Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat?

Post by Tonje! »

Min 14 måneder gamle hunnrotte Frida har fått en jursvulst i lysken, som jeg har skrevet om i denne tråden. Jeg oppdaget den i går.

I dag var jeg hos veterinær Hanne Svenningsen på PetVett avdeling Bygdøy. Hun ga meg fire valgmuligheter:
  • 1. La kulen være uten å gjøre noe
    2. Operere bort kulen
    3. Operere bort kulen og sterilisere Frida
    4. Operere bort kulen og sette inn et Suprelorin-implantat
Valgmulighet 1 er så klart utelukket, Hanne anbefalte heller ikke dette.
Valgmulighet 2 er det enkleste, men i følge Hanne er det stor sjanse for at Frida vil få flere kuler etter hvert.

Derfor anbefalte hun først alternativ 3, altså både og operere bort kulen og sterilisere henne. Dette ville enten fjerne mulighetene for flere kuler, eller minske risikoen betraktelig, akkurat det husker jeg ikke helt. Men det vet kanskje noen av dere her inne? Problemet med dette valget er at sterilisering i følge Hanne er en risikofylt operasjon, mye mer risikofylt enn bare å fjerne kulen.

Men så kom hun med alternativ 4, altså å fjerne kulen, og så sette inn et Suprelorin-implantat i stedet for å sterilisere. Dette implantatet fungerer som en kjemisk kastrering, og er visst med stor suksess blitt brukt på alt fra hunder, fugler og smådyr, og på ildere er det visst begynt å bli ganske vanlig da det i følge Hanne er et mye bedre alternativ til vanlig kastrering/sterilisering.

Problemet er at det ikke er så godt testet ut ennå, så det er ingen garantier for at det vil virke mot jursvulster på samme måte som vanlig sterilisering vil. Det positive er at dette implantatet ikke er farlig for rotta, så sjansene for at hun overlever operasjonen er mye større.

Så da lurer jeg på:
* Har noen av dere her inne erfaringer eller kunnskap om slike implantat? Både generelt, og mot jursvulster.
* Er det vanlig å sterilisere rotter med jursvulster, i stedet for og bare fjerne kulen(e)?
* Hvor stor risiko er det når man steriliserer en 14 måneder gammel rotte som ellers er frisk og rask?

Og kanskje et vanskelig spørsmål, men:
* Hva ville dere gjort?

Jeg er så veldig i tvil nå, vet ikke hva jeg skal bestemme meg for. Fikk time på mandag, med beskjed om at jeg ikke trenger å bestemme meg før jeg er der og leverer Frida. Så jeg har hele helgen til å tenke på.

Både alternativ 3 og 4 vil bli på omkring 3 000 kr, eller litt mer.
HJELP MEG! :trist:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Larm »

Jeg hadde valgt alternativ 2: operere bort kulen.
Jeg har gjort dette på flere rotter, og det har alltid gått minst 1 år før det har begynt å komme nye kuler (hvis det har komt nye) og disse har vokst såpass sakte at det ikke har vært nødvendig med en ny operasjon før rotten har blitt gammel og dødd.
Svarten var 2 år da vi fjernet hennes. Hun ble 3 år og 2 mnd og fikk noen bitte små kuler de siste mnd.

Josefine fjernet i januar 2010 (en DIGER kul som du sikkert har lest om) og hun ble avlivet i desember grunnet flere ting, men hun fikkikke noen ny kul.

Ville ikke ha sterilisert, for har hørt om rotter som har fått kuler likevel.

Jeg ville ikke chippet, for min veterinær sier at han har sluttet å bruke kastreringschip på både hund og katt grunnet det at flere "klikker" som en reaksjon på dette. Han kastrerer og steriliserer fysisk i stedet, for da får ikke dyrene personlighets endringer.

