kjøps betingelser

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Men når det gjelder behandling eller avlivning, retur til oppdretter kontra omplassering til en annen, eller avl, er det jeg som avgjør. Jeg tar gjerne i mot råd. Men merkelig nok tror jeg at jeg kjenner rottene mine best selv Og merkelig nok tror jeg at jeg er kvalifisert til å ta valgene. Akkurat som oppdretter mener seg kvalifisert til å ta valg på mine veine? Nei, det er faktisk ikke akkurat det samme. For jeg vil ta valg for rotta - som jeg har myndighet over. Og oppdretteren vil ta valg for meg - som h*n ikke har myndighet over
Endelig noen som tørr si ifra :D jeg også syntes jeg burde ha mulighet til å bestemme dette selv, men jeg mener jo også at oppdretter skal involveres hvis man for eksempel velger å kastrere eller avlive en frisk men aggresiv rotte i tilfelle kanskje oppdretteren vil prøve å rette opp feilen. jeg vil alltids ta kontakt med oppdretter for å informere og spørre om råd for hva jeg skal gjøre, ved avl, avlivning, kastrasjon, omplassering o.s.v. men til slutt er det jo jeg som bestemmer og det tror jeg de fleste oppdretter vet og vil at det skal være sånn, så lenge de blir informert og får hjelpe til å diskutere saken tror jeg de er enige med meg om at det er jeg som eier som bestemmer til slutt :) håper jeg i hvertfall ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

:) Det är en god köpare.

Ki :bravo:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

:D
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Siden Anita hentet denne tråden frem i en annen tråd er det kanskje på tide å friske den opp litt?

Er en del nye oppdrettere på banen nå, som kanskje burde ta seg tid å lese igjennom.

Jeg har etter jeg startet denne tråden hatt 1 kull som jeg solgte uten noen form for kontrakt og jeg har god kontakt med kjøperne mine selv om. De fikk med papirer og allt annet informasjon, men ingen kontrakt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Godt tenkt, tror det kan være behov for en oppfriskning av inholdet på tråden og eventuelt litt diskusjon rundt temaet. :D

Jeg kan bare snakke for meg selv, men som potensiell kjøper kan jeg si at jeg ikke har noe i mot å signere kontrakt, så lenge den retter seg etter norsk lov og jeg har fulstendig råderett over den rotta jeg har kjøpt.
Man kjøper jo i den hensikt å ha kontakt med selger og således vidreformidle informasjon om viktig informasjon til avler, og selvsakt omvendt. Men å kontraktfeste avelsforbud, førsterett på kull og andre punkter som setter selger i særstilling, mener jeg er lite hensiktsmessig. Jeg mener bestemt at den som kjøper en rotte skal ha råderett, og så pleier man selfølgelig kontakt med kjøper og lytter på råd og veiledning i forbindelse med parring av kjøpt rotte. Jeg tror de aller fleste som kjøper rotte privat har gode hensikter. Å skulle binde de få som eventuelt ikke overholder normen for rottehold, med en kontrakt som mest sansynelig ikke holder vann om man skulle dra den for retten, er nyttesløst. Da har jeg tro på god komunikasjon mellom kjøper/selger. En selger kan aldri være 100% sikker på at han/hennes rottebarn alltid får optimale forhold, men så lenge man driver med avl, er dette noe man må ta med i beregningen. Man kan gjøre mye for å sikre sine små et godt hjem, men man må også ta innover seg det ubestritte faktum at man har solgt rotta, noe som betyr at man ikke lenger kan bestemme over dyret som er solgt. Veiledning, ja, kontrakter som minner mer om utlån av dyr, nei.
Det var mine tanker og min mening om temaet :akt: , og kjenner jeg medlemmene her inne rett, så finnes det mange ulike synspunkter på dette. :D
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Tenkte jeg skulle lufte mine tanker om emnet...

Som ny rotte eier er det mye å sette seg inn i og kjøpskontrakter hos ulike oppdrettere er litt av et tema. Da jeg nå i den siste tiden har seriøst begynt å se etter en kommende burkammerat til de nye gutta mine (har litt dårlig samvittighet for å ha gått glipp av hele barndomstiden deres da de alt er 3 mnd:P) har jeg sett på flere mulige oppdrettere, lest deres kjøpskontrakter og tatt kontakt med flere av dem. Så langt ser jeg klart hva matmor mener med at det er vanskelig å finne oppdrettere uten den omtalte NTF's kjøpskontrakt. De fleste har denne og jeg har akseptert dette som et faktum. Selv om jeg ikke alltid er enig i formuleringen eller innholdet i kontrakten har jeg all intensjon av å holde den dersom jeg først underskriver en. Den eneste grunnen jeg kan se til å ikke holde denne kontrakten ville være i det tilfellet der jeg føler at kontrakten kommer i veien for min rottes livskvalitet.

Jeg kan gi et eksempel på hva jeg mener: Ta eks som ble brukt tidligere hvor avler skal ha en finger med i spiller når en rotte evt skal avlives. Nå dersom jeg tar den vanskelige avgjørelsen å avlive min rotte fordi jeg mener at det er til det beste for ham/henne og avler da sier nei til dette så vil jeg nok allikevel stå ved min tidligere beslutning med mindre avler kommer med noe informasjon som jeg ikke hadde kjennskap til. Dette da det er jeg som har hatt denne rotten hele tiden og kjenner den best..ikke avler som ikke har hatt rotten siden den var 5 uker gammel og som kanskje til og med bor på den andre siden av landet, om ikke til og med i et annet land.

