Håndtering av nyfödte rotteunger.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

:hm: Nå har jeg aldri hatt kull her hjemme, men ut fra det jeg har lest ville jeg tippe at det er mange som ser an situasjonen med rottemor i forhold til om de sjekker henne eller ikke. En del rottemødre blir vel litt hormonelle og er ikke særlig interessert i håndtering den eller de første dagene etter fødsel? Hvis man ser at rottemor er aktiv - drikker, spiser og ammer, men ikke vil bli tatt i, kan jeg godt forstå om folk velger å la det være.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er ikke snakk om at jeg prøver å si at alle sjekker mor, jeg sier det er en selvfølge. Om alle gjør det eller ikke kan de som du sier si i fra selv.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg kommer ALDRI mer til å håndtere nyfødte rotteunger med mindre de er forlatt av mor. Og da mener jeg helt forlatt, ikke bare at mor snuser litt rundt et sekund. Jeg har hatt et kull hvor mor forlot ungene fordi de ble flyttet på da de var noen timer gamle (etter at de hadde diet første gang). Dette var en rolig og stabil rotte, ikke en som var stresset eller nervøs i utgangspunktet. Den følelsen jeg satt med da jeg skjønte at hun ikke kom til å ta seg av ungene kan ikke beskrives, jeg får vondt i magen selv nå, flere år senere, bare ved å tenke på det. Jeg anser meg selv som å være en erfaren rotteeier, og en litt mindre erfaren avler med hjernen i behold.

Forskning har vist at rotteunger som fjernes fra mor eller redet sitt de første leveukene får varige men i større eller mindre grad. At de blir påvirket av det er helt sikkert. Jeg kan lete frem litteratur til de som er oppriktig interessert i dette - og kommer til å faktisk lese det - men siden det betyr noe merarbeid for meg siden jeg ikke vet hvor jeg har artiklene gjør jeg det ikke uten oppfordring. Jeg har nok lagt ut min del av info her som ingen har lest. :lol:

Nicole
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 27 Jul 2009, 20:22
Contact:

Post by Nicole »

Helt alvorlig dere kverrulanter. Hvor gammel er dere egentlig?
Overse "fornermende kommentarer" og svar på spørsmålene innlegg o.l er rettet mot. Så får vi det alle kjekkere her inne. Jeg selv er ny her, og ser veldig mye krangling på forumene. Jeg vil ikke være aktiv medlem her hvis det skal være slik.
Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men enkelte her inne har en veldig lei oppførsel.

Nicole
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 27 Jul 2009, 20:22
Contact:

Post by Nicole »

Men ok, back to business. Skal man helst la beibisene være i fred når mammaen har fått dem? Når kan man forsøke å klappe dem? :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

:shock: ?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg veide mine daglig fra de var 5 dager, men det var fordi mor måtte gjennomgå en operasjon og fjerne livmor pga komplikasjoner.
Ungene ble da veid daglig for å se at de vokste og at mor fremdeles hadde melk.

Man må ikke håndtere de mens mor ser på, men heller la henne få komme ut og få noen godbiter mens man sjekker ungene.

Denne tråden er forresten veldig gammel, så det er ikke så mye krangling lenger ;)
Folk som ikke oppfører seg pent får advarsler og kan bli utestengt fra forumet :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nicole wrote:Helt alvorlig dere kverrulanter. Hvor gammel er dere egentlig?
Overse "fornermende kommentarer" og svar på spørsmålene innlegg o.l er rettet mot. Så får vi det alle kjekkere her inne. Jeg selv er ny her, og ser veldig mye krangling på forumene. Jeg vil ikke være aktiv medlem her hvis det skal være slik.
Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men enkelte her inne har en veldig lei oppførsel.
Når du sier hei på en slik måte, hjelper du ikke akkurat til for å gjøre stemningen bedre ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Nicole
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 27 Jul 2009, 20:22
Contact:

Post by Nicole »

Larm wrote:Jeg veide mine daglig fra de var 5 dager, men det var fordi mor måtte gjennomgå en operasjon og fjerne livmor pga komplikasjoner.
Ungene ble da veid daglig for å se at de vokste og at mor fremdeles hadde melk.

Man må ikke håndtere de mens mor ser på, men heller la henne få komme ut og få noen godbiter mens man sjekker ungene.
Ok, så jeg tror det at den ene jenten min venter et kull nå. Det er Ebony, en liten sort dumbojente på ca 250 g, og Spinky, en liten hvit gutt med sort hette og stripe nedover ryggen, han veier litt over 400g. Begge to er rolige, (spinky er litt skvetten, men aldri tegn til aggresjon), de er kosete, kjempesnille og biter ikke. Rottene er veldig glad i oppmerksomhet og blir gjerne med ut en tur i lommen :)
Jeg har gått inn for å legge ut noe penger på et bur til henne så hun får fred under drektigheten. Men jeg lurte på, hun har bodd sammen med søsteren sin hele livet som har samme lynne som henne. Kan disse to dele bur under hele denne prosessen, til og med mens hun føder og ha ungene der sammen med henne etterpå (altså mamma, unger og søster)? :?:

Nicole
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 27 Jul 2009, 20:22
Contact:

Post by Nicole »

Og så lurer jeg, kan jeg ha sann vatt til henne hun kan bygge rede med? Eller bare avispapir og slikt?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Noen ganger kan de dele bur. Min Mamma-mus delte bur med sin søster og Fnys og Grevlus da hun fikk mitt B-kull, men da Bethari fødte mitt C-kull fikk hun være alene.
Du må se det an. Hvis hun begynner å bli hissig på sin søster må hun få være i ett eget bur. Det varierer fra hunn til hunn.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Har man ikke erfaring med kull tidligere så er det nok lurest å skille de før fødselen for å være på den sikre siden.
Søk masse her inne, så finner du nok en del nyttig. :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Og så lurer jeg, kan jeg ha sann vatt til henne hun kan bygge rede med? Eller bare avispapir og slikt?
Nei, vatt skal du ikke bruke! Alt som har lange tråder kan surre seg rundt lemmene til babyrottene og avskjære blodsirkulasjonen deres.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Strimlet avispapir er det beste :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

mine søstre sto sammen og det gikk ikke bra. reed fikk unge og coco ville ha de, så de dro i vær sin ende, stakkars nemesis fikk en stooor rift i siden....
tar ikke sjansen på det, jeg setter de sammen da ungene er 2-3 uker...

Post Reply