Eddie er syk. Svak i bakbena, slapp, neseblod?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Eddie er syk. Svak i bakbena, slapp, neseblod?

Post by LueDotten »

Da jeg våknet i morges og skulle gi gutta mat, så jeg Eddie gikk merkelig. Han kommer seg fremover, men han drar på en måte bakbena etter seg. Klarer kun å bevege de litt. Han hadde i tillegg et lite sår på høyre bakben. Ser ut som et lite bitt, men ikke store greiene.
Han ligger som oftest stille og da enten rett ut på magen, eller på siden. Pga nedsatt bevegelighet i bakparten klarer han ikke sitte oppreist, og jeg må enten legge han på ryggen i fanget, eller holde maten for at han skal få spist. Han er også innimellom smått blodig rundt nesa(størknet), men har ikke klart å se om det virkelig kommer fra selve nesa. Jeg er bekymret, skal til dyrlegen i morgen. Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for at Eddie skal ha det best mulig så lenge?
Grunnen til at jeg valgte å vente med dyrlege var fordi jeg muligens trodde han ikke brukte bakbena skikkelig pga bittet, men det er ganske utelukket nå, etter å ha passet på han i hele dag.
Han virker generelt veldig slapp. Slipper jeg han på gulvet går han en til to meter, og bare legger seg på magen og "gir opp".
Eddie er bare såvidt over 1 år gammel.
Han har nå ligget slik som dette i fanget mitt i en time. Stakkar. Bare ser tomt ut i lufta. :(
Image
Klikk for å se større.

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Stakar :(
Det beste jeg kommer paa er aa passe paa at han faar i seg nok vann og mat, gi han yndlings maten sin og kos masse med han :rottehode:

Uff, haaper han blir frisk igjen fort. Jeg ville gjetta paa nerveskader, eller muligens en kul som vokser paa ryggraden og som presser paa nervene. Men jeg er siste mann til aa sporre naar det gjelder slike ting!: P Naa gjetter jeg barexP

Lykka til! :sol: God bedring :rottehode:
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg hadde kommet meg til veterinæren idag, helst ganske snart. Det er godt mulig han har store smerter, selv om det er vanskelig å vite sikkert. Men etter det du skriver ser dette ganske alvorlig ut.

Håper Eddie kommer seg igjen. Hils god bedring!

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

det kan være veldig mange grunner til at rottene mister bevegelighet i bakparten, men det virker som det er vledig vanlig på eldre rotter. hvor fort de eldes er jo også litt individuelt.

min siste obduksjon av rotte viste sarcocyster som er bakterier som rett og slett spiste rotten opp innvendig. i høyre bakfot og hofte hadde han akutt henfall av muskelvev, blødninger og forøket bindevevsdannelse. han var 25,5 mnd da han ble avlivet, men hadde slept på foten i en måneds tid før det, uten at allmenntilstanden virket nedsatt, og veterinær kunne finne noe utpreget galt. det var fordi vennen hans døde av alderdom, at jeg valgte å få ham avlivet og obdusert.

somregel blir de litt stivere om morgenen, etter å ha sovet, men hvis symptomene har oppstått plutselig ville jeg kommet meg til dyrlegen i en fei. jeg la forresten tydelig merke til at klørne på den dårlige foten på min ble mye lengre, for de ble jo ikke slitt ned. merker du forskjell på klørne på rotta di, kan det indikere at han har gått og "spart" på den ene foten en stund. de er jo byttedyr, så de skjuler sykdommene sine så godt de kan. masse lykke til!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Kom deg til dyrlegen fort! ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Da har man vært hos dyrlegen, og konklusjonen var: Luftveisinfeksjon. Bombe! Han fikk noen sprøyer, bl.a kortison(?) og han er allerede piggere :) Har begynt å gå litt igjen. Bakbeina fungerer iallefall mye bedre nå. Da er det bare å følge opp med antibiotika i noen dager og se hvordan det går :)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Interessant, har aldri hørt om slike symptomer på lvi (luftveisinfeksjon). Sa hun noe om hvorfor han ble lammet i beina?

