Omplassere eller avlive "biterotte"?

Rotter og rotterelaterte annonser, inkludert rottepass og transporthjelp.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
bentestoa
Pinky

Omplassere eller avlive "biterotte"?

Post by bentestoa »

Hei!
Jeg er en relativt fersk rotteeier, som har en del spørsmål. Datteren min på 7 år fikk 16. august i år to nydelige hvite hunnrotter (Tara og Mira), kjøpt i dyrebutikk. I løpet av de to første dagene bet imidlertid den ene rotta (Tara) begge døtrene mine til blods. Første gangen var det fordi yngstedatteren stakk fingeren sin inn gjennom sprinklene (og da er det jo forståelig at den tar en jafs), men andre gangen tok eldstedatteren min hånda inn i buret og lot Tara komme bort og snuse. Og plutselig hugg hun til. Jeg tenkte at den sikkert bare var redd for mennesker, siden den nettopp hadde kommet til oss, så jeg bestemte meg for å prøve å ha den en stund for å se om den ble bedre. Den har ikke bitt noen av oss til blods etter det, men vi har også vært veldig forsiktige med å ha fingrene i nærheten av munnen hennes. (Hun har rispet meg opp ganske kraftig i neglen en gang, men jeg var lynrask til å dra til meg hånden). Nå har vi hatt rottene i over en måned. De får gå løs i sofaen noen timer hver kveld og jeg prøver også å få tid til en kosestund til begge to i løpet av dagen, hvis jeg klarer å få tak i de (de er fortsatt redde for hender, til tross for at jeg har gitt dem masse godbiter). Mira har aldri bitt og kan ligge å kose på fanget eller komme og klatre på meg når hun går løs i sofaen. Tara skjelver hvis vi tar henne på fanget, kan klatre litt på meg i sofaen, men klyper ofte hardt gjennom klærne våre. Hvis jeg har de løs i sofaen nå tuller jeg et ullteppe rundt bena mine og har på meg en tjukk genser for ikke å bli kløpet. Ungene mine og mannen min tør ikke være i nærheten av henne og jeg er, som dere sikkert har forstått, ganske skeptisk selv...

Datteren min elsker dyr og hadde lenge ønsket seg kjæledyr. Grunnen til at vi valgte rotter som kjæledyr var at jeg har hørt fra mange at de er utrolig morsomme, sosiale og kosete. Jeg hadde lagt ut i det vide og brede til dattern min om at hun kunne gå rundt med dem på skuldra, at de kom til å komme løpende til burdøra når hun kom hjem, at hun kunne ha de i senga osv. Så skuffelsen er som dere skjønner stor når de etter over en måned fortsatt ikke har blitt tamme (selvom Mira er på vei til å bli det). Sånn som det er nå, er det jeg som har hovedansvaret for rottene. Noe jeg i og for seg ikke har så mye i mot, hadde det ikke vært for at datteren min synes det er leit...

Jeg vet ikke hva grunnen er til at Tara biter. Hun er ikke redd tror jeg, for hun oppsøker meg på eget initiativ og klyper meg i armer og bein. Jeg piper (slik jeg har lest her på forumet at man skal gjøre) uten at det har noen effekt. Hun er heller ikke syk. Hun er aktiv, spiser og drikker godt og har ingen tegn til sykdom (ingen klumper, ingen rennende nese eller øyne e.l.). Nå har jeg vel innsett at jeg ikke er rette personen til å temme henne (hvis det i det hele tatt er mulig). Så da har jeg vel kommet til spørsmålene mine:

1) Bør Tara avlives, eller er det noen av dere erfarne rotteeiere som kunne tenke dere å ta henne og prøve å få henne til å slutte å bite?

2) Hvis vi avliver eller gir bort Tara, blir Mira alene og det ønsker jeg ikke. Men når jeg kjøper en ny rotte vil jeg være sikker på å få en snill en, som ikke biter, så jeg vil unngå å kjøpe i dyrebutikk denne gangen. Jeg bor på Hurum-halvøya (i nærheten av Drammen). Vet dere om noen seriøse oppdrettere i nærheten, der jeg kan få kjøpt en god og snill hunnrotte?

3) Tara og Mira virker som de er skikkelig bestiser (selv om Tara er sjefen og nok kan være bittelitt slitsom for Mira i blant). Tanken på å skille dem skjærer meg i hjertet. Har dere noen erfaringer med å skille "bestisrotter", og så introdusere en ny liten rottevenn? Tror dere dette kommer til å gå greit?

4) Kan Mira være uten rottevenn en stund, eller bør vi vente med å avlive/gi bort Tara til vi har en ny rottevenn klar?

5) Og så et lite spørsmål på tampen; Vi kunne tenke oss en liten hyttetur til neste uke og er veldig usikre på om vi får plass til rotteburet i bilen i tillegg til alt annet stasj vi skal ha med på tur. Jeg ønsker ikke å la noen helt uerfarne passe rottene våre når Tara er så krevende, og vi hadde egentlig slått oss til ro med at hyttetur får vente til rottene våre er snille og gode og uproblematiske. Men siden jeg nå har dere her, så er det vel ikke noen i nærheten av Drammen som driver med feriepass av rotter og kunne tenke seg et par gjester til uka?

Håper veldig på at noen kan hjelpe meg! Og håper mest av alt på at noen kan hjelpe Tara. Hun ble rett og slett en større utfordring for oss enn vi hadde sett for oss. Vi var sikkert naive, men vi så bare for oss "glansbilderotta" som sitter på skulderen og koser seg, da vi planla rottekjøp. Jeg føler at jeg virkelig har prøvd i det lengste. Men nå begynner det som sagt å gå opp for meg at jeg ikke er den rette til å temme Tara. Og en "biterotte" er ikke helt ideelt i en barnefamilie...

Mvh

Bente

bentestoa
Pinky

Re: Omplassere eller avlive "biterotte"?

Post by bentestoa »

Hei igjen! Leser nå i retningslinjer at det ikke er lov å skrive at rotten vil bli avlivd hvis ingen vil overta den. Bare for å presisere, så ønsker jeg ikke å true med avlivning. Jeg er bare en veldig ny rotteeier, som er veldig usikker på om en rotte som fortsatt biter "bør" avlives eller om noen med mer erfaring vil kunne klare å temme den... Det er mulig at denne tråden er litt i grenseland mellom atferdemnet og omplasseringsemnet. Men det kan jo moderatorene avgjøre... MvhBente :-)

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

Hvor bor du?

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

Så det nå. Om du avliver henne kan det nok bli vanskelig å få kjøpt av oppdrettet. For meg høres hun redd ut. Jeg håper noen på forumet kan hjelpe deg. Enten å sosialisere henne, veilede dere, eller at dere får låne en eldre og trygg Hun rotte som kan oppdra henne. Dyrebutikk rotter er ofte tatt tidlig fra mor og er ikke bare skremte og uoppdagene, men de mangler korrigering fra mor og andre voksne. Håper dere får hjelp. Det er ingen morsom situasjon dere er i. Men slike ting tar ofte tid. Hun må få tillit til dere og dere til hun. Ofte tar sistnevnte lengst tid. Men aldri avliver et dyr som kan bli bra igjen. For det kan hun. Anbefaler Sandra Travolta, tonje lenore, og Sammy på dine trakter

Tonje Lenore
Gammelrotte

Post by Tonje Lenore »

Jeg tar meg en tur på onsdag
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:

:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:

http://Www.selgerotter.blogg.no

bentestoa
Pinky

Post by bentestoa »

Hei igjen!

Takk for svar! Som Tonje sa kommer hun en tur til onsdag. Milla her på forumet tok også kontakt på pm og tilbød hjelp. Jeg må bare si at dere rotteeiere er noen fantastisk hjelpsomme og hyggelige mennesker! Det at flere tilbyr seg å komme å hilse på rotta for å hjelpe til er jo helt utrolig :cheer:

Nei, vi ønsker jo i det lengste å slippe avliving, så er det håp så prøver vi definitivt lenger. Det er derfor vi ikke har ønsket å levere henne tilbake til dyrebutikken heller, siden vi antok at de der bare ville avlive henne. Og det med at det sikkert tar lengst tid for oss å stole på henne. Kjenner jeg stivner til når hun kommer og snuser på halsen min i sofaen eller snuser på fingrene mine når hun sitter på fanget (har jo de bloddryppende fingrene til barna mine friskt i minne). Så kanskje det er vi menneskene som trenger mest hjelp her ;-) I tillegg vil jeg jo gjerne ha slutt på klypinga... Men som sagt kommer Tonje en tur, så da håper vi at det ordner seg etterhvert!

Bente :-)

c00nan
Sover i do
Kjønn: Kvinne

Post by c00nan »

Vil gjerne følge den her :)
Her har vi også en hann fra dyrebeskyttelsen som biter men tror bare han er redd og håndterer han minst mulig.
Noen ganger vil han kose, andre ganger biter han..
Han bor sammen med sin bror som er veldig sosial med mennesker, han får komme ut alene og koser seg ute med oss :cheerful:
De har bare vært hos oss i 1 - 2 mnd og vi bare gir han den tiden han trenger.
Ønsker dere masse lykke til!

Sara Syversen
River avispapir

Post by Sara Syversen »

hei ;)
Veldig bra du skal få hjelp av Tonje da. Gull verdt.

Og må si jeg forstår godt din frustrasjon som en nybakt rottemamma. Jeg har verdt der selv. Jeg fikk mine tre første totter for et år siden høst 2013... Og i mars 2014 fikk jeg også et tilbud om å ta imot en rescue rotte som hadde mistet sin burvenn, sto på høy, ingen leker eller hengekøyer i buret og lite sosialisert. Image

Det var mange utfordringer på en gang med sykdom og forandringer i buret blant de andre rottene og store fighter...
Men det som jeg ikke hadde vært borti før var jo en rotte som beit. Hun var som du beskriver helt ok i mine øyne først. bare litt nysgjerrig virket det som. og ut av det blå så beit hun... Hun nappet også på klær og alt som var utenfor buret...
Jeg forsto ikke helt hva jeg gjorde for noe galt jeg heller. for prøvde bare å være snill mot henne...

men så kommer min erfaring inn. jeg leste og jeg leste om rottespråk og adferdsmønstre. jeg ble også bevist på når hun bet og når hun ikke lystet på å bite.
Jeg forsto men også leste at den nappingen som hun holdt på med på genser, puter,seng, klær, lår og tær ... ja alt. Det er fordi hun rett å slett bruker sine tenner som du gjør med dine fingre. Hun er nysgjerrig. Hun føler og kjenner på stoffet og ting for hun er rett å slett ikke vant med det og vet ikke hva ting er.
Dette vil garantert avta. men det kan selvfølgelig ta en stund. Det er ikke farlig for hun nyper ikke for å bite igjennom men bare føle. Du kan fint bruke hånden ved å skyve den pent bortover å si neei også. Bodil gjorde det mest når hun gikk ute på lekerommet dems her. Jeg skvatt til hvis hun nøp i boksa men som sagt dette er ikke farlig.

Når det kommer til bitingen. Det skjer for det meste i buret vel ettersom hva du skrev ? Og er dine rotter hvite og har røde øyer i tillegg så kan dem være svaksynte og bruke litt lengre tid en andre på å bli trygge. Bodil her var en angstbiter.. Dette er hva jeg tolket. Mulig feil, men ja. For meg virket det som at jeg tråkket over hennes grenser og gikk inn i hennes trygghetsone som da er buret som var hennes.
Ta etter henne på hennes trygghetplass ? DU store tingen som jeg ikke kjenner?
Jeg la også merke til på Bodil at det var større fare for å få et bitt om hun netttopp hadde våknet.
Også om jeg bråket for mye uten at hun så hva det kom fra så fortet hun seg ned for å angripe. slik som om jeg skulle bytte vann mens hun sov.. Dette er et beskyttende instinkt kun og ikke annet. Hun Kunne også være litt mere oppjaget om hun hadde kranglet med en av de andre rottene så da passet jeg også på.
Jeg anbefaler å lese denne jeg fant fra Rats Are Awesome gruppa om biting og hvorfor dem biter. Jeg fikk en liten a ha av og lese den. kanskje du skjenner igjen noe. http://ratballs.com/RatTails/Tails074.html

Husk at du ikke må tenke at de er ondskapsfulle og lyster på å gå etter deg for å bite. nei det er fordi dem er redde og du er noe ukjent. Og det går mye på instinkt .Derfor er alle tillitstrening øvelser viktig. Bonding.

Her er ihvertfall noen ting jeg gjorde ihvertfall.

nr.1. ved begynnelsen så kan du sitte ved buret vær dag. la henne komme til deg. løft henne aldri opp. men la henne komme til deg. Når du gir godbiter og du er redd for biting kan du bruke da en teskje til å begynne med så biter hun i noe hardt. eller du kan gi mat fra håndbaken.

nr 2. legg en trøye eller genser med din lukt i buret så hunn blir vant til deg.

nr. 3.Bodil her var ikke klar for å bli løftet til å begynne med. men jeg ville så gjerne at hun skulle få utetid med de andre på lekerommet. Jeg brukte da en boks med da fleecpledd som hadde hennes lukt på fra buret i. Denne var hennes. Hennes trygghetsone. Hun gikk automatisk inn i boksen heldighvis her. men du kan også lokke rotta di med å legge en godbit oppe i boksen. Dette ble vel en slik ting som fungerte veldig godt her så jeg tok henne ofte med i denne boksen. Jo mere jeg tok meg tid til det jo mere ble hun vant til det også. I soffaen var den fin å løpe in og ut av i hennes tempo. Image
Image

nr.3 Jeg satt vær dag også ved kjøkkenbordet for litt trening.
Det besto av flere ting. Først og fremst hun skulle bli vant til å være med meg. Jo lengre tiden går uten at jeg skader henne ved å gjøre en og samme ting skaper også tillit.
Jeg brukte jo da et lite bur som hun kunne ha som trygghetsone også boksen kunne være der. men jeg øvde faktisk etterhvert med å ta hånden ut og inn av buret. For hun hadde en sperre for det og ble engstelig.Derfor også fare for angstbiting. Men først fikk hun jo noe mat så hun forbant denne tiden ved bordet med noe godt. så prøvde jeg å nærme meg buret ved å legge hånden forsiktig ved åpningen. og slik gikk det da gradevis dag for dag.

Nr 4. Jeg støtter det Wolf sa 100%. Jeg har stor tru på at en annen eldre og trygg rotte også kan hjelpe deg med å "dressere" henne om jeg kan si det på den måten.
Jeg brukte Betsy her faktisk også bevist når vi var ute på bordet under tillitstrening. for hun roet Bodil ned. Hvis jeg så at hun var for stresset ved at jeg prøvde å ta hånden in i buret for eksempel for mange ganger så hentet jeg betsy som roet hun ned. Legger ved bilde av dette.
Jeg var vel også da heldig etterhvert når rangstigen ble satt at de korrigerte henne. Altså hvis jeg koset en av de andre i buret og hun godtokk ikke helt at jeg skulle forstyrre noen i buret på denne tiden av døgnet så kunne mine gamle rotter nappe til henne å si fra at dette skulle du ikke gjøre med min mor. så ja. Jeg fikk hjelp av de faktisk flere ganger.
Image

Image

Image

Image

nr.5. Etterhvert som tiden gikk så hadde jeg med henne også mye på skulder. bare gikk rundt i leiligheten så hun ble vant til meg. En ting som ble et stort steg var at den dagen hun faktisk kunne spise mens hun var på skuldra mi. det klarte hun ikke til å begynne med. For det var til og med skummelt. Jeg forflyttet meg mer og mer fra kjøkkenbordet til bare sofaen også. Men hadde med det lille buret og boksen hennes som var hennes trygghets soner

Det er vel mange flere ting jeg gjorde for å bygge opp tilliten mellom henne og meg.
Men dette var ihvertfall noen få.
Nøkkelord må vel være tid, tålmodighet og ta ting i hennes tempo.
Ønsker deg masse lykketil <3

(Tilleggs info. Det buret som er der på kjøkkenbordet er ikke hoved buret altså. Jeg pleide faktisk å ha dette lille buret inne i den store trippel CN buret vårt for at hun skulle bli vant til det gule lille buret også jeg da.)

Sara Syversen
River avispapir

Post by Sara Syversen »

Jeg fikk ikke redigert. Men jeg skulle skrive jeg fikk også god hjelp av Milla. Herlig og flink jente ;)

(Og det er ikke melk på bilde. Kun soyamelk eller rismelk har dem fått en sjelden gang. Kyllingpostei får dem heller ikke noe mer her. Går mest i grønt nå).
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

bentestoa
Pinky

Post by bentestoa »

Hei!

Tenkte det var på tide å oppdatere litt her. Tusen takk for laangt svar og fine bilder TheNameSara! Veldig mange gode tips og bra biteartikkel.
Nå har Mira og Tara vært på høstferie hos Tonje, mens jeg og familien har kost oss på fjellet. Tonje har gjort en kjempejobb med dem og Mira har nok blitt enda litt mer trygg på mennesker etter ferien. Eldstejenta mi har kost seg masse med Mira i genseren idag :cheerful: Tara er fortsatt redd. Tonje hadde latt være å ta henne opp for ikke å stresse henne men hun har jobbet masses med å prøve å få henne til å bli vant til hender. Tatt hånda inn i buret og klappet litt og så fjernet hånda forsiktig hvis det ser ut som om hun vil bite... Vi ser litt framskritt, men ting tar veldig lang tid med henne. Hun prøvesmaker fortsatt ganske hardt hvis jeg lar henne snuse på knyttneven og kan klype ganske hardt i klær fortsatt. Men hun ser nok veldig dårlig og det er nok som du sier Sara, at hun er nysgjerrig og smaker... Vi tar tida til hjelp foreløpig og konsentrerer oss om å kose masse med Mira (så kanskje Tara følger etter når hun ser at Mira blir trygg på oss). De får nå løpe rundt i sofaen som vi sitter i om kvelden og herje rundt med puter og pledd. Da løper de over fanget vårt og bak ryggen vår, snuser oss i nakken osv, men viker unna hendene våre. Så som sagt, vi får være tålmodige og prøve og håpe på framskritt. Jeg skal iallefall følge rådene dine Sara (noe av det gjør jeg allerede).

Bente :-)

Sara Syversen
River avispapir

Post by Sara Syversen »

Godt å høre. Og ønsker dere masse lykketil. Jeg er nesten sikker på at hvis hun bare får litt ekstra tid på seg så kommer det seg nok sakte men sikkert ♥

Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3

Sara Syversen
River avispapir

Post by Sara Syversen »

Er det noen mulighet for at jeg kan få satt in riktige bilder igjen ?
Jeg har ihvertfall henvist noen hit så dem kan se hvordan jeg gjorde det med Bodil.
Hva er grunnen til at bildene er borte ?
Har dere hatt en oppdatering av noe slag ?

Jeg legger ihvertfall noen bilder her som kan vise til noe jeg skrev iteskten over.

Trening på bord. alene og med en av de andre rottene for trygghet når hun ble for nervøs.
Image

Image

øving med hånd in og ut av bur. Pledd i buret er hennes lukt på som har vært inni hovedburet.
Image

hjelp fra Betsy igjen ;)
Image

Noen trygghetssoner som jeg brukte ofte. spesielt denne. men alltid med pleddet hennes i.
Jeg hadde med henne over alt. Så ofte jeg kunne rundt i leigheten. Hun turte gradevis at jeg kunne løfte henne. litt og litt. og til slutt på skulder.

Image

Image

oppgradering til et søtt jorbærhus som jeg hadde i buret og bærte med meg også.
Image

Image

hun var med meg ut når jeg drakk kaffe på hverandaen. for hun bare eeelsket lukta.
Image

brukte også en blå balje med masse fleecpledd som hun kunne grave seg in i. også en godbit fra matmor.
Image

alltid fornøyd for å få lov å lukte på lufta ute hun se ;)
Image

Her er et bilde fra vi bare hadde sittet på kjøkkenbordet. Hun hadde da en tryghetsone. dert var mat på bordet. og vi satt bare å tittet på tlf og drakk kaffe. ventet på at hun skulle komme til oss ;)

Image

Post Reply