Nå vil jeg jo gjerne tro at avler forstår at jeg kun handler ut i fra det beste for min rotte, og vil akseptere min avgjørelse. Jeg ønsker ikke å tro at avler en dag plutselig står utenfor døren min og vil ha rotten tilbake. Men her har jo ikke jeg noe annet valg enn å blindt stole på avler da i følge flere kontrakter jeg har lest en avler kunne hevde denne retten ved å på rope seg at det var jeg som ikke hadde rottens beste i tankene. Dette føler jeg blir klart feil! Forstår godt følelsen som mange oppdrettere beskriver om at rottene er barna deres, men mener at når jeg har kjøpt rottene er de mine barn fremfor avlers. Det kan av og til virke som om avler skal ha sikret seg all rett til å si sitt når det gjelder rottenes fremtid, mens vi som har kjøpt rottene har dem på lån så lenge vi "oppfører" oss slik avler vil. Nå kan selvsagt de fleste komme med den at det mest sannsynlig fins flere "useriøse" kjøpere enn avlere og derfor er ikke det samme behovet der. Men jeg liker ikke den følelsen flere av kontraktene gir meg...nemlig den at jeg må "passe" meg ellers kommer avler og tar rotten sin tilbake.

Men som sagt...dersom man har underskrevet en kjøpskontrakt bør man holde den. Og ved hjelp av god kommunikasjon mellom kjøper og avler burde det kunnes unngå at man har et ønske om å bryte denne kontrakten.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det finnes oppdrettere i NTF og som averterer på forumet her, som selger rotter med full råderett, og som tar rotteavl seriøst. En av dem har akkurat etterspurt interesse for kull ;)

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Ja det er noen av alle. Noe som burde sørge for at alle har mulighet til å finne en oppdrettere de er komfortable med, enten med kjøpskontrakt eller ikke :D

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Etter å ha brukt god tid på å lese gjennom alt som står her ( har en tendens til å skumlese når det står veldig mye :oops: ) Har jeg bestemt meg for å forandre min egen avskontrakt der jeg vil påpeke at dette kun er "krav" jeg selv har satt, og at jeg ikke har noe spesifikt "avlsforbud", men at jeg ønsker å bli konsultert.. At jeg ikke kan nekte evt kjøper å avle på en rotte, men at jeg kan fraråde.. og det er to veldig forskjellige ting.. Jeg har forandret litt mening om dette temaet og min egen kontrakt etter å ha sett alle sider av saken, og jeg bøyer meg i støvet for at folk tør/klare å si sine meninger uten at det skal bli dumt her.. Selv om noen føler at de kansje blir brukt mye som eksempel osv, hjelper det oss "passive" lesere, for da har vi noe å sammenligne med.. Jeg selv mener fortsatt at siden det står på alle oversiktene over mine kull og alle trådene om mine kull at de selges med avlskontrakt er dette noe kjøper selv ønsker, og itilleg står det på slutten av kontrakten at hvis ikke kjøper er interresert i å øverholde disse "reglene" er de ikke velkomne til å kjøpe hos meg.. Så jeg mener jo at kjøper er veldig klar over hva de går inn i.. Men siden jeg faktisk ikke har noen rett til å sette disse kravene, vil jeg spesifisere dette i avlskontrakten min, slik at det er ingen tvil :akt: :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Jeg er ikke motstander av kontrakter, men de må formuleres slik at det er de generelle krav til dyrehold som blir satt som eneste krav. Samtidig som den rettmessige eier (altså kjøper) tilgodeses med retten til å råde over sin rotte som han/hun finner best. Om det er ønskelig for selger å kjøpe fra et potensiellt kull fra denne rotta, mener jeg det er noe man bør holde unna kontrakten, men ha som en avtale mellom partene. At en som driver med avl ønsker å holde styr på sine linjer, bli oppdatert på helse og sykdom, er noe de fleste kjøpere mer en gjerne også ønsker for å bedre videre bestand.
Min reaksjon på disse kjøpekontraktene er spesifikke krav som stilles i forbindelse med videre avl, rett til rotte fra et mulig kull, og selgers medbestemmelsesrett i forhold til omplassering og avlivning. Dette er også punkter man kan ha en dialog om, men som ikke bør være krav i en skrevet kontrakt. Nå snakker jeg generellt i forhold til punkter som ikke bare dekker en type kontrakt. :). Men som det nevnes her finnes det mange ulike opdrettere og alle har mulighet til å finne noen de er komfortable å handle med, med eller uten kontrakt ;). Det er alikevell flott og lufte temaet igjen, for felles mål for oss alle er jo å få en god bestand med rotter og sørge for at de har det trygt og godt den tiden de er hos oss.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

bumper denne opp igjen, har sneket litt på norske oppdretters sider og er visst noen som kunne trengt å lese litt igjennom :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvem da, for eksempel?

Post Reply