Øyeproblem??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Hei alle rottevenner! Jeg ble anbefalt av ei hyggelig jente på TAM lade i Trondheim at jeg registrerte meg her for å stille noen spørsmål, så her er jeg.
Jeg har to rottejenter, Sabrina og Regina. Nå er de ca 11-12 mnd gamle. Samme dag som jeg kjøpte dem (på en dyrebutikk kalt Marit Zoo i trondheim, som jeg forresten håper blir nedlagt - hvilket jeg kan begrunne siden dersom noen lurer) begynte særlig Sabrina å lage massevis av gryntelyder. Dette var 16. oktober 2009. Jeg dro straks til dyrlegen og fikk bekreftet symptomer på LVI. I perioden 19.oktober - rundt mai 2010 ble det prøvd forskjellige typer medisin for å ta knekken på LVI'en. Det som til slutt viste seg å fungere var en skikkelig hestkur med 3 ulike typer medisin og mye større doser enn det de var vant med på dyreklinikken jeg bruker her i Trondheim (dette ble anbefalt av noen i Oslo). Etter det har hun så å si vært lydfri, dog det kommer litt lyd en sjelden gang, i tillegg til litt nysing. Det er også litt svak piping samt nysing innimellom på den andre rotta mi, men det kan ikke sammenlignes med hvordan den som var verst utsatt var tidligere. Nå kommer jeg til problemet:

Helt siden starten av November 2009 (kort tid etter jeg kjøpte dem) begynte det å renne kraftig fra Sabrinas venstre øye. Dette er rød væske, sannsynligvis den samme som dere har nevnt tidligere, som de "støter fra seg" ved stress o.l. Det som er så merkelig er at det kommer bare fra det ene øyet, og at det ikke gir seg. Det er sjelden at hun IKKE er rød rundt øyet, og det er ofte snakk om store mengder. Jeg merker ikke noe på atferden hennes, da hun er både rask og sprek. Hun har en tendens til å pipe når vi holder henne, men jeg får inntrykk av at det like gjerne er helt tilfeldig, og at det betyr "slipp meg ned". Kanskje ligner pipene litt på de som rotter gir fra seg når de steller hverandre. Hun kommer dessuten tilbake til oss, så jeg har litt vanskelig for å tro at hun har vondt noen plass. Men det kan jo være? Jeg snakket også med en dyrlege som nevnte at hun sannsynligvis ikke hadde vondt i øyet, fordi da ville hun gnidd det mot ting eller noe i den duren, men jeg aner ikke om den dyrlegen er til å stole på (en annen enn de jeg bruker til vanlig).

Opp gjennom tiden har jeg forsøkt følgende: øyedråper (spersadex) - dette forsøkte jeg i to omganger, flytende baytril i vannet til Sabrina, øyesalvene Cilox/ciprofloxacin og ultracortenol. Veterinærene jeg bruker har lite peiling på rotter, men jeg klarte å danne en forbindelse mellom dem og ei som jobber i Oslo som skal ha peiling (Paula på Sinsen dyreklinikk), og hun mente det kunne være snakk om tannproblemer. Sabrina ble 9. juni lagt i narkose, før det ble tatt røntgen. Veterinæren forsøkte også å se litt på øyet. Ingenting galt ble funnet. 19. august i år ble Sabrina på nytt lagt i narkose, da "gnagereksperten" fra Oslo mente at det kunne være veldig vanskelig å oppdage tannproblemene. Denne gangen ble det tatt røntgen fra mange ulike vinkler. Heller ikke nå ble det funnet noe galt. Vi ble så anbefalt å ta en prøve av væska for å sende den til Oslo for dyrking, noe vi gjorde med det samme. Det kan være snakk om en virusinfeksjon. Det er i grunn det siste jeg vet. Jeg skulle få svar i løpet av 3 uker. Synes det er grusomt å ikke finne ut hva "øyeproblemet" kommer av. Det ser jo så forferdelig ut, også!
Kan legge til at i løpet av mange mnd har jeg forsøkt å skifte underlag o.l., også i forbindelse med LVI. Det var også noen som mente at den røde væska kunne henge sammen med LVI, men da burde vel også blitt mindre av væska, eller?
Rottene tisser mye over alt, dog de som regel bæsjer kun i doet sitt. Har fått vite at det absolutt ikke er bra for de å ligge i eget tiss, men jeg er usikker på hvor ofte jeg egentlig skal skifte i buret. Jeg bruker å skifte på det og vaske det en gang i uka, men det spørs om det er for sjelden? Kanskje det holder med en vasking i uka, dersom liggeunderlaget i hus o.l. skiftes ut oftere? Av "utstyr" i buret bruker jeg avis i bunn og under liggeunderlag, bøkeflis i doet og div. klær/håndduker som liggeunderlag. Tenkte kanskje dette kan henge sammen med væska fra øyet.

Dette ble veldig langt, så takk til de som leser dette og kan dele erfaringer med meg. Jeg setter STOR pris på det. Jeg har et godt bilde av Sabrina med det røde øyet, så jeg kan godt legge det ut dersom det er mulig.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Image

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Øyeproblem??

Post by Matmor »

Flott å høre at du tar problemene hennes på alvor :happy: . Men hvis virusprøvene ikke fører fram tror jeg rett og slett at du må slå deg til ro med å ikke vite svaret på hvorfor. Jeg kommer i alle fall ikke på noe annet du kan gjøre da.

Det er litt er uvanlig at hunrotter tisser i store mengder i hengekøyene sine enn at hanner gjør det, men jentene dine er jo godt voksne, og tissingn er noe som kan tilta med alder. Hvis du synes det blir mye lukt kan du godt bytte køyer og liggeunderlag i sovehus (samt strø i toalettet) halvvegs mellom to burrengjøringer.
:rat:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by tantepose »

Her i huset marinerer jentene seg i sengene,tror ikke de løfter på seg engang for å lette seg.... :crazy:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Matmor, kan det være matallergi?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Øyeproblem??

Post by Matmor »

Jeg tror ikke at porfyrin fra ett øye kan skyldes matallergi. Hadde det vært begge øyne hadde det vært mer logikk i det. Jeg har barn med omfattende matallergier, og når det slår ut på hud og slimhinner pleier det å være ganske symmetrisk.

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Øyeproblem??

Post by sniffsesnufs »

rotta mi sniff, hadde noe alla det problemet. m/skorpe. der var det på begge øynene men mest på det ene, men jeg fikk en penselin av mamma og brukte den i to uker etterpå har skorpa nesten forsvunnet. og sniff er i mye bedere form :D så kansje du skal snakke m en vætrinær ;) kansje få en penselin til ham
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Jeg har jo snakket med veterinær flere ganger om det. Det er dette vi prøver å finne ut av. Håper på å få svar på væskeprøven snart.

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Øyeproblem??

Post by sniffsesnufs »

ok :crazy: du får ha lykke til :wink:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Nå er jeg temmelig irritert! I dag ringte de fra Trondheim dyrehospital og fortalte meg følgende: Prøven som ble tatt av væska fra øyet til Sabrina var tatt helt forgjeves. Pga at det er såpass uvanlig å gjøre slike undersøkelser på rotter, var det tydeligvis - i følge veterinærinstituttet e.l. i Oslo - uaktuelt å undersøke om det kunne være virus. Hva i all verden slags tull er det? Prøven var jo tatt og sendt inn og hele pakka! Heldigvis får jeg tilbake pengene for prøven. Synes uansett det er latterlig. En person sier at det lar seg gjøre, mens den neste sier seg helt uenig. Vet dere av noen som faktisk (helt sikkert) dyrker på slike prøver?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by Larm »

blodprøver som sendes til england er det jeg har hørt om ved dyrkning av virus. Heidi vet mer om dette enn meg :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Men da er det snakk om virus i kroppen mer generelt eller?

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by Itchigo »

Det ligner litt på Smule sitt øye. Dyrlege fant ingenting galt med det, så regner med det går bra. Kommer det liksom litt rødbrun væske ut av det ganske ofte? Også er hun litt "hoven" eller noe sånt rundt øye?
Aurora

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Har du bilde av det da?
Kan ikke huske å ha sett noen opphovning, nei.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by Itchigo »

Nope, har ikke bilde, hun liker ikke å bli tatt bilde av. men øyet er aldri rent, og det øyelokket er liksom litt mer lukket en det andre, men det kan være individuelt da. Det brun/røde kommer ut av øyekroken ser det ut som.
Aurora

Post Reply