Brukes i avl eller ikke,er spørsmålet

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Brukes i avl eller ikke,er spørsmålet

Post by KineA »

Vil ha innspill på om jeg kan bruke flg. snuter i avl.

1. Tander: ukjente foreldre,kjøpt i dyrebutikk og da import fra Sverige. Han er far til ett kull,der jeg har beholdt to barn selv. Tander er nysgjerrig og veldig kosete. Snill og en omgjengelig kar som tar i mot nye burkamerater uten problem.
Ikke noe sykdom så langt.

2. Lynet: sønn etter Tander og Nusse. Nusse er som Tander,kjøpt i dyrebutikk og import fra Sverige. Mor Nusse har ikke hatt noen sykdommer,og hun er snill og omgjengelig i buret og utenfor buret.
Lynet er som sin far,kosete og omgjengelig. Ingen sykdommer så langt.

3. Fibius: Obs kull gutt,etter Che & Castro(disse to er jo kjent her inne fra før,og trenger ingen nærmere presentasjon vil jeg tro)og Nusse. Fibius er på god tur til å bli veldig tam,han er snill og tillitsfull.

4. Evita: fra privat oppdrett,jobber med å få flere opplysninger på foreldre og forhåpentligvis besteforeldre.
Evita er utrolig kosete og tillitsfull jente. Hun er omgjengelig og snill mot burvenninnene sine. Hun er den som sitter på skuldra i timesvis,og kunne ha tenkt å sittet der enda lenger.

5. Lamia: fra privat oppdrett,niese av Evita. Jobber med å få flere opplysninger på foreldre og forhåpentligvis noe på besteforeldre. Tillitsfull jente som også er snill som dagen er lang,både mot sine burvenninner og mot folk.

Jeg vil gjerne høre meninger om det kan være aktuelt å bruke disse jeg har her i videre avl.
Grunnen er at jeg ser at disse rottene har godt gemytt og er noen koserotter med så gode egenskaper at jeg kunne ønske at det ble ført videre.
Jeg har ikke tatt med alder og variant da jeg anser det som uviktig i forhold til gemytt,da jeg ønsker å ha gemytt og sykdomsfrie rotter i fokus på event avl.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Både foreldre og så mange søsken som mulig bør være kjent før du avler på en rotte, som absolutt minimum, helst også besteforeldre. selv om dine rotter er snille og kosete, kan det være at de bærer på aggressive gener som blir videreført og kommer til uttrykk hos avkom.

Hvis du virkelig bryr deg om gemytt og helse burde du vite mye mer om slektningene til rottene dine enn du gjør nå, så jeg vil ikke anbefalt å bruke noen av de rottene i avl, dessverre.

Det er feil å si at alder ikke har noe å si i forhold til gemytt, aggressivitet kan komme til uttrykk når rotta blir eldre og prøver å bli "sjefen i rotteflokken". Jeg anbefaler at du leser deg opp på Avlsveiledningen og genetikk før du begynner å avle.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Ang alder som jeg ikke har tatt med er at de ikke fyller alders kravet ennå.
Jeg har lest avlsveiledningen,mange ganger,men ønsker å få innspill fra andre her inne også.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Hvis du har lest avlsveiledningen nøye hadde du ikke trengt å spørre, da VET du at du vet altfor lite om rottene dine til å bruke de i avl.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Veiledning er veiledning,og det må da være lov å rådføre seg her inne og få konstruktive svar.
Så du mener at siden jeg ikke vet noe om f.eks søsken så er det uaktelt å bruke de i avl?

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Vanskelig spørsmål dette ;)

Men slik jeg ser det så er den eneste som jeg kunne tenke meg å brukt selv Lamia HVIS jeg fant ut mer om begge forendre og dette bare var positivt.
Jeg ville også funnet en hann med lang stamtavle ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

jeg ville også ventet så lenge jeg kunne med å parre henne. Helst 8 md
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Hvis du vil avle på helse, så er det ikke noe godt steg å starte avlen på rotter uten stamtavle. Her er det for mye ukjent synes jeg!

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Ailani wrote:Vanskelig spørsmål dette ;)

Men slik jeg ser det så er den eneste som jeg kunne tenke meg å brukt selv Lamia HVIS jeg fant ut mer om begge forendre og dette bare var positivt.
Jeg ville også funnet en hann med lang stamtavle ;)
Ja jeg håper jeg får mer info ang foreldre og besteforeldre.
Men hvorfor kun Lamia,og ikke tante Evita? Vet like lite om forfedre på begge to faktisk.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Må vel si meg enig i Tore i forhold til dette spørsmålet.
En annen ting er at gutten fra obs-kullet det her er spørsmål om (che og castro alias jonatan og skorpan) i utgangspunktet ikka var egnet til avl, og følgelig ble de frarådet å bruke. Da er det i grunnen ikke heldig å vurdere avl på deres avkom. Meg bekjent har det vært spørsmål om tempraments problemer i forhold til disse to (muligens bare en av dem).
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

tore wrote:Hvis du vil avle på helse, så er det ikke noe godt steg å starte avlen på rotter uten stamtavle. Her er det for mye ukjent synes jeg!
Helse og stamtavler er to forskjellige ting. Så lenge stamtavler ikke blir godkjent av noen,vi kan jo utgangspunktet lage de selv hjemme på pc`n så er stamtavler ikke så mye verdt i mine øyne.
Men ja,enig-ikke mye kjent bakgrunn å henge fast helse på,foreløpig.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Biamora wrote:Må vel si meg enig i Tore i forhold til dette spørsmålet.
En annen ting er at gutten fra obs-kullet det her er spørsmål om (che og castro alias jonatan og skorpan) i utgangspunktet ikka var egnet til avl, og følgelig ble de frarådet å bruke. Da er det i grunnen ikke heldig å vurdere avl på deres avkom. Meg bekjent har det vært spørsmål om tempraments problemer i forhold til disse to (muligens bare en av dem).
Ja jeg skal utelukke Fibius i avl. Vet ikke hvorfor jeg tok han med en gang her på lista,jeg er jo fullstendig klar over farslinjene der.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Så lenge stamtavler ikke blir godkjent av noen,vi kan jo utgangspunktet lage de selv hjemme på pc`n så er stamtavler ikke så mye verdt i mine øyne.
Det synes jeg var en underlig innstilling til stamtavler. Så lenge det ikke er praktisk mulig å genteste rottene vil det alltid være mulig å "fake" en stamtavle - også fremfor for en kommité som skulle godkjenne stamtavler. Det skal bare et visst minimum av genetikk-kunnskap til. Hvis man stoler så lite på dem man kjøper rotter av at man tror de sitter og finner opp en stamtavle, hvorfor kjøpe av dem?

En av fordelene med en stamtavle - fortrinnsvis med kontaktadresser til aktuelle avlere av opphavet - er at med et slikt papir i hånden er det en enkel sak å gå ut på forskjellige rottefora og etterlyse informasjon om rottens slektninger i forkant av en parring. Uten konkrete opplysninger blir det umulig å etterprøve om to rotter er i slekt eller ikke.
:rottehode:

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Jeg har sikkert et rart syn på det med stamtavler ja,men jeg synes at så lenge stamtavlene ikke er godkjente av f.eks NTF og kontrollert opp mot en database med enda flere oplysninger om slekt osv så er de ikke verdt så mye annet enn at avler kan opplyse at det er stamtavle.
Hadde enda stamtavlene blitt godkjent av NTF så hadde det vært en annen sak.
Rottemiljøet i Norge er så lite at å fake en stamtavl kun slår tilbake på den som gjør det,så det er nok ingen som gidder å leke kjeltring for å fake stamtavler,isåfall burde de som gjør det få seg en ny hobby.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

KineA wrote:
Ailani wrote:Vanskelig spørsmål dette ;)

Men slik jeg ser det så er den eneste som jeg kunne tenke meg å brukt selv Lamia HVIS jeg fant ut mer om begge forendre og dette bare var positivt.
Jeg ville også funnet en hann med lang stamtavle ;)
Ja jeg håper jeg får mer info ang foreldre og besteforeldre.
Men hvorfor kun Lamia,og ikke tante Evita? Vet like lite om forfedre på begge to faktisk.
Følte du visste litt mer om gemyttet hennes. Du skrev ihvertfall mye ren fakta. ;)

Men ja, stamtavle er viktig hvis den inneholder endel fakta.. Den er ikke verdt så mye hvis den kun inneholder navn.
Så kjente foreldre besteforeldre er et stort steg frem ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Post Reply