H3gZi's Pontiac-kull

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

H3gZi's Pontiac-kull

Post by Matmor »

Fordi H3gZi's har sluttet som oppdretter og ikke har fulgt opp kullet de siste månedene har jeg lagt ut informasjonen her. Mye av informasjonen har jeg fra H3gZi's og Kikky, annet fra eierene selv.

Far: Cat's Cilantro
Mor: Ailani's Mali, etterkommer av Gummianka'en

f. 24/7 2008 15 unger, 2 døde i løpet av første uken
3 hunner og 10 hanner levde opp.

Jeg mangler dødsdato på 1 rotte, og det er uklart hvor lenge oppdretter hadde kontakt med eier angående denne rotten.
Første dødsfall: 2 hanner ble avlivet med uklar årsak 11 måneder gamle (sluttet å spise).
Medianalder: 15,8 mnd.
Gjennomsnittsalder baset på 12 rotter:17,1 mnd.

Levealderen er lavere enn gjennomsnittet på 18 måneder, men avviket er vesentlig mindre enn avviket til den forhøyede levealderen man finner i Ailanis C-kull, Ailanis D-kull og Sarah's Afrikanske elver.


Dominans/aggresjon:
Av 10 hanner er
2 hanner er beskrevet som dominante hos eier (de to som sluttet å spise)
1 han er kastrert pga. dominans
1 ble avlivet pga. dominans etter omplassering, 13 måneder gammel (totalvurdering pga. bursituasjon)

1 hun ble beskrevet som "litt dominant".

Ingen av rottene ble beskrevet som aggressive.

Løpetid:

Ingen av hunnene er beskrevet som problematiske ved løpetid

Jursvulster:
1 sannsynlig jursvulst på 1 hun, avlivet 16,5 mnd gammel

Andre svulster:
1 rotte avlivet pga. pituitærsvulst 17 måneder gammel
1 rotte avlivet pga. hjernesvulst 21,5 måneder gammel

Andre dødsårsaker, ikke nevnt tidligere:

1 rotte avlivet pga. generell svekkelse og LVI 15 måneder gammel,
1 rotte avlivet pga. E.coliinfeksjon i lungene ca. 12 mnd. gammel
1 rotte avlivet pga. bakbensparalyse og alderdomssvikt 22 mnd. gammel

Resten av rottene hadde ukjente/uklare dødsårsaker.

Fertilitet:
1 hun og 1 han ble brukt i avl.
Safari er mor til Sarah's Afrikanske elver
Vibe er far til Jacko-kullet og Komiker-kullet hos Daydreams i Sverige, og til Japanske elver-kullet hos H3gZi's.
Safari ble drektig på første forsøk. Jeg vet ikke hvor mange forsøk som ble gjort med Vibe.
Det var opprinnelig lagt avlsplaner for 1 han til, og 1 han ble vurdert som avlsegnet hos eier før omplassering. Den sistnevnte hannen ble dominant ved omplassering.
Årsaken til at den første hannen ikke ble brukt i avl var personlige forhold hos eier.

Når det gjelder Komikerkullet og Jacko-kullet hos Daydreams finner jeg det rimelig at interesserte kontakter henne selv. Vi har utvekslet informasjon siden jeg har hatt kontakt med de norske eierene, men siden hun er aktiv som oppdretter er hun mer oppdatert på de svenske rottene enn jeg er.
Jeg har imidlertid mine ord i behold når jeg sier at i forhold til en gjennomsnittlig levetid på 18 måneder trenger man ikke bekymre seg for disse to kullene :wink:

Post Reply