Men dette er hva JEG ville gjort. Andre kan ha andre meninger. :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Stine »

Jenta mi som fikk jursvulstene ble sterilisert når hun var 11 mnd, og fikk alikevell 2.. Kan hende det minsker risken, men jeg tror det er sånn at de må steriliseres i veldig ung alder før at det skal ha noen innvirkning ift. jursvulster.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MissGuardian

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by MissGuardian »

I følge alle jeg har snakket med/alle steder jeg har lest, reduserer sterilisering risikoen for nye kuler betraktlig, så jeg hadde nok valgt dette alternativet hadde det vært meg. I alle fall når hun er såpass ung. Min Nirvana er sterilisert og hadde ingen problemer. Det er nok ikke SÅ vanlig i norge, men i USA/kanada ser det ut til å være veldig vanlig. (selvfølgelig forutsatt at du har en dyrlege som vet hva hun driver med..).
De KAN jo få nye kuler, men risikoen blir betraktlig redusert etter det jeg har lest.
Implantatet aner jeg ikke noe om.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Stine »

Sitat fra http://www.manimal.no/Artikler/Artikler ... ng-av-hund
Ved kastrering av tispe i ung alder reduseres risikoen for jursvulster
Regner med noe av det samme gjelder for rotter. En rotte på 14 mnd er ikke lengre en ung rotte, men middeladrende. Jeg mener jeg leste et eller annet sted at når de allerede har levd en stund, har hormonene allerede påvirket kroppen så mye at en sterilisering ikke vil påvirke om hun får jursvulst eller ikke.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MissGuardian

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by MissGuardian »

Conclusion

15.2% of spayed, deceased rats developed tumors after spaying.

The tumors that appeared did so relatively late in life (around 23 months) and remained small in size. None of the rats that developed post-spay tumors died as a result of their mammary tumors.

There is a small tendency for a spay early in life to be more effective at preventing later mammary tumors than a spay later in life, but this tendency is not statistically significant.

Lastly, rats that have combined tumor/spay operations are no more likely to develop tumors later in life than rats that did not develop tumors before their spay surgery.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by tantepose »

Jeg ville valgt alt. 2
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Stine »

Det sier jo fortsatt ikke noe om når de ble sterilisert?
Og vi vet jo ikke hvor sansynlig det er at jursvulster kommer tilbake heller... Uansett om de er sterilsert eller ikke :cheerful:
Er det tatt fra Ratbehavior? Isåfall, vet du hva kilden til ratbehavior er? Vet det meste som står der er riktig og bra, men bare lurer :cheerful:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Stine »

Fant det med alder :cheerful:
Age at spay surgery and post-spay tumors

The rats that were spayed at younger ages tended to be less likely to develop tumors later in life than those spayed later, but these differences were not statistically significant. However, the number of rats involved here is very small, so we may not yet conclude that age at spay has no effect.

Specifically, none of the eleven rats spayed at 2-9 months developed mammary tumors at any point during their lives. Of the ten rats spayed between 10 and 15 months, three (30%) went on to develop one post-spay tumor each. Of the twelve rats spayed between 18 and 21 months, two (16.7%) went on to develop mammary tumors (X2 = 3.701, p = 0.16).
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Tusen takk for svar! Selv om det ikke finnes noen fasit hjelper det så ufattelig mye å få høre andres tanker og innspill. Jeg stresser meg jo i hjel, sikkert mye fordi dette er første gang jeg trenger å operere et kjæledyr. Skummelt!

Dette med sterilisering er interessant og forvirrende. Det siste sitatet du postet Stine, vet du noe om noen av disse rottene også hadde hatt jursvulster før de ble sterilisert?

Jeg har forresten også hørt negative ting om kjemisk kastrering på hunder og katter Larm, men da når det gjelder sprøyter, fordi det kan fremkalle kreft over tid. Visste ikke at kastreringschipper kunne påvirke oppførselen deres. Det er jo noe å tenke over, og spørre dyrlegen om på mandag.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur


lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by lucas »

De fleste veterinærer som er flinke på rotter har begynt å anbefale og sterilisere samtidig som kulen fjernes da det minsker sjansen for nye kuler betraktelig. Siden hun er 14 mnd. ville jeg vurdert det, hadde hun vært 2 år er det noe helt annet. Jeg har ei her jeg har oppdaget 2 kuler på samme stedet som din har, hun er også kun 13-14 mnd. så det er nok gode muligheter for at hun steriliseres om veterinæren anbefaler det. Men har nylig oppdaget de så hun har ikke vært hos veterinæren enda...

