Ukens Dyr!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by Tonje Lenore »

Herregud å nydelig!
Trist den ble utryddet :trist:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: Ukens Dyr!

Post by utmeldt »

torasrotter wrote:Ja jeg leste at sist de prøvde det så var DNAet så ødelagt av vesken dyret var blitt oppbevart i at det ikke kunne brukes..

Like greit, Jeg er imot å leke gud. Er liksom ikke noe naturlig over det og dermed skremmer det meg litt :oops:
Men på en annen side så var det jo mennesket som utryddet thylacinen så kansje det ville vært greit å få den tilbake... Vi vil nok aldri vite for sikkert da det var det eneste mulig brukbare DNAet...
Nå sier jo mange at de har sett pungulven i moderne tid, men jeg personlig tror nok det bare er ønsketenkning og synsbedrag...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Ja det ser ikke ut som det er dyrets velvære som er i fokus i den videoen. Det er sjokkerende hvor lite de viste om dyrehold da :trist: Jeg er helt enig Anniken, man skal ikke leke gud, og selv om det var mennesket som utryddet den betyr ikke det at det er meningen at den skal leve.. Jeg vet ikke jeg, men uansett så er det trist at et så spesielt dyr er utryddet.. Noen av de rareste dyrene finner man jo i Australia :cheerful: Tenk bare på nebbdyret, og koala bjørnen :crazy: Det er noen rare dyr det :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Ukens Dyr!

Post by sanca »

Det var et flott dyr! Synd at den er utryddet... :sadpace:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ukens Dyr!

Post by Matmor »

manet.jpg
manet.jpg (13.45 KiB) Viewed 7839 times
Glassmaneter (Moon jelly) Aurelia spp
http://jellykeeping.wordpress.com/2011/06/

http://www.youtube.com/watch?v=0WkFHGO ... re=related
har fascinert meg siden jeg var barn og tok bilferge gjennom en eneste graut av maneter i dansk farvann. Hjelpeløse og hardføre, enkle og kompliserte, ekle og vakre på én gang... Som mange havdyr virker de nærmes utenomgjordiske, og likevel er det et vesen med stor utbredelse som har eksistert med minimale forandringer siden lenge før dinosaurenes tid. Det finnes faktisk fossiler av maneter, men jeg har ikke funnet oppplysninger om akkurat glassmanet-fossiler.
Glassmaneter er betegnelsen på en gruppe maneter med meget svake nesletråder, nærmest fargeløs kropp og fire gonader som avtegner seg som ringer – eller hestesko pleier det å stå på nettsidene. (Jeg synes ikke de likner veldig på hestesko.) Det latinske navnet betyr gylden. Hvorfor glassmanetene og ikke brennmanetene har fått det navnet har jeg ingen idé om! I løpet av livet er de så små som 1cm til kanskje 40 cm i diameter for de aller største. (Maks. på ca. 26 cm er vanligere her...). Maneter mangler ben og brusk. De har muskler og et nervesystem, men ikke lunger eller blodsystem, hjerne eller egentlig tarmsystem. Maneter puster gjennom den tynne membranen som omgir hele kroppen. Avfallsstoffer skilles ut gjennom munnen.
http://cronodon.com/BioTech/Jellyfish.html
De lever av plankton, andre maneter, fiske- og andre egg og mollusker. Alt av karbohydrater, proteiner og fett som er smått nok til å fanges inn av nesletrådene og føres inn i magehulen. Selv om glassmaneter kan bevege seg litt er de avhengig av havstrømmer for bevegelse. Hvis man skal holde glassmaneter i akvarier må de ha riktig fart på sirkulasjonen av vann. Ellers blir de bare liggende som en klump på bunnen av akvariet, og det er jo ikke særlig imponerende. Manet-akvarier har forresten runde hjørner for at manetene ikke skal skade seg. http://www.youtube.com/watch?v=4pHs0Qu ... re=related
Glassmaneter liker seg best i vann fra 9-19 grader i sjøvann med høyt saltinnhold nær kysten (så det var ikke merkelig at det var i Danmark jeg så dem i enorme mengder siden både temperatur og saltgehalt og kystnært var riktig), men de lever fra 70 grader nord til 40 grader sør. Glassmaneter konkurrerer med fisk om matgrunnlaget i havet. En gammel romersk oppskriftsbok nevner tilberedning av maneter, og siden romerene hovedsaklig fikk sjømat fra Middelhavet har det nok vært glassmaneter de spiste. Manetene ble i følge oppskriften spist saltet og dampkokt. I Sørøst-Asia er glassmaneter fortsatt betraktet som mat. http://www.ehow.com/list_6627479_culina ... -silk.html Tørket glassmanet er rik på jern, men siden produktet er saltet er det ikke egnet til å dekke jernmangel. http://nutritiondata.self.com/facts/fin ... cts/7703/2

Ellers spises de av fulger, havskilpadder, noen koralltyper, andre maneter og fisk.
Glassmaneter har både kjønnet og ukjønnet formering. De starter livet som egg som klekkes til en slags larve. Larven driver med strømmen og slår seg ned på en sten el. liknende hvor den danner en polypp som kan dele seg i flere polypper. Disse danner etterhvert merkelige tallerkenstabler av noe som kommer til å bli nye maneter. Formeringen foregår ofte samtidig for en stor mengde maneter. Den utløses av en kombinasjon av temperatur, næringsstoffer og lys, i alle fall. Når manetene har formert seg pleier de ikke leve særlig mye lenger. Levetiden i naturen er sjelden over 6 måneder, men i akvarier hender det at manetene blir et par år gamle.

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Ukens Dyr!

Post by miriam »

Så spennende å lese om glass maneten. Men jeg lurer på en ting, vet du om maneter kan føle berøring?
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ukens Dyr!

Post by Matmor »

Jeg har sett maneter prøve å vende seg hvis de blir stoppet (selv om de andre ganger bare prøver å svømme rett på likevel). Dessuten virker det på litteraturen som om fang-armene deres i forbindelse med munnen ikke bare beveger seg tilfeldig. Men om glassmanetene reagerer på berøring eller lukt/smak vet jeg ikke.

Om de kan føle smerte? De "klassiske" tegnene på smerte hos dyr pleide å være
"...the behaviour of the being, whether it writhes, utters cries, attempts to escape from the source of pain, and so on; and the similarity of the nervous system of the being to our own."
I dag ville jeg vel også tenkt i retning å å studert endringer i puls eller adferd, for eksempel, og kanskje lagt mindre vekt på likhet i nervesystemet.
Ut fra den gamle definisjonen har nok både hummer og krabbe nok muligheter til å føle smerter. Men jeg har sett glassmaneter ødelagt av båtpropeller nokså ofte. Det har alltid forundret meg at manetene bare fortsetter å svømme så normalt det går an, ofte uten å skifte retning, selv etter store skader. For meg heller det i retning av at maneter ikke føler smerte.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by Tonje Lenore »

Åh, jeg syns maneter er så fascinerende :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Ukens Dyr!

Post by miriam »

Grunnen til at jeg lurte er at jeg har sett små barn leke med maneter på land. De har kastet de bortover og gravd de ned i masse sand :sorry: Jeg håper for deres skyld at de ikke føler smerte.
-Miriam

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Ukens Dyr!

Post by Woodgirl »

Enig med deg Miriam. :oops:

Utrolig vakre skapninger. Kan tenke meg det er flott å ha et rundt akvarie i stua der slike minimaneter svever rundt. :cheerful:

Også så fryktelig typsk da at i sørøst asia spiser de maneter. Fortell meg hva som IKKE blir spist i store deler av Asia. :sjokkert:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Kul artikkel Matmor! Jeg husker jeg lekte med maneter når jeg var liten, så jeg håper de ikke kan føle smerter.. Er det noen som kunne tenke seg å lage en artikkel til Mandag? :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Sjøhesten

Post by wollf »

Image

Fakta:

Sjøhest (Hippocampus) finnes i 56 arter, og tilhører nålefiskfamilien.
Sjøhesten er i dag en utryddningstruet art men lever i tropiske og varmt tempererte hav over hele verden.


Forplantning:
Image
Sjøhestene ligner ikke særlig på annet liv i havet, men er egentlig små fisker av nålefiskfamilien. Ikke bare er de kjent fra avbildninger og tatoveringer, de har også sin helt spesielle måte å forplante seg på.

Image
Sjøhest har en avansert atferd i forkant av parring. Under kurtisen kan han og hun "gå promenade" og holde hverandre i halen. Om alt går bra ender kurtisen ender med mannlig svangerskap.
Hannen gjennomgår nemlig et svangerskap etter at eggene er befruktet.

Sjøhestene har også en svært avansert datingprosess før parring. Hannen og hunnen kan kurtisere hverandre i flere dager med innviklede bevegelser.

De kan skifte farge, ”gå promenade” mens de holder hverandre i halen eller slå halen rundt et sjøgress og snurre rundt sammen.

Den gjensidige kurtisen fører over til en spesiell parringsdans, som ender med at hunnen overfører sine egg til en rugepose på hannens buk.

Der befruktes eggene før de får ligge beskyttet i posen under hannens omsorg. Eggene klekkes og ferdig utviklede sjøhester kommer ut etter to til fire uker.

”Speed-dating” for sjøhest :nottelling:

Forskerne Beat Mattle og Anthony B. Wilson ved University of Zurich i Sveits har studert hvilke kriterier hanner og hunner bruker i partnervalget ved å arrangere det som nærmest kan kalles ”speed-dating” for sjøhest.

