surklelyd

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

surklelyd

Post by Beate »

Plutselig har che begynt å brekke seg å lage noen ekle lyder...ringte smådyrvakten men de ville bare se det an....hun brekker seg å tar i for å puste...noen tips for hva man kan gjøre? :( Prøvdå få i vann, men det var ekkelt
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Høres veldig ut som sånn Luna var en sein kveld. Da hadde hun nok satt noe fast i halsen, og hun slevet noe helt vannvittig, var helt våt rundt munnen og under haken. Hun prøvde bare å gjemme seg og ville ikke ha hjelp. Inni munnen kunne jeg bare se spytt. Det gikk heldigvis over av seg selv. Har hørt at det ikke er uvanlig at de er litt kjappe og ikke tygger godt nok, sånn som vi, og da kan det sette seg fast i halsen. Men det er skikkelig ekkelt å stå og se på og ikke kunne gjøre noe...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Det høres ut som om hun har satt noe i halsen ja :(
Det er heldigvis ikke farlig, men kan være veldig ubehagelig for rotten og skremmende for eieren. Prøv å få i henne noe mer mat som er lett svelgelig feks. potetmos, eller babymos.
Håper det går bra med dakar Che jenten :(
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er ikke sikkert det er så enkelt på en dag som i dag, men hun puster antagelig lettere i et kjølig rom. Vann med isbiter i er ingen dårlig idé, og av myk mat-variantene er muligens rått egg noe å tenke på. Det var standard førstehjelpstips mot fiskeben i halsen i min barndom - skjønt jeg lurer på om det burde klassifiseres under "kjerringråd".

Håper det går over snart :rat:

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Nei, han på smådyrvakten (Heimdal dyreklinikk, ble satt over dit) sa bare ett par ganger at "det er jo veldig dyrt da...å rykke ut for en rotte nå på kvelden...*hint hint*" såååå...ja...

Det går bedre nå da, men hun er fremdeles litt svak og ligger egentlig bare innenfor genseren min å tar det med ro. Det er litt sånn "surkle" lyd hver gang hun puster gjennom nesen, tror det er slimet som hun harklet opp før i kveld. Sliten stakkars lille jenta :(

Søkte opp på google, og fikk forklart ett par "rotte-heimlich" teknikker og det var etter det at hun ikke gispet etter luft lengre.
Tok en tur ut med henne innenfor genseren, men hun kom raskt opp å tittet ut ovenfor skjerfet :) Å det velger jeg å ta positivt!

Må innrømme at av myk kald mat, var iskrem det nærmeste jeg fant, så hun fikk litt av det.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Det er fint det går bedte med henne nå da :)

Du får oppdatere å si hvordan det går med henne :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Litt pjusk i dag også, så blir nok en tur til Strinda Smådyrklinikk :( Har fremdeles ulyder i pusten å virker slapp...Skal oppdatere etter legebesøk
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Da har vi vært hos dyrlegen!

Dyrlegen hadde litt vansker for å fastbestemme hva det var som var galt. For når noen kommer med pustevansker på rotter så tenker de jo med en gang infeksjon, og det er jo ikke tilfellet her...ivertfall prøvde vi å få i henne litt vann med pipette, det var ekkelt!

Han satte en baytril-sprøyte fordi det var vist veldig effektivt på smågnagere. Og en kortison-sprøyte i nakken i tilfelle hevelse i halsen.
Stakkars Che har også blitt merkbart tynn over natta siden hun ikke har spist :(

Om hun ikke blir bedre i morgen så er ett alternativ å bedøve henne så man får tittet bak i halsen og eventuelt ta ut det hun har satt fast. Selv tror jeg hun bare har veldig sår hals etter å ha harket så mye som hun gjorde.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Huff da :(

Håper hun blir bedre!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

johanna77

stakkar

Post by johanna77 »

rotta mi hadde det :( hvor gammel er den

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Re: surklelyd

Post by Vimsa »

Var hos dyrlegen med rotta mi i går for akk samme sak. Max vare bare forkjølet. Ikke noe farlig. :)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: surklelyd

Post by Stine »

Det er jo en stund siden dette skjedde, men jeg har snakket med Beate og det var vist bare at hun hadde sattfast noe i halsen :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply