikke det noe å ta med seg?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Sant nok, men sånn i forhold til loven er den ugjyldig uansett hvem som skriver under? eller er jeg helt ut på jordet nå?

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

hvis det hadde vært sånn hadde vel alle papirer som man skriver under vært ugyldig? Arbeidskontrakter osv...?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Ok, da skjønner jeg det bedre. Hehe, er jo litt dumt å lage kontrakter osv hvis de hadde vært ugyldige.. Hadde jo vært dumt om en kjøper hadde brukt loven mot en oppdretter osv.. ;)

Men uansett så er det jo opp til de som skriver under på kontrakten hvor gyldig den er og ikke... Man må jo holde det man lover, og det man skriver under på skal man jo ikke bryte. Men man har jo heller ingen rett til å gå ha bare ta rotta og ungene dens..
Var egentlig det jeg reagerte mest på, for det er jeg ganske sikker på at man kan kalle tyveri.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

hvis eier har skrevet under på at ungen vil bli levert tilbake/hentet hvis eier gjør slik eller slik, og eier gjør dette så ville jeg da vel tro at man da har rett til det?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

*Tråden er flyttet fra Kjøp og salg*

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Her er det nok noen misforståelser om hvordan lovverket vårt fungerer ute og går... :les:

Det er mange lover som begrenser hva man kan skrive inn i en kontrakt. En arbeidsgiver og en arbeidstaker kan ikke "bli enige om" at arbeidsmiljøloven ikke gjelder, og en selger og en kjøper kan ikke "bli enige om" at kjøpsloven ikke gjelder. Hvis noen selger et dyr eller en plante, mister de retten til å bestemme over videre formering, salg, annen avhending eller avlivning. Dette skyldes sedvanen for salg av dyr og planter i Norge. Denne sedvanen endrer seg ikke fordi noen rotteoppdrettere de siste årene har begynt å utforme egne kjøpskontrakter i strid med tradisjonen.

Legg merke til at jeg snakker om sedvanen når det gjelder planter og dyr. Andre varer har andre sedvaner. Dette er noe de fleste av oss forholder seg til hver dag. Vi vet godt at vi ikke kan kopiere dataprogrammene vi kjøper for å selge dem - men de fleste av oss ville riste på hodet hvis Plantasjen satte opp skilter om at krydderplantene bare ble solgt for å ses og luktes på, ikke spises. Og at gartneren kunne reise hjem og hente både morplante og avkom hos deg, hvis du fant på å formere dem. ;) Faktisk, hvis en gruppe rotteeiere bestemte seg for å prøve å skaffe seg en monopolsituasjon på salg av rotter med bestemte genetiske linjer, tror jeg det også ville være i strid med gjeldende lovverk. Man kan ta patent på genmanipulerte stammer, men ikke på "avkom av X og Y". Eneste måten å kontrollere på - er å ikke selge!

Den mest nyttige og lett forståelige informasjonen om hva som gjelder ved salg av dyr, har jeg funnet på sidene til NKK (Norsk Kennelklubb) og diskusjonssider som omhandler kjøp av hund og forvertavtaler.

Et salg er et salg, men det er selvsagt noen som ønsker å omgå reglene når det gjelder dyr. En måte å gjøre det på er å skrive en forvertkontrakt. Da står oppdretter som eier, og forverten har ingen juridiske rettigheter på dyret ut over det som står i forvertskontrakten. Forutsetningen for at dette skal være lovlig, er at det ikke tas penger for dyret (i alle fall ikke i nærheten av hva dyret ville ha kostet på det åpne markedet), og at eieren betaler mesteparten av utgiftene på dyret. Ellers vil rettsapparatet anse det som salg, og kjøpsloven gjelder. Det er selvsagt alltid noen som vil prøve seg. Det skal være eksempler på hundeoppdrettere som systematisk misbruker regelverket. Derfor finnes det en rekke anbefalinger om hva forvertskontrakene bør inneholde for at det ikke skal regnes som salg eller utbytting av forvert. Jeg anbefaler alle som tenker på å bruke en forvertskontrakt, enten de er oppdrettere eller folk som ønsker seg rotter, å ta en titt på diskusjoner rundt forvertskontraker på nett.

Forskjellige foreninger for omplassering av dyr opererer også med kontrakter med begrensninger på avl, avlivning og avhending. Selv om "adopsjonsgebyret" for rotter faktisk er høyere en butikkpris for rotte i enkelte tilfeller... Dette er muligens lovlig fordi ideelle organisasjoner som Dyrebeskyttelsen ikke regnes som kommersielle foretak. En oppdretter vil ha problemer med å argumentere for at de kan ta penger for dyret, og likevel ikke være et kommersielt foretak. Forøvrig tror jeg ikke Dyrebeskytelsen forenter at folk følger avtalen. Da jeg ringte for å si fra hvorfor jeg trodde det var på tide å avlive Ramses, var de nokså overrasket i den andre enden over at jeg tok kontakt!

Uansett er det forskjell på å ha rett, og få rett. Og besittelse er mer enn halvvegs til eierskap... For å få tak i en rotte hvor forvert bestrider retten til å hente dyret, kan man ikke bare troppe opp selv. Man må ha hjelp av politiet. Det tar tid. Ellers heter det selvtekt - og det straffes strengt! Jeg regner med at det blir omtrent som å få kastet ut en leieboer som ikke betaler husleie. (Tar ca. 6 mnd., koster noen tusenlapper, ørten telefoner og brev.) I mellomtiden er det stor sjanse for at rotta er død, eller bare "borte", og forverten er høyst begrenset erstatningsansvarlig. :(

Manglende evne til formering, eller kjente svakheter i en avlslinje anses som en betydelig mangel ved varen når varen er et dyr. Hvis man velger å selge steriliserte dyr, må kunden opplyses om det før salget. Dersom en oppdretter kjenner til gode grunner til å ikke avle på en rotte, skal disse også formidles før salg. Men i følge lovverket er det rottens eier som bestemmer over dens reproduksjon, så langt naturen er villig.

Inger

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Dette var veldig interessant lesing! :thu:
En måte å gjøre det på er å skrive en forvertkontrakt. Da står oppdretter som eier, og forverten har ingen juridiske rettigheter på dyret ut over det som står i forvertskontrakten. Forutsetningen for at dette skal være lovlig, er at det ikke tas penger for dyret (i alle fall ikke i nærheten av hva dyret ville ha kostet på det åpne markedet), og at eieren betaler mesteparten av utgiftene på dyret.
Dette alternativet kan jo bli svært dyrt for oppdretteren, med tanke på hvor ofte rottene er hos dyrelegen i løpet av livet. Hvis man da har flere kull...


Eneste kloke man kan gjøre, er vel å selge kun til personer man kan stole på og kjenner, så man vet at de vil holde kontakten og ikke gjøre noe som strider imot det oppdretteren ønsker.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Eventuelt kan man gjøre det klart at de som enten avler på unger som ikke skal avles på, eller ikke steller godt nok med dyra, ikke får kjøpe flere rotter fra oppdretteren det gjelder.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja hvis dette stemmer er jo ikke de kontraktene vi selger med verdt noen ting :| Og det er jo dumt, så ja man burde selge kun til de man stoler på. Selvfølgelig er det jo noen som følger disse kontraktene da og det er jo kjempe bra :akt: også vil det alltid være de som ikke gjør det.
Så jeg skal iallefall være mer kritisk til kjøperne mine!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

§ RatGirl § wrote:Dette alternativet kan jo bli svært dyrt for oppdretteren, med tanke på hvor ofte rottene er hos dyrelegen i løpet av livet. Hvis man da har flere kull...

Med tanke på at en rotte lever 2-3 år så blir det ikke så mange besök hos dyrlegen. Och om rottene er ofte hos dyrlegen så er det ikke bra avlsmatrial og da kan jo oppdretteren like bra selge hele rotta! (og slutte å avle på linjer med så dårlig helse).

Ellers så stemmer det som Matmor skrev, har du solgt rotta så kan du ikke bestemme over den etterpå. Men kjöpekontrakt er jo bra for å TYDELIG vise hvordan man ÖNSKER at det skal väre. Feks. at man som oppdretter vil bli kontakta för evt. omplassering eller för evt. avl på rotta.
Mvh. Ann E.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg synes da jeg har sagt dette før, selv om jeg ikke var like detaljert som "Matmor". Flott innlegg! :thu:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Som potensiell kunde vil jeg gjerne skrive under på kontrakter med seriøse oppdrettere som ber om tilbakemeldinger om dyrene :)
Og avl er en alvorlig sak, så jeg synes ikke det gjør noe om det står noe om oppdretterens mening om dyret i så måte.
F.eks. "Dyret innfrir ikke kriteriene i NTR's avlsanbefalinger" eller "ved ønske om å bruke dyret i avl bes oppdretter kontaktet først for informasjon om kullet". En ansvarlig eier vil forstå at det ikke er lurt å avle "villt" på noen få grener, eller fra kull med mye sykdom, for eksempel.

Men Forvertkontraker for rotter? Jeg ville ikke ha gått inn på en. De gir oppdretter alt for mange fordeler i forhold til eier, etter min mening. Disse kontraktene er utarbeidet for dyr som normalt koster mange tusen, eller titusner av kroner. Og hvor livslengden tilsier at veterinærregningene/annet profesjonellt stell kan akkumulere seg. Det er ikke særlig mye å spare på rotter, tror jeg...

Inger

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Med tanke på dette med kontrakter og ugyldighet, hvordan blir dette med avlsfobud?

Som oppdretter kan man fraråde avl på en linjen, men man kan ikke sette et direkte forbud? Altså, nekte de som eier rotta å avle på den.

Spør om dette med tanke på min egen vurdering av en linje.
For dem som lurer er det fortsatt slik det var, forløpg forbud..

Post Reply