Kull fremover

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Midnight-Galaxy wrote:regne avhøret dette her ;)
Om jeg evt. skal kjöpe rotteunger fra et kull så vil jeg vite så mye som mulig.
Er det merkelig?
Mvh. Ann E.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

Babbett wrote:
Midnight-Galaxy wrote:regne avhøret dette her ;)
Om jeg evt. skal kjöpe rotteunger fra et kull så vil jeg vite så mye som mulig.
Er det merkelig?
babbett:
På hjemmesiden står det at du skal bruke samma han til 3 hunner?
Får jeg spörre hvorfor? Hva er det som er så bra med han at han skal få så mange kull etter seg?
På hjemmesiden står det at han er dumbo rex, er det den samme hannen som du nå skriver er dobbelrex?
Bärer din blue hooded på dumbo siden du tror det blir det i kullet?
Hva bärer hannen?
Har han och hunnene stamtavle?

måten du skriver dette på(selv om det bare er direkte spørsmål) fikk ikke meg til å oppfatte at du ønsket deg en rottte unge, eller at du ville høre etter bare litt info. hva er det som er så bra med din rotte liksom? fikk litt sånn følelse jeg. du kan få akkurat den samme infoen med å spørre litt mere forsiktig uten at folk skal krype i skallet sitt og føle seg redd.

jeg leste litt på hjemmesiden din og har bare et par spørsmål som jeg lurer litt på? det sto at den hannen skulle brukes på 3 hunner, hvorfor har du bestemmt det? :) og så leste jeg at han er dumbo rex, er det han du skriver om nå? for her sier du dobbelrex så ville bare skjekke om det er den samme
:P har du stamtavle på rottene? tenkte bare siden du viste hvilke forventninger som kommer :D er hannen bærer av hooded blue dumbo?
beklager alle spørsmål, men er litt nyskjærrig....


samme spørsmål, men ingen føler seg støtt. litt smily og litt slapp av jeg er ikke ute etter å ta deg.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Babbett wrote: På hjemmesiden står det at du skal bruke samma han til 3 hunner?
Får jeg spörre hvorfor? Hva er det som er så bra med han at han skal få så mange kull etter seg?
På hjemmesiden står det at han er dumbo rex, er det den samme hannen som du nå skriver er dobbelrex?
Bärer din blue hooded på dumbo siden du tror det blir det i kullet?
Hva bärer hannen?
Har han och hunnene stamtavle?
rottemamma wrote:det er ikke samme hanne,jeg har en som er rex/dumbo og en som er dobbelrex/dumbo det er han som er far til disse som kommer nå.Allså skalle som han heter.
Nei dessverre det er ikke stamtalve på disse her.
rottemamma wrote:For det føste så er jeg ny i dette her.
Jeg kan ikke så mye om farge blandt andet.
Har ikke lært meg å se kjønn før dem er 3-4uker,ja det er noe jeg må lære meg.
Og jeg følte meg veldig angripet her inne.
Mistet nesten lysten til å forsett.
Men en stor takk til Wollf,som gjør at jeg ikke gir opp.

Deg deg som lurte på pippi og nero,så om beste jeg meg der,ville prøve hans bror i stede for.

Og til dere som lurer jeg har ikke stamtavle på mine enda,men det kommer.

Roma ble ikke bygget på en dag.


Og stor takk til Wollf :D
Jeg stilte spörsmål fordi jeg leter etter rotter som er blå eller bärer på blått.
Etter å ha lest svar og innlegg både fra "rottemamma" och fra andra som syns at det er så forferdelig å stille spörsmål så er jeg ikke lengre interessert.
Jeg fikk helt ok svar på mine förste spörsmål (bortsett fra det med ev. dumbobärer) men andre svar og kommentarer i tråden gir meg avsmak.
Jeg forventer meg mer av folk som holder på med avl og også fra de rundt om kring som utnevner seg selv som "beskyttere".
Jeg kan ikke skrive det mange nok ganger, begynner en med oppdrett så må en väre forberedt på spörsmål!
Mvh. Ann E.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

slapp av babbett... du finner deg nok en rotte som er blå eller bærer uten å måtte gå igjennom alt dette her uprofesjonelle greiene.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

wollf wrote: måten du skriver dette på (selv om det bare er direkte spørsmål) fikk ikke meg til å oppfatte at du ønsket deg en rottte unge, eller at du ville høre etter bare litt info. hva er det som er så bra med din rotte liksom? fikk litt sånn følelse jeg. du kan få akkurat den samme infoen med å spørre litt mere forsiktig uten at folk skal krype i skallet sitt og føle seg redd.

jeg leste litt på hjemmesiden din og har bare et par spørsmål som jeg lurer litt på? det sto at den hannen skulle brukes på 3 hunner, hvorfor har du bestemmt det? :) og så leste jeg at han er dumbo rex, er det han du skriver om nå? for her sier du dobbelrex så ville bare skjekke om det er den samme
:P har du stamtavle på rottene? tenkte bare siden du viste hvilke forventninger som kommer :D er hannen bærer av hooded blue dumbo?
beklager alle spørsmål, men er litt nyskjærrig....


samme spørsmål, men ingen føler seg støtt. litt smily og litt slapp av jeg er ikke ute etter å ta deg.
Jeg vet ärlig talt ikke om jeg orker svare :(
Last edited by Babbett on 19 Feb 2009, 13:42, edited 1 time in total.
Mvh. Ann E.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

wollf wrote:slapp av babbett... du finner deg nok en rotte som er blå eller bærer uten å måtte gå igjennom alt dette her uprofesjonelle greiene.
?
Mvh. Ann E.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