De brukte kunstig oppdrettet sjøhest av arten Hippocampus abdominalis fra Tasmania som ble plassert i en tank. Tanken var delt i tre seksjoner ved hjelp av glassvegger. Inne i tanken fikk én sjøhest av gangen møte to andre av motsatt kjønn.

En av veggene var gjennomsiktig, slik at sjøhest nummer 1 kunne se begge de to andre. Veggen som skilte de to sjøhestene av samme kjønn var ikke gjennomsiktig, slik at disse ikke visste om hverandre.

Deretter fulgte forskerne med på om sjøhest nummer 1 valgte å bruke mest tid på å kurtisere sjøhest nummer 2 eller 3.

Resultatene viste, skriver forskerne i en artikkel i tidsskriftet Behavioral Ecology and Sociobiology, at hannene var langt mer kresne enn hunnene når det gjaldt å velge en partner.

Hannene valgte hunner som var store. Årsaken til at det var disse som hadde draget kan være at store hunner ofte har mange og gode egg.

Hunnene, som generelt er større enn hannene i utgangspunktet, var langt mer tvetydige i forhold til partnervalg. De skilte ikke mellom store og små hanner. For både hanner og hunner betydde egen størrelse lite for hvem de orienterte seg mot.

Forskerne konkluderer med at hannens valg kan bidra til seksuell utvelgelse i ville bestander av sjøhest, ved at det er de største hunnene som får forplantet seg.

Det var markert forskjell på hvor aktive de to kjønnene var. Hannene var mye mer engasjert i å finne en partner enn hunnene. De største hunnene var mer aktive i kurtise enn de mindre.

Forskerne kan ikke si om det er størrelsene i seg selv som er attraktiv for hannen, eller om det en indirekte mekanisme ved at størrelsen gjør hunnens bevegelser under kurtisen mer attraktive.

Hannens kurtiseatferd omfatter blant annet at den pumper opp rugeposen på buken, som for å vise at her er det plass til riktig mange egg, og dette var den hyppigst observerte delen av kurtisen.

I ville bestander av sjøhester er det observert aggressiv oppførsel mellom hunner i parringsfasen.

Det kan altså være slik at det ikke bare er hannenes utvelgelse som spiller en rolle - men også at de største hunnene dytter bort de små og dermed lettere får kapret seg en hann.

Andre forsøk har vist at også hannene kan slåss om hunnene - men da i en situasjon der det var overskudd på hanner.

Dette tyder på at kjønnsrollene hos sjøhest i naturlige omgivelser kan være fleksibel og tilpasses forholdene der og da, skriver forskerne.

I fiskeverdenen er sjøhestenes metode med mannlig svangerskap noe helt utenom det vanlige. Hos mange fisker legges de befruktede eggene rett på bunnen eller de flyter fritt med havstrømmene.

Professor Asbjørn Vøllestad ved Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES) ved Universitetet i Oslo sier at en fordel for sjøhestene er at eggene takket være det mannlige svangerskapet er beskyttet i et kontrollert miljø inntil de klekkes.

Dermed overlever de fleste eggene den kritiske fasen fram til klekking.

Hannens kritiske holdning i forkant av partnervalget knyttes til at hannens svangerskap innebærer at han bruker store ressurser på å ta vare på eggene.

- Hannen vil gjerne ha mange egg og kvalitetsegg. Det er hannen som har kostnadene og vil være mer selektiv, mens hunnene bare vil ha tilgang for å gi fra seg eggene, sier Vøllestad.

Sjøhestene er truet av overfiske og ødeleggelse av naturlige leveområder. 33 arter av sjøhest står på den internasjonale naturvernunionen IUCNs rødliste over truede arter. :furious:

Slekten sjøhest finnes ikke i norske farvann, men vi har andre arter av nålefiskfamilien, som flere typer havnål og tangsnelle. :sad:

Hos alle disse artene bærer hannen eggene til de klekkes, selv om ikke alle fisker i nålefiskfamilien har en rugepose som sjøhesten. Noen av artene har eggene festet til buken.
Image

hvem sa drager ikke fantes?

skjønner noen hvorfor jeg liker dem?
gutta liker store damer og de bærer barna og føder dem!
Jeg skal så bli sjøhest i mitt neste liv, bare ber om å få bli en hun da også :peewaggle:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by wollf »

går ikke inn på mat eller sånn kjedelige ting, synes dette var spennende å få med seg

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Gå ikke inn på mat ? :nottelling: Skjønte ikke den :peewaggle:
Jeg syne og sjøhester er fantastiske! De er superpene å se på, og så er jeg veldig enig i det med at de bærer barna :party: Jeg tror jeg vil gjøre det sånn neste gang jeg skal ha barn, så slipper jeg alt slitet en gang til :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by wollf »

ting som hva de spiser, og sånn

Post Reply