To ble til tre...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

To ble til tre...

Post by Rikke »

Jeg føler med så frustrert akkurat nå :(
Og jeg håper jeg har gjort det riktige...
Som de fleste kanskje har fått med seg så jobber jeg i dyrebutikk, og her i oslo by er det mye rart som vandrer på to ben. Det kom en man inn i butikken i stad og ville selge rotte unger. Beklager sier jeg vi har ikke plass og vi tar inn fra fast levrandør. Han blir noe arg på meg da dette bare var snakk om 3 små rotte gutter og jeg kunne vel bytte en av de jeg hadde med de tre han kom med :shock:... jaha tenker jeg, dette kan bli interesant. Igjen prøver jeg pent å forklarer at dette er ikke noe som blir aktuelt. Da tar han opp en lyspære eske og i den sitter det tre som butte bebiser, jeg spør hvor gamle de er, nei det hviste han ikke for de ble født under kjøleskapet for rundt 4 uker siden :shock: :shock: :shock:
Da kjenner jeg sinne og gråten stige ganske heftig i takt, han tar den ene og setter på armen min. Og ja hva skal jeg si, det er det met skrøpelig jeg har sett i hele mitt liv. Du kunne, ikke bare se men kjenne knoklene i kroppen på den lille fyren. Og han satt der å titta på meg, han krøp kjapt opp i nakken på meg og satte seg under fletta min. Og når den kvalme karen kommer med den stygge møkkete røyk gule hånda opp mot nakken min for å ta han tilbake og puster på meg med alkis pusten sin, sier jeg mens jeg rygger tilbake "jeg gir deg femti kr for han"...
Jeg tar han på bakrommet, ville unngå å ta han inn på dyre rommet, og setter han i et reise bur. Gir han litt mat som han kaster seg over da det virker som han aldri har fått mat før... og han sleiker vann av fingerne mine. han klatrer så høyt opp i buret som mulig og bare "sitter" på sprinklene, nekter å gå ned i bunn av buret. Hva i all verden kan det være godt for?
Huff... Jeg vet at jeg har gjort noe dumt i forhold til risikoen på hans helse og helsen til gutta hjemme. Men han skal rett hjem i karantene i hvertfall 3 uker om ikke mer så skal han til full helse sjekk før han introduseres for de andre...

Kan noen si at jeg har handlet riktig, kan det forsvares i forhold til gutta hjemme??? Og hva gjør jeg nå?
Han er kjempe fortrolig og sovnet i hånda mi med det samme, han er husky, men han er helt møkkete grå i det hvite og sort under neglene.
Men bortesett fra det ser han men det blotte øye frisk ut. Rene klare sorte knappenåls øyne, ikke tegn til diare eller avføring og han har god appetit og drikker...

Det han mangler vet jeg han kan få av meg, et godt trygt kjærlig hjem og et fint navn som står til hans personlighet og historie. Noen forslag?

Ps... beklager alle skrive feil som mest sannsynlig har sneket seg inn, men dette skrives i frustrasjon og sinne...
Hilsen Rikke Karine

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

JEG forstår veldig godt din reaksjon og handlemåte, for når man ser et dyr som det du gjorde, er det ikke lett bare å overse det. Tror den lille gutten hadde "hjemsøkt deg" i tanker og drømmer i lang tid om du ikke hadde tatt ham hjem, for jeg kjenner meg veldig godt igjen i din reaksjon.

Tror ikke det er større fare for at han bærer på noe enn at dyrebutikkrotter/useriøse oppdretteres rotter gjør det, men uansett greit med karantene.

Du får ha masse lykke til med den lille, og vite med deg selv at du hvertfall har gitt ham en god sjanse i livet :D

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Syns det var veldig snilt gjort jeg, du reddet en liten rottegutts liv :) Tror han er deg evig taknemlig! Og sikkert lurt med helsesjekk og karantene, så er du på den sikre siden :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Å du er snill - du reddet nok et lite liv i dag! :dro: Når det gjelder disse bittesmå alenerottene og karantene så kan det bli vanskelig i forhold til trivsel, trygghet og matinntak - det har andre erfart. Er han født under norsk kjøleskap er det mindre sannsynlig han bærer virus - men helt sikker kan man jo ikke være, feks hvis moren er nykjøpt fra Imazoo. Men når han nå først er i hus hadde jeg våget en en av de voksne eller enda bedre en annen unge som selskap; er han inne, så er han inne - da er det forsent å snu siden bagasjen hans alt er fordelt i huset. Skal du kunne rette opp en så skeiv start haster det med å få i ham god mat og drikke og er han ikke trygg, vil han ikke. Gjør de trekk som er nødvendig - det vil helst gå bra. 8) Lykke til!
Anita

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Takk skal dere ha for all støtte og alle tips :D

Var så usikker og ute av meg i går så jeg hviste ikke helt hva jeg hadde gjort. Og jeg som ikke skulle ha flere en tre nå frem til jeg fikk meg dumbo :oops: hehe da blir det fem til slutt da :geek:

Ok det var noe å tenke på det du sa ang alenrotte og karantene, hvis de ikke trives vil de heller ikke spise og komme seg i den kondisjonen de skal være i. Det jeg er mest redd for er om han har noe utøy i pelsen som kan smitte over på de andre ved kontakt.
Hmm... er jo litt enklere å behandle en rotte en hele gjengen, og unødvendig å påføre de friske rottene mere påkjenning en nødvendig,
men hvis jeg jeg ser det minste tegn til utilpasshet, ensomhet eller at han sturer skal jeg gjøre som du sier Anita og starte introduksjonen med en en gang. Så får jeg bare ta katten ut av sekken og ta konsekvensene av det som hender hvis noe skulle skje. (dette er vel riktig mnd å starte helse fond/spare konto i banken for gjengen ).