Jeg vet ärlig talt ikke om jetg orker svare :([/quote]


det må du heller ikke da:) var bare ment som et tips. siden du ikke skjønnte hva vi mente med at ting kan bli tatt for å være litt krasst

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

wollf wrote: det må du heller ikke da:) var bare ment som et tips. siden du ikke skjønnte hva vi mente med at ting kan bli tatt for å være litt krasst
Når det gjelder denne tråden så ser jeg faktisk ikke hvordan problemet kan ligge hos meg.
Mvh. Ann E.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

alt det her inne er IKKE ment på deg babbett. det går på oss alle. jeg kan også komme med et innlegg som kan virke krasst. tror alle må gi inn i seg selv og tenke litt på dette. ingen navn er nevnt. men er så mange som har følt seg redd og tråkket på at jeg tenkte at nå var det på tide å ta det opp... er ike så mye mer enn en smily som skal til for å senke blodtrykket litt (det er faktisk bevist). det er lett å bli missforstått og missforstå da man ikke får med seg mimikk eller kropspråk, så da får vi prøve å være enda mer tydelig enn det vi har vært til nå da.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

wollf wrote:alt det her inne er IKKE ment på deg babbett. det går på oss alle. jeg kan også komme med et innlegg som kan virke krasst. tror alle må gi inn i seg selv og tenke litt på dette. ingen navn er nevnt. men er så mange som har følt seg redd og tråkket på at jeg tenkte at nå var det på tide å ta det opp... er ike så mye mer enn en smily som skal til for å senke blodtrykket litt (det er faktisk bevist). det er lett å bli missforstått og missforstå da man ikke får med seg mimikk eller kropspråk, så da får vi prøve å være enda mer tydelig enn det vi har vært til nå da.
Akkurat samme mening har jeg dette gjelder ikke en person, men alle oss som skriver her inne! Og det er ikke mye som skal til for å vise at innlegget ikke er krasst eller surt ;)

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Når det gjelder oppfattelsen av hva som er krasst og ikke, er dette individuellt. Her er det vel strengt tatt ikke bare de som skriver rett fram (og oppfattes som krasse og tverre) som må justere seg, men også de som mener seg utsatt for urimeligheter. Ikke bare de som leser som må tas hennsyn til, men også de som skriver. Det kan jo tenkes det er frustrerende å se at alt du skriver forutinntatt blir tolket og lest mellom linjene, når du selv, helt enkelt har stilt et spørsmål, verken mer eller mindre. Å skulle fordre andre til å endre sin være måte ved å bruke smilefjes eller skrivestil med bakgrunn i egen oppfattelse, kan oppleves like ubehagelig som det å føle seg missforstått og jaktet på andre veien. Nøkkelen ligger vel i (slik jeg personlig oppfatter dette), å lese innlegg uten å tolke dem til døden. Samtidig som man må erkjenne at alle er ulik i væremåte og utrykksform. Lese innlegg med et positivt fortegn, med mindre forfatteren har utrykkt en helt klar negativ mening, er min klare oppfordring. ;)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

jeg tenker at, hvis man kjenner hverandre eller hvis man har vært her inne en periode og fått dannet seg et bilde av folk er det lettere å forstå hva hver enkelt mener om noe. men da man kommer inn som ny og ikke kjenner noen er det lett at man tolker ting litt. det er nesten umenneskelig å la være. derfor mener jeg at kanskje man bør være mildere mot de nye. men hele greia var vel egentlig at jeg synes vi er dårlige til å ønske folk velkommen

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Biamora wrote:Når det gjelder oppfattelsen av hva som er krasst og ikke, er dette individuellt. Her er det vel strengt tatt ikke bare de som skriver rett fram (og oppfattes som krasse og tverre) som må justere seg, men også de som mener seg utsatt for urimeligheter. Ikke bare de som leser som må tas hennsyn til, men også de som skriver. Det kan jo tenkes det er frustrerende å se at alt du skriver forutinntatt blir tolket og lest mellom linjene, når du selv, helt enkelt har stilt et spørsmål, verken mer eller mindre. Å skulle fordre andre til å endre sin være måte ved å bruke smilefjes eller skrivestil med bakgrunn i egen oppfattelse, kan oppleves like ubehagelig som det å føle seg missforstått og jaktet på andre veien. Nøkkelen ligger vel i (slik jeg personlig oppfatter dette), å lese innlegg uten å tolke dem til døden. Samtidig som man må erkjenne at alle er ulik i væremåte og utrykksform. Lese innlegg med et positivt fortegn, med mindre forfatteren har utrykkt en helt klar negativ mening, er min klare oppfordring. ;)
Takk, takk, takk...
Mvh. Ann E.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

wollf wrote: men hele greia var vel egentlig at jeg synes vi er dårlige til å ønske folk velkommen
Å önske folk velkommen syns jeg hörer hjemme i f.eks en "presentasjonstråd".
Jeg logger inn her et par ganger hver mnd. og har ikke peiling på hvem som er ny og hvem som er gammel.
Når jeg svarer på spörsmål (eller stiller spörsmål) bryr jeg meg ikke om hvem jeg svarer, jeg svarer på det som står skrevet i innlegget...navnet som står lengst ute til venstre er uvesentlig.
Mvh. Ann E.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

men hele greia var vel egentlig at jeg synes vi er dårlige til å ønske folk velkommen
Det kan jeg være enig i. Å der kan vel alle bli flinkere, men da i riktige omgivelser. Presentasjonsrådet, eller en ny velkommenlink kunne være ideer her ;). I en åpen tråd, på åpent forum, kan det være vanskelig å skulle skille gamle fra nye. Der tror jeg man bare må innse at tonefallet kan variere fra person til person. 8)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Post Reply