zoo butikker på finn

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

zoo butikker på finn

Post by wollf »

når begynnte zoo-1 kjeden å selge rotter på finn.no?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=34288680

utmeldt

Re: zoo butikker på finn

Post by utmeldt »

Brukt bilder fra nett har dem også :sarcastic:
Spesielt det bilde av den blå dumboen vil jeg tro trekker kjøpere :trett:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: zoo butikker på finn

Post by Niana »

Det der var ganske kvalmt faktisk :sick: Henter tilfeldige bilder fra nett og leggerut, er ikke det misvisende i forhold til hvilke "produkter" kundene forventer? Ingen rotter i dyrebutikk har så fine bur og hengekøyer heller...
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: zoo butikker på finn

Post by wollf »

jeg søkte hetterotte og fant en blogg hvor ei jente hadde lagt ut bilde av min daddy bill. folk kan gå på google og hente hvilke bilder de vil, selv uten tillatelse. sendte henne en mail jeg

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: zoo butikker på finn

Post by Niana »

wollf wrote:jeg søkte hetterotte og fant en blogg hvor ei jente hadde lagt ut bilde av min daddy bill. folk kan gå på google og hente hvilke bilder de vil, selv uten tillatelse. sendte henne en mail jeg
Jeg har jo selv søkt på google og brukt bilder jeg har funnet der, til eksempelbilder i bloggen min. Men da påstod jeg ikke at bildene var mine eller at de var av mine dyr/ting/meg selv. Hvordan ble bildet ditt brukt? (Det var forresten lurt å sende henne en mail, ja)
Er bare så rart at en "proff" selger på finn bruker helt tilfeldige bilder, ikke bilder av dyrene de har i butikken sin.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Re: zoo butikker på finn

Post by utmeldt »

wollf wrote:jeg søkte hetterotte og fant en blogg hvor ei jente hadde lagt ut bilde av min daddy bill. folk kan gå på google og hente hvilke bilder de vil, selv uten tillatelse. sendte henne en mail jeg
Så utrolig frekt! :shocked:
Jeg blir å starte med vannmerke eller signatur på mine bilder, så slipper man kansje bilde-tjuver :jepp:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: zoo butikker på finn

Post by BlackNenne »

Var faktisk innom den butikken tidligere i uken. Har aldri vært der før, visste ikke om den en gang. Fant den bare da jeg søkte på nettet etter nærmeste sted jeg kunne kjøpe det formerket jeg bruker til hundene.

Det var ingen dyr der som jeg kunne se, men butikken var ganske stor, så jeg gikk ikke gjennom hele. Var hvertfall en del akvarier der.
Tror de baserer seg mest på for og utstyr til smådyr/hund/katt og akvarieutstyr.
Positivt overrasket over utvalget av utstyr de hadde. Sputniker i forskjellige størrelser og store rottevennlige løpehjul bla. :)

(Men da jeg vurderte å kjøpe noen afrikanske killi (akvariefisk) kunne de ikke fortelle meg hvilken killi-type det var eller hva slags vannverdier og tempraturer de skulle gå på. Så jeg droppet å kjøpe noe fisk.)

Men å bruke andres bilder når man driver butikk, er jo rimelig frekt.. :hæ:

Szelidpatkany
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 06 Nov 2010, 21:10

Re: zoo butikker på finn

Post by Szelidpatkany »

Det var faktisk signatur på de bildene! :overrasket:

Den dumbo'n var søøt :aww:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: zoo butikker på finn

Post by wollf »

jepp. så tydelig de har hentet bildene på nett

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: zoo butikker på finn

Post by Matmor »

Hverken private eller forretninger har lov til å plukke bilder fritt fra nett for å publisere dem på egne hjemmesider. Det krever en tillatelse fra den som eier rettighetene til bildet (normalt fotografen selv). Noen bilder kommer imidlertid med tillatelse: det hender at fotografen har lagt dem ut på nett med beskjed om at fri bruk er OK. Da pleier betingelsen å være at fotografen krediteres.

Det kan være at innehaver av forretningen eller en av de ansatte faktisk har rotter selv fra butikken, og at det er disse rottene som er brukt i reklamen. Hvis bildet viser rotter fra butikken i et hjemmemiljø er ikke reklamen mer usaklig enn alle de flotte utemøbelkatalogene som daler i hodet på oss for tiden med plastrotting vakkert dandert på kanten av et stille vann i sommersol.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: zoo butikker på finn

Post by wollf »

Matmor wrote:Hverken private eller forretninger har lov til å plukke bilder fritt fra nett for å publisere dem på egne hjemmesider. Det krever en tillatelse fra den som eier rettighetene til bildet (normalt fotografen selv). Noen bilder kommer imidlertid med tillatelse: det hender at fotografen har lagt dem ut på nett med beskjed om at fri bruk er OK. Da pleier betingelsen å være at fotografen krediteres.

Det kan være at innehaver av forretningen eller en av de ansatte faktisk har rotter selv fra butikken, og at det er disse rottene som er brukt i reklamen. Hvis bildet viser rotter fra butikken i et hjemmemiljø er ikke reklamen mer usaklig enn alle de flotte utemøbelkatalogene som daler i hodet på oss for tiden med plastrotting vakkert dandert på kanten av et stille vann i sommersol.
det jeg mente var at hvem som helst kan ta bilder, det gjør det ikke lov. men det er fullt mulig.
poenget her er vel at bildene ikke tilhører noe i butikken da de er signert og tilhører andre. bland annet den blå dumboen fant jeg igjen på en hjemmeside til ei jente hvor hun fortalte om sin lille rotte. min daddy bill var lagt ut på en blogg til ei jente som ønsket seg rotter

Post Reply