Nytt blod

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Nytt blod

Post by SunShine:) »

Jeg kan egentlig utrolig lite om gener/avl osv! Så husk det mens dere leser dette! Jeg går bare utifra etiske spørsmål jeg har tenkt på selv..

Altså, jeg har nettopp sett en video om hunde oppdrett, og for å si det rett ut, så er det helt jævlig! Folk er villige til å gjøre hva som helst for å den ''perfekte hunden, uansett om det innebærer en livstid dømt til smerte, sykdom og mye annet. Det de ikke ser er at disse hundene er så utrolig langt unna ''perfekte'' at det de er nesten ikke til å kjennes igjen som de hundene de egentlig er skapt til å være.

Noe av grunnen til dette er fordi det har blitt et ALT for stor skille mellom oppdrett/rase hunder, og blandings/familie hunder. De er redde for å tilføye nytt blod til rasene fordi de er redd for genene som følger med. Men det de glemmer er at den ''moderne hundeoppdrett'' er mer fullt av sykdommer og andre ting enn man skulle trodd mulig. Nemelig på grunn av innavl osv. Viste dere at 90% av alle ''pug hunder'' er i slekt, enten det er flere hundre år tilbake, eller bare noen få.

Så mitt poeng/tanke er; Holder vi på å følge deres spor når det gjelder rottene våres?? Dette høres kanskje drastisk ut. Men er det mulig? Noe som vekket denne tanken var det med at nesten alle hunner tilbudt til kikky var i slekt med hennes hann. (Bare et tilfeldig eksempel) Mange ser ned på bruk av dyrebutikkrotter, og skillen mellom Oppdrettrotter og dyrebutikkrotter blir bare større og større! Jeg tor flere er opptatt av utseende til rottene enn det som blir innrømt.

Hva skjer om det blir slik at om noen år er nesten alle O-rottene i slekt, men at man ''glemmer'' det, på grunn av frykt for å bruke rotter utenfor oppdrett avl. Jeg er sikker på at hunde oppdrett startet med et uskyldig ''Prøve å føre de sterke genene videre osv''

Kanskje vi burde løsne tøylene litt når det gjelder bruk av dyrebutikkrotter, rett og slett for å få nytt blod inn i dette.

Link til filmen: http://video.asterpix.com/v/18781361/pe ... d-by-eric/


Kanskje jeg er laaaangt ut på jordet:P Men det er bare en tanke... Hva kan det skade å ta det opp?: p *Og sorry for skrivefeil*
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er jo derfor vi importerer :)

Jeg har ikke noe i mot å bruke rotter med lite bakgrunn, men da må det være de riktige rottene også.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvis du er opptatt av innavlsproblematikk er hovedproblemet med å bruke rotter med ukjent bakgrunn at de sannsynligvis er mer innavlet en stamtavlerottene våre! I alle fall var det slik det foregikk i den dyrebutikken jeg har kjennskap til. Eier startet med ett par rotter og lot dem formere seg fritt med barn og søsken. Mesteparten var bestemt til slangemat, så langtidsoppfølging av helse var ingen mulighet. Hvis man driver innavl, og ikke gjør noe for å kontrollere helsen på dyrene, er det neppe sunne rotter som blir resultatet.

Hva slags oppdrettsplan som følges av Imazo vet jeg ikke. :rottehode:

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Ja, det er jo veldig sant!.. Det hadde jeg ikke tenkt på: p

(Bare så det er sakt, dere burde se den filmen, den er lang, men det er verdt det..)
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Den er helt vanvittig grusom, så jeg foretrekker å ikke se den igjen :( Hvis det er den som var på tv for en liten stund tilbake.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

jeg skjønner hva du mener, men er bedre at rotta har godt gemytt og bra helse for min del enn stamtavle laaaangt tilbake. men jeg vil ikke avle på butikkrotter da jeg ikke aner noe om helsen eller gemyttet, sykdommer osv til mor og far. for alt jeg vet kan far være agressiv og mor super syk sant.
jeg tenker i allefall sånn at kjenner jeg mor og far, de er friske og fine, og ingen av dems unger har noe ulumskheter så kan man bruke dem i avl.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja, så lenge man har rotta selv og har hatt mulighet til å vurdere den over lengre tid. Jeg er mer skeptisk til å låne dyrebutikk hanner fra andre, eller låne ut hanner til huer med bare kjent mor/far da jeg finner det lettere å sjekke opp bakgrunnen til rotter med kjent stamtavle. Og da eventuell sjekke eiers beskrivelse av rottas temp/helse mot stamtavlen og andres beskrivelser, enn å bare stole på eieren at de mener den rotta er god for avl. Men de rottene jeg har hjemme med minimal bakgrunns info hadde jeg ikke hatt problemer med å anvende i min avl, men så er de altfor lekre også da :spise:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

På det mest gunnleggende bør man være skeptisk til de som driver med avl, spesielt de som fokuserer mye på recessive egenskaper. Det virker som mye av avl på rotter blir gjort av unge personer uten tilstrekkelig kunnskap i genetikk og dermed uten kunnskap om konsekvensene av det de gjør. De ser ofte ikke lengre enn foreldre og barn.

I den hundedokumentaren ser du avlere som avler dyr med genetiske problemer som tendens til infeksjoner i ryggmarg, kneskåler som ikke sitter fast, ødelagte strupehoder og ånderetts-system osv. som allikevel benekter at det finnes problemer for det er vanskelig å se på en mops (f.eks) om den lider. En hund med slike problemer kan fremdeles virke glad og fornøyd, så da tror de at ingenting er galt og hvis man sier "jo, bikkja di er jo sjuk" så sier de "men den er jo så glad og snill".