Det at jeg ikkke hentet en ny rotte gutt han kunne stå sammen med nå med det samme, er at jeg venter på en liten gutt fra Lille lakris, og vill ikke ta på meg mer en jeg nødvendig hvis må. Dette var jo over hodet ikke planlagt ( kommer fra rette sjelen, som er sterkt i mot å kjøpe dyr på impuls :? :oops: men det var vel "mors" innstinktet som slo til ).

Er nå veldig forsiktig når det gjelder smitte mellom de to burene, desinfiserer hender etter jeg har tatt på minste mann. Så hvis det blir unødvendig å sette de sammen, slipper jeg eventuell smitte på andre måter. Noe kan jo som nevnt allerede være i lufta, men jeg krysser alle fingre og tær og håper dette faktisk ender godt...

Foreløpig ser det ut som han har det greit, han spiser og koser seg.
I går fikk han rm1, epler, litt tørrfor til hund og sitronmelisse :spise:
alt dette falt i smak, etter det falt han til ro på øverste hylle i buret sitt. Der har han dratt kluten han har fått ut av huset sitt og ligger åpent og sover. Så han virker som en trygg kar til tross for alt som har hendt han...
Han har fått navnet Oliver, etter den hjemløse rakkerfanten i Oliver Twist :D

Ps... kan lus og utøy smitte fra rotte til hund? Teddy er så himla interesert og lurer på hvorfor ikke han kan si velkomen på sin helt spesielle meget våte siklende måte. Han sitter i giv akt ved buret og jeg vet han kommer til å ville hilse ved første annledning han får. Så hvis jeg har holdt/holder Oliver og så dytter vekk Teddy kan det smitte da?

Stor takknemlig rotte klem fra Oliver og matmor som takk for hjelp og støtte hittil (lol det blir sikkert mer :geek: )
Hilsen Rikke Karine

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Lus kan ikke smitte fra rotte til hund, de får ikke de samme lusene. Rottelus er rottelus, og smitter ikke til annet enn rotter :D

Fint å høre at det går så bra med ham, lykke til videre!!

Eneste jeg har hørt som visstnok kan smitte mellom ulike dyreslag er lopper, men har han det, ser du det, da de hopper..

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Regn for sikkert at alle nye rotter har midd, ev lus hvis ikke du vet at oppdretter nylig har behandlet sine. Men å sette i gang slik behandling på et lite nurk er jo en bøyg - se an litt du, mens du vurderer situasjonen og kondisjonen - sikkert lurt han er ok i holdet og formen før start.
Anita

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

jeg forstår godt at du tok ham, jeg. slemme mannen :spy: !!
bare husk at ordentlig karantene er det ikke før rotta er i et annet hus, ikke bare annet rom eller bur.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Ja det var det jeg var litt usikker på, han er jo så liten, han kunne trengt et bad men føler det er litt tidlig å gi han det enda... Så jeh ser situasjonen ann og konsentrere meg om å få i han mat og drike :spise:
Nei at det elerede er i lufta hvis han har noe det var jeg nesten litt forberedt på, men som Anita sa er det ikke sikker at han far fått noe sykdomer med mindre det er en imazo rotte el.
Det er mest utøy ol jeg er skeptisk på og det kan vel ikke smitte selv om de bor i samme hus/rom, men i forskjellige bur.
For å si det slik jeg, er nå forberedt på det meste, og tar alle oppturene som postivt :D
Hilsen Rikke Karine

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

det går nok bra skal du se! :rottehode:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Du er et godt menneske du :I fikk nesten tårer i øynene når jeg leste dette. Håper det ordner seg med lille nurket:)

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Ja det gjør det nok :D han er i fin form, og er kjempe kosete, sitter i dette øyeblikk i hetta og lager gnisse lyder, så jeg håper på det beste, han har i alle fall det bedre nå en han hadde det for 3 dager siden :D

Takk skal du ha Mocka, det setter jeg pris på, har hatt en del tårer i øynene selv så tidlig i denne prossesen, med det går nok bra.

Tusen takk for all støtte :D Hva skulle man gjort uten dere :thu:
Hilsen Rikke Karine

Thea

Post by Thea »

Heihei... hehe kommer kanskje litt etter her, men vil bare si at det er såå fint det du har gjort. for en trist historie, men det ende jo godt for den lille stakaren :thu: virkelig rørende.
Men bare lurer på hva som skjedde med de to andre rottene hann hadde med seg?? :?:

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Takk for det Thea :D

:cry: Han tok de med seg og gikk , hadde ikke mulighet til å ta alle tre, men du skal vite at jeg tenker på det hele tiden. Kanskje jeg kunne fått omplasert de, kanskje jeg kunne, kanskje... men der å da klarte jeg ikke å tenke. Og jeg hadde som sagt ikke mulighet til å ta alle tre, og kunne heller ikke sette rottene vi har i butikken i fare ved å ta de inn til vidre salg... Desuten begynnte han å bli litt sint på meg, så ønsket ikke noe vidre konfrontasjoner med denne mannen for å vite om hva som kom til å skje med de gjenstående 2...
Så jeg vet ikke hva som skjer med de :(
kanskje han fikk solgt de i en annen butikk, kanskje han tok de med seg hjem. Huff jeg må slutte å spekulere, før jeg blir gal her :?
Hilsen Rikke Karine

Thea

Post by Thea »

OK... Får håpe det gikk fint med de to siste.
Men du må ikke klandre deg selv! Jeg skjønner at det var et vanskelig valg og du fikk i hvertfall reddet en :D Skjønner godt at du ikke bare kunne at til deg tre nye rotter:)
Bare lurte... men ikke vær lei deg- det er ikke din skyld.

Locked