Hamster Vs Rotter

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hamster Vs Rotter

Post by BlackNenne »

Bare litt på siden av temaet..

Akvariefisk har også god hukommelse og evne til å kjenne igjen artsfrender og mennesker.
Jeg holder på med oppdrett av maller og gurami, det innebærer litt flytting av fisk mellom forskjellige akvarier.
Gurami f.eks er en veldig sky type fisk. Etter flere måneder i oppdrettsakvariet sammen med yngel, blir pappaen flyttet tilbake til selskapsakvariet. Da er det svært tydelig at han kjenner igjen gamle venner og omgivelser. I sterk kontrast fra når nye guramier kommer i hus. Da gjemmer de seg ofte i flere dager, noen ganger i flere uker, før de etterhvert tilpasser seg sine nye omgivelser.

Jeg legger også merke til at de kjenner igjen meg og samboeren. Når vi har besøk og nye ansikter kikker inn, så har de lett for å skvette unna og gjemme seg, men det gjør de aldri hvis det er samboeren eller meg som kommer. Vi kan håndfore og stelle planter og rote nedi vannet uten at de bryr seg. De lar seg ikke håndfore av andre enn oss. Så uttrykket "gullfisk-hukommelse" stemmer ikke i det hele tatt. :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by wollf »

Jeg vil ikke si de er sosiale fordet. Man må ikke blande imstinkter her. Naturlig frykt for det som er fremmed er vanlig. Og ingen frykt for det man er vandt til. Om noe ikke frykter deg så er det ikke nødvendigvis sosialt

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Larm »

Sandratravolta wrote:Larm, har du syriske eller dverghamstere? Jeg har lest hos mange oppdrettere at man ikke må finne på å ta på ungene før de er 14 uker gamle, men må man så må man jo, og heldigvis at det gikk bra da. Jeg er ikke negativ til hamstere, har jo en selv, men hun er ganske så egenrådig, og jeg mener jo fortsatt at de på ingen måte er like sosiale og glade i mennesker som rotter. Er jo ikke nødvendigvis negativt ment at de er som akvariefisk, for det syns jeg jo de er, bare mykere. Gullfisker kan jo bli så tamme at man kan klappe de på hodet.
Jeg har syriske hamstere, men har også hatt 1 dverghamster.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

jeg mener fortsatt at de er kjempe sosiale mange av dem, alle hamstere jeg har hatt har vert det :cheerful:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Sandratravolta »

Hun jeg har hjemme er jeg ganske fornøyd med, hu er snill og grei men litt for gira på å rømme og å komme seg ned på gulvet. Men har også ganske mange hamster i butikken til en hver tid. Og da MÅ jeg vekke de på dagen for burvask når det er klart for det. Og gjett om de er sinte og morgenforbanna. Herregud. Jeg frykter virkelig for liv og lemmer da altså.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by tantepose »

:giggle:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

:giggle: ja morgen gretten blir de fort det er helt sikkert. Men det blir vel de fleste om de blir brå vekket når det er natt å skal sove, det er jo morgen om natten for hamster da det er natt for oss

Post Reply