Fødeplass

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Fødeplass

Post by smittogsmule »

Har 2 rotter som har bodd sammen helt siden de var små og er kjempegode venner, begge har hatt unger før men ikke samtidig og de har da vært tante for hverandres unger.
Nå er begge to drektig og skal føde omtrent samtidig og da lurer jeg på hvordan jeg skal ordne bursituasjonen.
De bor nå i et bur som er 1 m langt 40 cm bredt og 1 m høyt. Det kan deles i to slik at det blir 2 bur som er 1m lang 40cm dypt og 50 cm høyt, men de vil da bo over hverandre og ikke kunne se hverandre.
Jeg kan også dele den nederste delen i to slik at de får 50x40x50 hver da vil de bo ved siden av hverandre og kunne se og snuse på hverandre gjennom sprinklene og da evt ta bort veggen når ungene blir en 2-3 uker slik at de bor ilag og deretter åpne til 2. etasje når ungene blir større.
Eller så kan jeg flytte den ene til et helt annet bur som er ca like stort som nederste etasje i storburet og la dem bo hver for seg men innen synsavstand(kan ikke ha burene helt inntil hverandre så det blir ihvertfall en halv meter mellom dem da.
De har som sagt aldri bodd fra hverandre mer enn et par tre uker rett etter fødselen (og da bodde den uten unger sammen med en annen rotte) og er derfor litt redd for at de ikke skal trives om de blir for langt unna hverandre (har ikke andre rotter nå)

Post Reply