Å NEI!!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Å NEI!!

Post by Itchigo »

I sted så skulle jeg gå for å hente Lulla og Itchigo. Jeg hadde nettopp sittet med Amy i et kvarter eller noe sånt. Når jeg kom ned så fant jeg ut at døren på buret var åpent. jeg hvet ikke hvordan Lulla greide å åpne den for jeg lukket den når jeg hentet Amy, men nå hadde hun åpnet den.
Det er jo ikke så forferdelig, men det som er problemet er at jeg passer på en venninnes rotter. De er to gutter og bor i et lite hamsterbur på nattbordet mitt ved siden av senga mi. jeg synes litt synd på dem så jeg lot døren stå åpen så de kunne leke i et trehus jeg puttet på taket demmes. Og så er døren til rommet mitt åpent så det ikke begynner å stinke der.
Det store buret til rottene mine står i gangen ved siden av døren min...
Selvfølgelig var jo ikke Lulla inni buret sitt når jeg kom ned og jeg lette overalt etter henne. Plutselig slo det meg at hun kunne ha kommet seg inn til guttene siden hun hopper nesten en halvmeter! Jeg løp inn på rommet og der var hun! Oppi buret med begge guttene i en koselig krok i buret :(
De kan vel maks ha vert sammen i 5min siden det må ha tatt en stund å åpne luken. Jeg regner med at det desverre er nok :(
Nå håper jeg bare febrilsk på at de ikke fikk til noe.
Hvordan merker jeg om hun er gravid?

Dette er ikke gøyt for meg, hvet ikke hva jeg skal gjøre, har ikke hatt lyst på noe kull i det hele tatt, men jeg skal selvfølgelig ta vare på bebiene om det kommer noen :(
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Uffda, ikke så greit :(
For å følge med på om hun er gravid anbefales det å veie rottene hver dag. Min erfaring var at om morgenen før fóringstid gav mest jevne resultater. Nå er det jo ikke uvanlig at unge hunner legger på seg uansett, så vektøkning er ikke noe sikkert tegn. Dessuten hender det de får falskt svangerskap, eller absorberer undervegs.

I alle fall, vei henne hver morgen, se om hun får løpetid igjen (hvis du klarer å se det til vanlig.) Hvis hun får løpetid innen 6 dager er hun antageligvis ikke drektig. Hvis hun ikke får det, er det best å regne med at det er noe på vei. Etter ca. 14 dager vil jeg forvente at du kan se noen små tegn på at hun er drektig (lavere aktivitetsnivå, økt bredde, muligens redebygging), men det har vært noen tilfeller av falskt svangerskap her hvor rottene først har rast ned i vekt på dag 16. Det er omtrent samtidig med at rotte pleier å få hårløse ringer rundt pattene hvis hun skal ha smått...

Håper du slipper å bli uplanlagt "bestemor" :rottehode:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Tusen takk!

Jeg har aldri aett henne ha løpetid enda men jeg får følge med. Spørs om mamma vil la meg låne kjøkkenvekten til rotteveiing men dette er jo en god grunn! Kan hun ha parret seg med to hanner eller bare en?
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er ingen ting i vegen for at hun kan ha parret seg med begge to, og det er sjelden man kan utelukke en far på bakgrunn av farger og tegninger.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Mulig far 1 er Agouti Berkshire Husky og stor og god
Mulig far 2 er Blue Berkshire Husky og mindre men jeg tror han er rundt 400g
Ingen besteforeldre kjent så det hjelper ikke

Eventuelt mor er Black Berkshire Husky og hun veier 270g

Kan man finne faren ved hjelp av noe av dette? Blir alle husky uansett? Er det farlig for evt babier siden begge guttene er brødre?

Uff, ser for meg pappas fjes hvs jeg må fortelle ham at vi fikk 20 små rotter som ingen vil ha. Mamma sier alle MÅ vekk så jeg håper jeg finner noen som vil ha dem hvis det blir noe :(

Positivt er at nå har jeg kansje en god grunn til å kjøpe nytt bur med en gang :)
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Farger som kommer er iallefall agouti,og mest sansynelig black. Rottene blir huskyer, men det kan også komme andre tegninger ;)

Hvis det kommer agouti i kullet er det Far 1 som er faren, og hvis det ikke kommer er det far 2 :)

Men slapp av, det trenger ikke å ha skjedd noe :) Noen ganger må hannene parre seg mange ganger før de får utløsning :rottehode:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Huff da :(
Veldig dumt dette, men vi får håpe at hun ikke klarte å få parret seg eller at hun absorberer ungene! Men hvis det kommer håper jeg at alt går bra. :)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

kAn jo hende hun absorbrer dem, leste på en engelsk side at når de er unge kan de noen ganger absorbere dem. Hvet ikke om det stemmer da.
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Farger som kommer er iallefall agouti
Jeg ville heller si at hvis det kommer agouti, vet du hvem som er far til den ungen ;) Agouti hannen kan godt bli far til noen black unger hvis han er Aa. Og hvis han bare blir far til noen få, er det ikke sikkert at du ser agouti i det heletatt.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Rottelooover wrote: Hvis det kommer agouti i kullet er det Far 1 som er faren, og hvis det ikke kommer er det far 2 :)
;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

hvis det ikke kommer er det far 2
Nei, det er det man ikke kan vite. Sett at det blir et kull med 6 unger, og black far er ansvarlig for 4 av dem. De to som produseres av Agouti-faren har 50% sjanse hver for å bli black hvis han er heterozygot Agouti, Aa. Da er det 25% sjanse for at ingen av dem blir agouti :)
Hvis Agouti-faren er AA vil selvsagt alle barna hans bli Agouti, men uten stamtavle er det ingen som vet om han er AA eller Aa.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ops kull ser ut til å være meget smittsomt for tiden :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Vi begynner å nærme oss vår og dyra merker det vel :geek:
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Litt på siden,men mine jenter er i full aktivitet med å grave seg ut gjennom ventilen over buret deres..... :roll:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Satser på at det gikk bra :D Hun virker helt normal, men det sier vel ikke noe... Får vel bare følge med. Foresten så får jeg Scoilatti 5 i løpet av uken hvis alt går etter planen. :D Da blir både jeg og rottene glade :)
Aurora

Post Reply