Hysky Rotter...

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Rattus Norvegicus
Sover i do
Posts: 236
Joined: 27 Dec 2006, 13:58
Location: Tønsberg

Hysky Rotter...

Post by Rattus Norvegicus »

Hei, lurer på om husky rotter blir mindre tamme en andre rotter, stemmer det? Personlig syntes jeg det virker sånn at fargen har noe å si på gemytet til rottene?

Husky rotter virker mer ville en andre rotter...

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

En av de mest tillitsfulle og roligste rottene jeg har er en husky ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Av elle huskyene jeg har hatt, så er det bare de fra oppdrettere som har vært sån passeig tamme. De fra dyrebutikker har vært helt ville i hodet.

Rattus Norvegicus
Sover i do
Posts: 236
Joined: 27 Dec 2006, 13:58
Location: Tønsberg

Post by Rattus Norvegicus »

Den huskyen jeg hadde var jo renne dritte rotta...
De tammeste jeg har er Neo & Sonic...
Black Hooded brødrene er mer folke sky det var den forrige Black Hooded`n jeg hadde også...

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg tror ikke fargene har noe med personligheten å gjøre!
Det er heller miljøet..
Mine to huskyhanner var verdens mest kosete gutter og elsket alt som var levende,jeg har hatt noen black hooded og,de var så kosete og glade i mennesker at de fikk klatre på buret alene også kom de opp trappen til rommet mitt og der satt den lille rotta mi og lagde koselyder og ville opp :mrgreen:
Alle disse rottene kom fra dyrebutikk..har du lyst på en fin rotte som er kosete og glad bruker du masse tid på å få rotta tam! ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hvordan kan fargen/varianten ha direkte noe å si på gemyttet?

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Marcus er/var hvertfall kjempe rolig, selv om han ville leke litt også. Han var den tammeste rotten jeg hadde. Nå skal det sies at han var kastrert, men jeg hadde broren hans også, og han var skikkelig tam han også, og rolig til tider, men nå var det jo mest sannsynlig aggresivitet i slekten dems. (butikkrotter.)

jeg lurer også på hvordan frage/tegning kan ha noe med gemyttet å gjøre :hm:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

§ RatGirl § wrote:Hvordan kan fargen/varianten ha direkte noe å si på gemyttet?
det kan faktisk det, men det går ikke an å si at "alle huskyer er ville". men noen typer blir mange steder foretrukket fremfor andre, f.eks rex, for å ta et eksempel. i starten var det kanskje lite avlsmateriale, og oppdretteren benyttet den samme rotten/linjen mye. her var gemyttet muligens nervøst eller lignende, og dette ble ført videre. så rexene fra denne linjen ble nervøse av seg. eller huskyene om så var. men de ungene som ikke ble rex eller husky var jo like utsatt for å få med seg det dårlige temperamentet, så man kan ikke si at bare huskyene var det. i så fall var det tilfeldig.

mine første rotter var verdens snilleste huskyjenter, og pewhanner som beit meg til blods mer enn en gang. den ene pewhannen fikk et kull med den ene huskyhoa, hvor oppdretter beholdt en pewjente. jeg fikk alle disse 5 via omplassering, og pewjenta beit like mye som pewhannene. men det var jo ikke fordi hun var pew.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Da er det nok linjene det kommer ann på..
Har vel bare hatt uflaks med meste parten av de jeg har hatt..

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ja, jeg forstår at enkelte linjer ikke er så heldige. Det jeg tenkte på er hvordan man eventuelt kunne sagt at alle huskyer generelt er villere. Altså at gemyttet følger genotypen, tenkte jeg. Det er vel ikke mulig, eller?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Tja, kommer jo ann på om dette er forsket nok på eller ikke?

Det jo slik hos hunderasen Engelsk Cocer Spaniel (dette har jeg skrevet her før), at røde hunder er med skrape og aggressive enn f.eks sorte eller roan fargede hunder. Men man kan på en måte ikke sammenlikne rotter med hunder, for på hunder er det mye som har med hver enkelt rase å gjøre. Men hos Coceren har visst fargen mye å si på gemyttet.

Det samme går visst igjenn hos hester og katter, røde hester er mer grettene enn f.eks sorte. Skilpaddefargede fargede katene er mindre sosiale med mennesker(skye) med andre katter.

Så når det er sånn hos mange andre dyr, så kan det være slik med rotter også. Men i og med at de fleste mener at det ikke er slik med rotter, så har vel forskningen funnet ut at det ikke er sånn? eller så har de ikke forsket særlig på det i det hele tatt...

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Er dette forsket på? Kan du vise til kilder i såfall? :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Har nok ingen kilder, hadde jeg hatt hadde jeg linket.
Det med hunder syår det i bikkje boka mi. Det om hest ble sagt når jeg jobba i stall, og det med katter trodde jeg at alle visste..
Mne kan jo søke rundt på nettet ;)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Alvrina wrote:Det samme går visst igjenn hos hester og katter, røde hester er mer grettene enn f.eks sorte. Skilpaddefargede fargede katene er mindre sosiale med mennesker(skye) med andre katter.
jeg har i hvert fall aldri møtt røde hester som kunne tilsies og være mer gretne enn andre. ikke skilpaddefarga katter heller, med unntak av to stykker som har vært innekatter hele sitt livog aldri sett andre dyr eller folk enn eieren. da er jo ikke det så rart.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Sjobeng wrote:
Alvrina wrote:Det samme går visst igjenn hos hester og katter, røde hester er mer grettene enn f.eks sorte. Skilpaddefargede fargede katene er mindre sosiale med mennesker(skye) med andre katter.
jeg har i hvert fall aldri møtt røde hester som kunne tilsies og være mer gretne enn andre. ikke skilpaddefarga katter heller, med unntak av to stykker som har vært innekatter hele sitt livog aldri sett andre dyr eller folk enn eieren. da er jo ikke det så rart.
Okei, mulig jeg har tatt feil da...
Men hva med hunder da?

Post Reply