Så godt å høre at han føler seg bedre nå! :)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

kortison er betennelsesdempende, og gis mest sammen med smertestillende i følge mine erfaringer. men det kan godt være det "du" har fått likevel.

synes det virker ulogisk at "kun" lvi skulle forårsake bevegelseshemmingen i bakbena, men uansett så krysser jeg fingrene for at han blir helt 100% igjen :)
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

I og med at Eddie også hadde et ganske stygt sår etter bitt over høyre bakben, trodde dyrlegen dette var grunnen til at han gikk så rart. Det kan jo være dette, i tillegg til veldig slapphet. For å være helt ærlig var jeg litt surrete og fikk ikke med meg alt han sa. Var mest opptatt av å holde'n og "trøste'n". Ville ikke ha noe sprøyte, stakkar. :P Han fikk forresten væske, kortison og smertestillende via sprøyte, såvidt jeg kan huske. Hovedsaken for min del er at han nå virker mye piggere.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Håper han blir frisk og sprek igjen! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ja, det viktigste er selvfølgelig at han er bedre nå! Er bare alltid interessant å høre litt nærmere rundt uvanlige tilfeller. Nå skal jeg si noe helt ut av det blå, som bare dukket opp i hodet mitt: Kanskje hevelse forårsaket av bittet klemte noen nerver i beinet? Aner ikke om det er mulig, men kanskje noen andre vet?

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Etter mye frem og tilbake til dyrlegen, endte jeg opp med å måtte avlive Eddie i dag. Det viste seg at den første dyrlegen ikke var særlig dyktig. Ikke at behandlingen hadde noen negativ innvirkning, men det var neppe lvi det var snakk om her. Fant til slutt en dyrlege som ga alt. Han trodde i utgangspunktet det kunne være slag, svulst eller ørebetennelse(trykk innenfor trommehinnen kunne visstnok gi samme symptomer som svulst osv.). Prøvde i flere dager behandling for øret i og med at det var væske innenfor trommehinnen på høyre side, men Eddie ble bare gradvis værre. Fikk etterhvert anfall og blod kom til slutt ut av øynene. Han og makkeren konkluderte i dag med at det måtte være svulst, og han ble sendt til rottehimmelen. R.I.P, Eddie.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

stakars gutt, da har han det ikke noe godt, det er vondt å se på når de små har det vondt å de ikke får sakt hva som er feil, lykke til hos vetrinæren :(
håper han får noe han blir helt frisk av.
jeg har akkurat vært hos vetrinæren , med min sharon, hun måtte desverre avlives :cry: håper du slipper det.

koos
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Kondolerer med Eddie :( Det var et kort liv, men du gjorde ditt beste!

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

LueDotten wrote:Etter mye frem og tilbake til dyrlegen, endte jeg opp med å måtte avlive Eddie i dag. Det viste seg at den første dyrlegen ikke var særlig dyktig. Ikke at behandlingen hadde noen negativ innvirkning, men det var neppe lvi det var snakk om her. Fant til slutt en dyrlege som ga alt. Han trodde i utgangspunktet det kunne være slag, svulst eller ørebetennelse(trykk innenfor trommehinnen kunne visstnok gi samme symptomer som svulst osv.). Prøvde i flere dager behandling for øret i og med at det var væske innenfor trommehinnen på høyre side, men Eddie ble bare gradvis værre. Fikk etterhvert anfall og blod kom til slutt ut av øynene. Han og makkeren konkluderte i dag med at det måtte være svulst, og han ble sendt til rottehimmelen. R.I.P, Eddie.

huff så trist :cry: kondolerer masse, nå slipper han å ha det mere vondt i hvertfall.
trøste klem :(
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Post Reply