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Leste linken MissGuardian, veldig nyttig informasjon å hente derifra.

Begynner å helle mot sterilisering nå, spesielt etter og ha fått tips og råd fra noen amerikanske forums hvor sterilisering er vanligere. Vil bare snakke med veterinæren en gang til først, for å høre hvor mye erfaring hun faktisk har med sterilisering av rotter.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Larm »

Jeg har også hørt det med at du må sterilisere de unge dersom det skal ha effekt på jursvulster.
Var en diskusjon på dette i DK for en tid tilbake: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... terilisere
oh her: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... terilisere
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Itchigo »

Forebyggende tiltak mot jursvulster

Det er flere måter man kan forebygge hormonavhengige svulster på, eller hemme veksten på svulster som allerede har brutt ut. Den sikreste er å sterilisere hunnrottene. Dette er mest effektivt i en alder av 3-6 måneder, men hjelper uansett når det er gjort. Visse forsøk viser at sterilisering reduserer risikoen for å utvikle jursvulst fra 70% til bare 4%. I Norge er det ikke vanlig å sterilisere hunnrotter, og inngrepet er en veldig stor påkjenning for rotta. Det tar lang tid før de kommer seg, og komplikasjoner kan oppstå som i værste tillfelle ender med at rotta dør.

Man kan også gi hormoner som blokkerer tilgangen til østrogen, som for eksempel Tamoxifen eller Melatonin. Dessverre er det en del rotter som ikke liker smaken på medisinen, noe som kan føre til mere stress enn en operasjon av svulsten. Det er også sjangser for bivirkninger ved bruk av disse medisinene.

Det eksperimenteres med hormonbehandling hos hunrotter med hormonavhengige svulster. Medisin som minsker mengden østrogen og prolaktin i kroppen (for eksempel daglige doser Tamoxifen og Melatonin) vil bremse veksten på hormonavhengige svulster, og kanskje til og med stoppe den. Sterilisering har den samme effekten, uten at man må gi medisin daglig. Det er også eksperimentert med å injesere små brikker med hormonkontrollerende middel i rotter. Disse varer i opptil 90 dager, men prisen på brikkene er høy, så hvor praktisk det er gjenstår å se. Det virker ikke som disse behandlingsmåtene er spesielt vanlige i Norge.
Quotet fra min egen research, som er basert på disse kildene:
Artikkel: Spaying Helps Prevents Tumors av Debbie «the Rat Lady» Ducommun
Artikkel: Tamoxifen Can Prevent and Treat Tumors av Debbie «The Rat Lady» Ducommun
Artikkel: Tumors Diagnosis In Pet Rats av Mia Carter
Artikkel: Tumors in rats av Debbie «the Rat Lady» Ducommun
Arikkel: Phytoestrogens and Breast Cancer Prevention: Possible Mechanisms of Action av Sarah M. Mense,Tom K. Hei, Ramesh K. Ganju, and Hari K. Bhat.
Artikkel: Effect of Melatonin on Mammary Carcinogenesis in Intact and Pinealectomized Rats in Varying Photoperiods av Prabhaker N. Shah, Molina C. Mhatre, og Lalita S. Kothari

Altså vil sterilisering redusere sjangsen for jursvulst betraktelig, men ikke 100%
Disse brikkene fungerer fint i USA, men som sagt så er de lite utprøvd
Lavendel fikk svulst igjen, mindre enn et halvt år etter hun fikk sin første.
Om du er ekstremt glad i rotta og absolutt vil at hun skal leve til å bli veldig gammel ville jeg valgt option 4, men personlig ville jeg vlagt nummer 2 og avlivd henne om hun fikk en svulst til. Det er en naturlig dødsårsak, og det er en viss grense for hvor langt jeg vil gå for at en rotte skal leve lengre.
Aurora

Post Reply