Håndtering av nyfödte rotteunger.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Babbett »

Siden innlegga mine har en tendens til å bli sletta siden folk tar alt så personlig så starter jeg like bra en egen tråd. Bedre före var...

Jeg citerer det jeg skrev i en tråd der ungene var veid og fotografert etter ca. 2½-3 timer fra födselen kom igang:

"Jeg må dessverre si jeg er kritisk til så tidlig håndtering (+veiing og fotografering) av ungene. Nå er det gjort og jeg håper det går greit videre. Til andre "mindre erfarne" vil jeg advare mot dette. Hvorfor ikke vente noen timer til? Det jo ikke sånn at ungene forsvinner om en venter 6-8 timer....
Er det en förstegangsföderske vet en ikke noe om hvor mye stress det påförer henne og hva resultatet av det kan bli :("

Jeg er ikke ute etter å "ta" noen eller hoppe på noen. For meg handler dette 100% om både rottemor og ungenes beste.
Jeg syns ikke at så tidlig håndtering kommer inn under det, om alle syns jeg er helt fel ute så er det fritt fram å si ifra. Jeg tåler det :D
Jeg tåler også (og håper at flere gjör det) om dere kommer med andre tanker og kommentarer...
Mvh. Ann E.

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Helt ærlig så synes jeg ikke du skal starte innlegget med å si at "siden folk tar alt så personlig"... Ikke ALLE her ønsker å havne under fellesbetegnelsen "folk", og siden du gjerne ville ha tilbakemeldinger bestående av egne meninger, så får du det ;) Ikke fei alle under en kam :smack:

Jeg er helt enig i at tiltross for at det her er snakk om tamrotter, altså rotter som i flere generasjoner er holdt som kjæledyr, så vet vi ikke hvorvidt dette pårvirker småtotter og voksne med tanke på stress. Man er jo heller ikke sikker på i hvilken grad, og hvordan følger stress får i denne situasjonen, men stress er jo sjeldent noe positivt. Men siden du henviser innlegget til "mindre erfarne" , så sier du at du selv er veldig erfaren. Så da lurer jeg litt, hvilke erfaring har du med tanke på tidlig håndtering, som får deg til å advare mot dette? Av ren nyskjerrighet :akt:

Og en annen ting, som på sett og vis er litt OT, det er ikke bare oppdretternes "skyld" at bilder av så nyfødte dukker opp. Det er mange som er interessert i å se sin fremtidige rotte. Men ja, ser hva du mener, smårottene vil stortsett ikke forsvinne etter 6-8 timer ;)
Last edited by Dumle on 03 Feb 2009, 22:22, edited 1 time in total.
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Dumle wrote: Helt ærlig så synes jeg ikke du skal starte innlegget med å si at "siden folk tar alt så personlig"... Ikke ALLE her havner under fellesbetegnelsen "folk", og siden du gjerne ville ha tilbakemeldinger bestående av egne meninger, så får du det ;) Ikke fei alle under en kam :smack:
Det har du rett i, jeg beklager det...
Dumle wrote: Men siden du henviser innlegget til "mindre erfarne" , så sier du at du selv er veldig erfaren. Så da lurer jeg litt, hvilke erfaring har du med tanke på tidlig håndtering, som får deg til å advare mot dette? Av ren nyskjerrighet :akt:
Jeg mente det ikke sånn faktisk, jeg mente at de her inne som ikke har hatt noen kull ennå men som lurer på å avle i fremtiden kanskje kan ta til seg det jeg skriver. De som syns de kan nok allerede gjör jo som de vil uansett.
Men jeg regner meg faktisk som mer erfaren enn mange av de som er aktive på dette forumet nå 8)
Når det gjelder egne erfaringer så hadde jeg et kull i nov. 2007 der 16 av 17 unger döde siden moren ikke ville ta seg av de. Jeg vet ikke hvorfor og jeg var ikke så tidlig ute med å ta i ungene men det er klart jeg har lurt på det mange ganger, om jeg kunne ha gjort noe annerledes :(
Mvh. Ann E.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Forresten så var det litt lenger enn 2 1/2 time Babett ;) Barna ble født tiligere en jeg skrev innlegget men jeg var på skolen så jeg visste det ikke før jeg kom hjem og mamma sa at Fiona hadde født (de var blitt født i 10 tiden) så jeg skrev på forumet når jeg kom hjem i friminuttet kl 12 :) Tok dem ikke ut før kl. ca 2 ;)

Tidlig alikevell, men vil bare få det riktig :rottehode:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Rottelooover wrote:Forresten så var det litt lenger enn 2 1/2 time Babett ;) Barna ble født tiligere en jeg skrev innlegget men jeg var på skolen så jeg visste det ikke før jeg kom hjem og mamma sa at Fiona hadde født (de var blitt født i 10 tiden) så jeg skrev på forumet når jeg kom hjem i friminuttet kl 12 :) Tok dem ikke ut før kl. ca 2 ;)

Tidlig alikevell, men vil bare få det riktig :rottehode:
Hadde ungene fått melkebånd för du tok de ut?
Mvh. Ann E.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Ja :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Men der ser du babbett, hvis du heller velger å ikke skrive så krast, men heller forklare så vil heller ikke folk ta seg nær av det, men heller dra nytte av den erfaringen du måtte ha.

Har man hatt to kull, så er man jo mer erfaren enn en som har hatt ett, det sier seg jo selv. Men man kan fint hatt 30 kull uten å fått noen lærdom av det, mens en annen kan hatt to kull og tatt kjempemye lærdom av det. Mye går på interessen for å lære, og interessen for dyret man driver med.

Uansett: Greit å dele erfaringer så andre kan lære. Ville vært vanskelig å ikke feile for stort uten erfaringer fra andre :afro:
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Dumle wrote:Men der ser du babbett, hvis du heller velger å ikke skrive så krast, men heller forklare så vil heller ikke folk ta seg nær av det, men heller dra nytte av den erfaringen du måtte ha.
Du kanskje bör starte en egen tråd om det med hvordan en bör formulere seg på forumet? Jeg lover deg, jeg har prövd det meste....det finns en grunn til hvorfor jeg formulerte meg som jeg gjorde.
Om du vil utdype det og läre meg (og andre?) den "rette måten" for NTF-forum så värsågod. Jeg vil gjerne vite :D
Mvh. Ann E.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Men Babette, Når synes du at det hadde vært passelig å tatt de ut? Nå er det nesten 12 timer siden fødselen.. Ikke at jeg skal ta de ut nå,men jeg bare lurer ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

jeg har ingen rett måte, og det har jeg heller ikke sagt at jeg har. Men min erfaring er at det hjelper å ikke oppfatte seg veldig korthet, samt å folklare.. Men som sagt: Bare min erfaring, du gjør jo selvsagt som du selv vil ;)

Noen med erfaring som kan forklare hvordan konsekvenser for tidlig håndtering av rottunger har, både for unge og mammarotte? Ikke bare at stress er dumt, men hvorfor/hvordan. Kan skjønne at stress i hverstefall kan føre til død, men har det langtidseffekter? Gir det stresset avkom?
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Rottelooover wrote:Men Babette, Når synes du at det hadde vært passelig å tatt de ut? Nå er det nesten 12 timer siden fødselen.. Ikke at jeg skal ta de ut nå,men jeg bare lurer ;)
Jeg syns at rottemor skal få väre i fred minst 6-8 timer fra siste unge er födt.
Mvh. Ann E.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

="www.Fancy-rats.co.uk

You should briefly check mother and babies within 3 hours of commencement of labour, to be aware of any problems quickly. At this point you should try to get her out of the cage - check her vagina that there is no continue bleeding, and that she looks well. Look briefly at the babies - a white milk band across the stomach of the kittens indicates that they are being fed

Det har jeg lest ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Der du har lest står det at man skal ta en kvikk sjekk, som er kjempe flott om mor ikke virker stresset, det kan jo hende at noe har gått galt? Jeg så når mitt første kull ble født og sjekket med øynene at ikke noe var galt(derfor smart med ikke noe hus). men ca 6-7 timer senere tokk jeg ut rottemor mens jeg sjekket over barna og veide et par av de.

Det er forskjellig hva forskjellige mennesker velger å gjøre, samt forskjellig hva en tar ut av informasjon man leser. Hvis rottemor ikke virker stresset eller brydd så vil jeg ikke si at du har gjort noe galt selv om jeg ville ventet litt lenger :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg forstyrrer aldri rottemoren før hun selv forlater ungene og vil ut av buret for å få litt kos. Da tar jeg henne ut og gir henne noen godbiter mens jeg veier babyene. Jeg passer godt på at hun ikke skal se at jeg håndterer babyene (i hvert fall 1. uken) slik at hun ikke skal bli stresset. Instinktet er jo å passe på de små og beskytte de, og når hun ser at vi har babyene så vil hun hente de og legge de tilbake i bolet.
Jeg har heller ikke tatt de ut første døgnet slik at mor har fått ro og fred.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Dumle wrote:(snip)...

Noen med erfaring som kan forklare hvordan konsekvenser for tidlig håndtering av rottunger har, både for unge og mammarotte? Ikke bare at stress er dumt, men hvorfor/hvordan. Kan skjønne at stress i hverstefall kan føre til død, men har det langtidseffekter? Gir det stresset avkom?
Dette synes eg kan være interessant. For dei fleste ligg det vel naturlig å gi mor og barn fred, men det kan være greit å få det inn med teskei :)

Eg innbiller meg å ha hørt at om ein fikler for mykje med ungane, kan det være mora ikkje tar seg av dei etterpå, blander eg med andre arter her?

Då eg var liten og enda meir uvitande enn no, hadde vi hamstre. Den eine fekk unger og vi var selvfølgelig borte for å glo, når mora fekk for mykje oppmerksomhet såg vi ho plutselig stå med hovudet til den eine ungen i munnen. Kan rotter reagere slik?

Post Reply