kjøps betingelser

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

kjøps betingelser

Post by kikky »

På noen rotte oppdretters sider har man egene kjøps betingelser som sier hva du kan og ikke kan gjøre med den rotta du kjøper fra oppdretteren. På en side sto det at hvis personen avler på rotta fra oppdretteren uten lov har oppdretteren rett til å hente både rotta og dens avkom? Gjør dere virkelig dette, og er det i det hele tatt lovlig? jeg bare lurer for for meg hørtes dette merkelig ut siden kjøperen da har kjøpt rotta, eier denne rotta og da spesielt dens avkom. men igjen, hvis dere ikke henter rotta og det ikke er lovlig å hente en rotte hvorfor er det skrevet ned?

Men bare sånn så dere ikke tror noe annet er jeg for masse av de kjøps betingelsene bortsett fra denne avls"reglen" , selv om jeg ville ha følgt den betingelsen hvis jeg hadde kjøpt rotter av oppdretteren :) Jeg selv vil bare ikke sette den regelen, samt heller ikke avlsforbud på rotter som hadde kommet fra meg. hadde selvsagt sagt i fra at videre avl på den rotten og linjen ikke var det beste å gjøre, men at eier selv må vurdere hva h*n skal gjøre ;)

ønsker å høre hva dere mener om disse kjøpsbetingelsene og hva deres egne ville ha vært/er :) vil jo gjerne vite litt før jeg engang skal begynne å avle :D
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Juridisk sett er det ikke hjemmel for slike kjøpsvilkår. Men så har man jo det som kalles "gentlemen's agreement", som går på uskrevne regler (samme som normer).
Slike kjøpsbetingelser som du henviser til tolker jeg som et ønske fra oppdretterens side, og velger jeg å kjøpe fra denne oppdretteren, velger jeg også å respektere dennes ønsker om kjøpsavtale og -vilkår. Hvis ikke jeg kan stå inne for den avtalen jeg skriver under ved et kjøp - juridisk bindene eller ikke - så kjøper jeg heller ikke. :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Enig med Maja. :akt:
Om det er juridisk eller ikke er jo en annen sak.
Jeg vil kun ha en kontrakt for å vise mine ønsker som oppdretter til en kjøper.
Hvis "reglene" jeg har satt blir brutt, mister de først og fremst all respekt, og vil ikke få kjøpe rotter igjen.
Samme gjelder et evt. avlsforbud jeg hadde satt.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

takk for gode svar :D Hvis jeg velger å kjøpe rotte fra en oppdretter med kjøpsbetingelser så følger jeg jo selvølgelig de betingelsene, ellers blir det feil ;)

ok, nytt spørsmål :P

hva hvis personen som kjøper fra oppdretter med dissevilkårene bestemmer seg for å avle og oppdretter gir grønt lys. men denne personen har ikke di samme kjøpsbetingelsene på rotte ungene etter denne rotta, ville oppdretter fortsatt solgt eller gir grønt lys til personen?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Det vil jeg jo si kommer veldig ann på hvilke kjøpsbetingelser kjøperen setter. HVis den f.eks. setter at ungene kan bli gitt som slangemat, hadde ikke jeg gitt grønt lys ihvertfall. Selv om kjøperen ikke har akkurat de samme betingelsene som meg vlle jeg ikke blandet meg i det hvis det ikke gikk ut over rottenes liv og helse ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Og her er jeg enig med Ailani. :)

Men på den andre siden:
F.eks så har jeg kjøpt rotte fra en oppdretter hvis avlskontrakt sier at avkommet ikke skal eksporeres før etter 3 generasjoner.
Det har jeg tenkt å overholde personlig, og jeg ser veldig gjerne at mine kjøpere også gjør det på evt. videre avkom, og solgte de videre med samme betingelse.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Har man kjøpt og betalt for noe, kan ikke selger 'ta tilbake' varen dersom reglene ikke overholdes. Da blir det tyveri, så vidt jeg vet.

Selv synes jeg det blir litt dumt at oppdrettere skal bestemme alt over rotta, mens rotta selv eies av noen andre...
Selvfølgelig vi de fleste oppdrettere bli oppdatert om alt som måtte skje, men jeg synes ikke at oppdretter kan si f.eks -Du SKAL ikke avle på den rotta pga sånn og sånn. Selvsagt kan man fraråde avl, dersom det skulle være noe galt med linjen... Men man kan ikke nekte personen å avle på rotta si om h*n vil, og hente den tilbake om det skjer.. de har tross alt betalt for den. Da kan man heller sette opp foravtaler eller noe..
F.eks hvis kikky (sorry at jeg bruker deg som eksempel ;) håper det er ok) hadde valgt å avle på Aragorn fra meg, hadde jeg sagt til henne at hun ikke burde det og hvorfor... Men hadde hun paret ham med en hunn... Hva kunne jeg gjort? Jeg hadde ikke hatt noen rett til å ta ham tilbake av den grunn.

Hva man avtaler personelig er opp til hver og en, og har man skrivet under på en kontrakt med en oppdretter, så følger man den. Vil man ikke det, kan man kjøpe rotte av en annen oppdretter som ikke er like streng på den måten....

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hehe går greit vettu :D du vet jo at jeg ikke har/vil gjøre det ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg for min del syns kjøpsbetingelser gjør oppdretterne seriøse ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

aha, hvorfor mener du det? mener du da at de oppdretterne som ikke har kjøpsbetingelser ikke er like seriøse? hvis ja, hvorfor mener du dette?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

et spørsmål til ;)

vil dere selge til folk under 16 år uten å ha snakket med foreldrene først?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

nei
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

kikky wrote:aha, hvorfor mener du det? mener du da at de oppdretterne som ikke har kjøpsbetingelser ikke er like seriøse? hvis ja, hvorfor mener du dette?
Ikke nødvendigvis,men da føles det ut som om oppdretteren virkelig mener det seriøst og ønsker rotta et godt hjem,og at oppdretteren setter sin lit til deg og selger rotte(ne) til deg.
Muntlige avtaler funker også greit,men det er best med en kontrakt på papir/nett.
Godt for oppdretter og kjøper :)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Okei jeg selv syntes ikke nødvendigvis at oppdrettere med kjøpsbetingelser er mer seriøse en de uten, kan godt være det er omvendt ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

kikky wrote:et spørsmål til ;)

vil dere selge til folk under 16 år uten å ha snakket med foreldrene først?
Nei.
Foreldrene skal selvfølgelig være med på kjøpet!
Jeg får lov av foreldrene mine hvis jeg tar vare på dyrene og gjør alt selv.
Utgifter er jo en del av foreldrenes del.
Så det er viktig at foreldrene er enige i kjøp.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Post Reply