Nybakt rottebestemor

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Nybakt rottebestemor

Post by smittogsmule »

Har blitt "bestemor til 2 kull rottebabyer som nå er 12 dager gammel.
Har ikke hatt babyer før selv om jeg har hatt rotter i mange år så derfor har jeg noen spørsmål:
Har fjernet alt av hengekøyer o.l. når kan jeg henge det inn til dem igjen?
Kan jeg sette de 2 mødrene i samme bur og hvor gamle bør ungene da være (begge har vært på besøk hos den andre og snust på ungene uten noe oppstyr)?
Den ene bor i hovedburet og det er dit de evt må flytte om de skal bo sammen, må det i så fall vaskes ekstra godt før det andre kullet evt kan flytte inn?
Er det noe spesielt mødrene bør få å spise? og når begynner ungene å spise selv? og er det noe spesielt ungene bør få?
Ungene i det ene kullet har begynt å komme ut av bolet men de har enda ikke åpnet øynene er det normalt?
Ble noen spørsmål men bedre å spørre for mye enn for lite ;)

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Fytti katta, hvor fint det er med et forum hvor man kan få svar på ting man lurer på :roll: :lol:

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Jeg er ikke den beste til å svare på dette tror jeg, men kan da prøve;P

Jeg og venninna mi fikk et kull på fire.
Vi visste ikke at hun var gravid en gang,
så buret var normalt, med hyller og lignende og de to andre voksne rottene var sammen med moren og ungene fra de ble født.
Du kan jo sikkert prøve å ha dem sammen nå og sjekke hvordan det går når alle er sammen :)

Tror ikke det trenger å vaskes så veldig grundig, men kan jo gjøre det for å være sikker.

Vi ga ikke moren noe spesiellt å spise annet en det vanlige tørrforet og litt frukt og grønnsaker :)
Men hvis mødrene har mange barn, kan det hende de trenger litt ekstra.

Ungene våre tok mat fra matskålen selv, og spiste det samme som de voksne,
i tillegg fikk de også barnemat på glass :)

Tror ikke at det er unormalt at de ikke har åpnet øynene,
husker ikke når våre åpnet øynene,
men har lest at det er da de er rundt 12-16 dager da de åpner øynene :)

vet ikke om det er til så mye hjelp, men tror ingenting av det er alvorlig feil hvertfall ;)

Lykke til! :rottehode:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det har vært litt stille her i Påsken...
Du burde vel ha fått svar av noen som har hatt kull og ikke meg, men jeg synes ikke hengekøyene bør inn før de små kan klatre opp og ned selv. Og så vidt jeg har forstått er det ikke vanlig å gi tilleggsmat (med mindre noen er veldig små og tynne og må flaske opp) før de har fått øyne. Når de begynner å spise kan de godt få brødbiter oppbløtt i laktoseredusert melk eller babygrøt, eller grønnsakmos, for eksempel.

Mammarotten kan godt få litt kokt eller stekt egg, eller kokt laks som proteintilskudd hvis du bruker vanlig fór fra butikk - det er ikke nødvendig, men hun vil opplagt sette pris på det.

Det er delte meninger om man bør ha diende hunner sammen eller ikke. De kan begynne å stjele hverandres barn, og for ungenes utvikling er det ikke likgyldig hvilken rottemamma som tar seg av dem. De tar etter "puppemammaen" i adferd, hvis det har noe å si. :rottehode:

Post Reply