Noe av det verste som er relativt vanlig innenfor rotteavl er nakne rotter/rex for de har egenskaper som er til ulempe for rottene. Innavl er en lett måte å få frem slike recessive egenskaper, noe som burde gjøre folk enda mer skeptiske.

redigert :

I dokumentaren sier de at det finnes avlere som er ute etter å bedre helse og gjøre det riktige, men at de er fanget i et system som ofte belønner de som gjør problemene verre. Det blir fort sånn med avl og jeg håper det ikke gjelder for rotter også. Jeg ser mye tendenser til at folk blir mer begeistret jo rarere rottene er. Det er bare tull.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Tror ikke det en fare med slike innavls porblemer på rotter her i Norge da de aller fleste ser negativt på nær innavl, og det at rotter tåler gjerne en større innavls grad enn hva hunder gjør. ikke er det mange som avler bevistt nakenrotter eller dobbeltrex rotter, men rex rotter og rødøyde jo.

Selv mener jeg at innavl kan være en fin måte å undersøke og lære mer om en spesifikk slekt. Mn da må det vær mye undersøkning og granskning av den slekten og akkurat de rotten du velger å avle innpå. Men dette er ikke noe nye oppdrettere burde forsøke på, så da har ikke jeg tenkt noe særlig på å innavle bevisst, med det første :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Jeg har sett rotter som har fått kreft og rotter med svulst på hjernen eller med hjerneskade som fører til at de går i ring med hodet på skakke. Alle disse problemene kan forverres ved innavl og være innavlsproblemer. Dobbelrex er, som alle recessive trekk, et produkt av avl innenfor ei linje og med tanke på at den er til ulempe for de rottene som har egenskapen er det lite i veien for å sette det på spissen og kalle dobbelrex for et innavlsproblem generelt ;)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hmm, dobbeltrex er vel ikke direkte recessivt er det nå? ufullstendig dominant tror jeg du kalte det?

Og selvsagt, arvelig kreft vil ha større sannsynlighet for å dukke opp ved innavl, men det er ikke kommet av innavl.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

kikky wrote:Hmm, dobbeltrex er vel ikke direkte recessivt er det nå? ufullstendig dominant tror jeg du kalte det?

Og selvsagt, arvelig kreft vil ha større sannsynlighet for å dukke opp ved innavl, men det er ikke kommet av innavl.
Nei, det er ikke et recessivt trekk, det stemmer. Jeg vet bare ikke om noe godt ord for et fenotypisk trekk som følge av to ufullstendig dominante alleler ("ufullstendig dominant trekk" kunne jo gått for både rex og dobbelrex) .. Poenget mitt er vel mer at det har samme nedarving som recessive trekk. Du har også rett ved kreft. Kreft er helt naturlig, men som jeg og du skrev - det kan forverres ved innavl.

Kjernen i det jeg mener er vel egentlig at sett at noen avler mops som har problemer med å puste .. Hvis man mener det er uetisk, kan man da moralsk forsvare å avle på rotter uten pels? Er ikke det stort sett samma greia?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nja, vil ikke si det er akkurat samme greie, men det er noe av det samme ja.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

kikky wrote:Nja, vil ikke si det er akkurat samme greie, men det er noe av det samme ja.
Ja, det er kanskje ikke akkurat det samme siden mangel på pels og pusteproblemer ikke er det samme og fordi rotter og hunder ikke er av samme art, men begge er eksempler på hvordan folk som driver avl selekterer for egenskaper som har negative konsekvenser for dyrene som besitter dem. Hundeavleren vil ha kort snute som fører til pusteproblemer, rotteavleren vil ha mindre eller krøllete pels som fører til dårligere temperaturregulering og nedsatt evne til å sanse omgivelser pga. krøllete værhår.

Dobbelrex er bare ett eksempel. Det er ikke bra for en rotte å være albino (ser dårlig, lys kan bli ubehagelig) og jeg tipper det kan være en ulempe å være dumbo også. Akkurat som noen hundeeiere foretrekker hunder som er "dårligere" enn det de trenger å være er det mange rotteeiere som liker det som egentlig er negative egenskaper hos rotter. Dermed synes jeg dokumentaren er relevant selv om rottene kanskje ikke er der hvor hundene er helt enda.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

begge er eksempler på hvordan folk som driver avl selekterer for egenskaper som har negative konsekvenser for dyrene som besitter dem
- Enig. I dokumentaren da det var snakk om syringomyelia; den tilstanden hos Cavalier King Charles Spaniel rasen der kraniet er for lite for hjernen og fører til fryktelige smerter hos hundene med sykdommen; var det en veterinær (tror jeg) som sa at hvis man hadde
påført en hund de samme smertene ved å slå den med en stokk hadde man blitt anmeldt, men ingen forfølges for å avle på dyr med lidelsen.

Jeg synes et annet viktig poeng var sammenligningen mellom hunder i "gamle dager" og dagens hunder; hvordan fysikken og anatomien har forandret seg på veldig kort tid. Før avlet man på hunder med egenskaper som gjorde dem best egnet til spesifikke oppgaver, men nå avler de bare etter retningslinjene i en bok. Ingen kan fortelle meg at en bulldog i dag har noe som helst å hamle opp med i en kamp med en okse(rent hypotetisk), og en nakenrotte hadde heller ikke overlevd lenge i naturen, utsatt som de er mot rifter og infeksjoner.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply