Favoritter

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

anni

Favoritter

Post by anni »

Det viktigste med rotter er selvfølgelig at de er friske og har godt gemytt, men utover det så har man gjerne favoritter av farger osv.
Hva er deres favoritter?
Dette er mine:

1. Nakenrotte
2. Dumbo siamese

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Favoritter

Post by HeleneH »

Hmm, alle er jo skjønne... Men drømmen er

1: Russian Blue Brk.sh. Dumbo rex
2: Black Brk.sh. Dumbo
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Favoritter

Post by wollf »

russian blue burmese
cinnamon og mink
og så vil jeg se en red eyed devil
black eyed siamese er også en favoritt
coffee også

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Favoritter

Post by Niana »

Jeg har ikke hatt rotter lenge nok til å utvikle en favoritt, men jeg liker veldig godt og har veldig lyst på en fawn, champagne eller siamese ^^
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Favoritter

Post by Tonje Lenore »

Nå spør du vanskelig, men jeg liker veldig godt dumbo agouti, Russian blue, fuzz, champ og siamese :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Favoritter

Post by BlackNenne »

Da er jeg vel kanskje litt kjedelig som kunne tenke meg en toppøret agouti self. :P

Av de mer fancy fargene liker jeg godt russian blue, mink og coffie. :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Favoritter

Post by wollf »

BlackNenne wrote:Da er jeg vel kanskje litt kjedelig som kunne tenke meg en toppøret agouti self. :P

Av de mer fancy fargene liker jeg godt russian blue, mink og coffie. :)

samme som meg.. fått meg en nå og er storfornøyd...

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Favoritter

Post by BlackNenne »

wollf wrote:
BlackNenne wrote:Da er jeg vel kanskje litt kjedelig som kunne tenke meg en toppøret agouti self. :P

Av de mer fancy fargene liker jeg godt russian blue, mink og coffie. :)

samme som meg.. fått meg en nå og er storfornøyd...

Heldiggrisen! :lovey:

Er ikke ofte man ser agouti self lenger egentlig. Maks hooded eller berkshire.

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Favoritter

Post by Radney »

Veldig vanskelig, men faller lett for dumbo/ rex :dån:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Favoritter

Post by Lyngrottene »

Radney wrote:Veldig vanskelig, men faller lett for dumbo/ rex :dån:
Samme her <3 eller så er det black eyed siamese dumbo som jeg har hjemme <3
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Favoritter

Post by tantepose »

Jeg elsker alle rotter,men personligheten er avgjørende når det kommer til favoritter. :cheer:
Vil bare minne om denne:
4) NTF anbefaler ikke avl på hårløse eller haleløse rotter, og heller ikke på rotter som sammen kan produsere Black Eyed White, da undersøkelser har vist at det ofte oppstår fysiologiske problemer hos disse variantene, som ikke er ønskelig i et normalt rottehold.
Nakenrotter er selvfølgelig like elskelige som andre rotter.Men NTF har altså med dette punktet fordi det er viktig.Og siden vi er på NTF's forum vil jeg nevne det.Innimellom blusser "iveren" for hårløse opp.Dette fører til at de blir etterspurt,og etterspørsel fører ofte til "fremskaffelse".
Jeg ønsker for alle rotter at de skal få bli fødd med varm god rottepels. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Favoritter

Post by Niana »

tantepose wrote:Jeg elsker alle rotter,men personligheten er avgjørende når det kommer til favoritter. :cheer:
Vil bare minne om denne:
4) NTF anbefaler ikke avl på hårløse eller haleløse rotter, og heller ikke på rotter som sammen kan produsere Black Eyed White, da undersøkelser har vist at det ofte oppstår fysiologiske problemer hos disse variantene, som ikke er ønskelig i et normalt rottehold.
Nakenrotter er selvfølgelig like elskelige som andre rotter.Men NTF har altså med dette punktet fordi det er viktig.Og siden vi er på NTF's forum vil jeg nevne det.Innimellom blusser "iveren" for hårløse opp.Dette fører til at de blir etterspurt,og etterspørsel fører ofte til "fremskaffelse".
Jeg ønsker for alle rotter at de skal få bli fødd med varm god rottepels. :cheerful:
Enig med deg her.
Det er desverre alt for mange dyr som blir avlet fram bare pga sitt utseende, fordi vi mennesker liker dem sånn. Eksempler: -Miniatyrhunder, disse lider ofte av slag og anfall fordi hodeskallen er for liten så hjernen ikke får pulsert i takt med blodgjennomstrømningen. De har også skjør benbygning og tåler dårlig fall/hopp ned fra høye steder.
-Giganthunder, disse blir ofte avlivet eller dør tidlig pga hofteproblemer, kreft og andre leddplager.
-Ganske mange hunderaser har problemer knyttet til kreft, særlig de som har mye innavel (Det er ikke uvanlig med mor-sønn og far-datter parring, for å få fram de "riktige" trekkene). Bruksraser er ofte de sunneste da det avles mer på egenskaper framfor utseende, bare se på forskjellen mellom shæfere som brukes i politiarbeid, og ustillings-shæfere. (Utstillings-shæfere har ofte ødelagt rygg og hofter)
-Alle typer hårløsedyr (katter, hunder, rotter osv) lider ofte av hudproblemer, kan få kreft fra sollys, og andre lidelser.

Jeg elsker alle dyr, og jeg har stor forståelse for at man ønsker dyr som ser sånn og sånn ut. Jeg har mine preferanser også, selv om har hatt flere blandingsraser enn renraser.
Jeg dømmer ingen som vil ha rene raser, men jeg håper de velger de sunneste individene om man skal drive avel på dem.
Det er forsåvidt noe av det som er så flott med NTFs oppdrettere, dere gjør så utrolig mye bra for å bedre rottebestanden i forhold til helse og gemytt. Jeg tar av meg hatten for dere :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Favoritter

Post by wollf »

enig med alle her ang det med nakenrotter. er en grunn til at jeg ikke vil ha dem, hatt en før og det var ikke positivt. selv om han var værdens herligste kar sånn personlighetsmessig. men dt er ikke forskjell på rottenes adferd uansett farge, pels eller tegning. det er samme dyret.
jeg liker agouti self toppøret, for det er det mest naturlige vi kan få.
men ang farger på en rotte er det flere som er pene å se på. liker ikke rødøyde rotter heller for jeg står enda fast på at rødøyde rotter ser dårligere enn andre...
rex, naken, dobbelrex, fuzz, longhair, osv er mutasjoner som jeg kunne vært foruten

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Favoritter

Post by Niana »

wollf wrote:liker ikke rødøyde rotter heller for jeg står enda fast på at rødøyde rotter ser dårligere enn andre...
Jeg har som sagt ikke lang erfaring med rotter, har bare hatt 4 stk. Men Swarley som jeg har nå har røde øyne, og jeg er helt sikker på at han ser dårligere enn sin bror og minde to tidligere rotter som har svarte øyne. Swarley er mer usikker, hater å bli løftet, han prøver å hoppe/klatre ned fra skulderen min uten å skjønne at det er langt ned til gulvet og han lukter etter meg fremfor å se etter meg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Favoritter

Post by Marit Fosen »

Jeg er svak for de nakne, også rex. Er det i tillegg dumbo, er jeg solgt. Av farger synes jeg russian blue er vakkert, også russian blue agouti. Det er sånn flott glans i pelsen på de fargene.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Post Reply