Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Tonje! »

Jursvulsten til Frida har fått meg til å tenke litt. Har lest en del, og skjønt at en tidlig sterilisering vil minste sjansene for homronbaserte jursvulster betraktelig.

Og når jursvulster er et så vanlig helseproblem hos hunnrotter, så vurderer jeg faktisk å sterilisere fremtidige hunnrotter mens de ennå er små. Det er jo alltid en risiko for at noe går galt under operasjonen og at man mister rotta, men er det ikke litt bedre å ta den risikoen og så kanskje miste en rotte man akkurat har fått og ikke bygget noe forhold til ennå, enn og heller risikere at rotta får en jursvulst når man har hatt den i ett år og blitt glad i den, for så og måtte operere bort kulen og ta stilling til sterilisering/chip da?

Deres tanker om dette? :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by tantepose »

Ikke noe alternativ for meg iallefall.De aller fleste rottene mine har ikke fått kuler.Og jeg ville ikke startet livet deres med en traumatisk operasjon.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Tonje! »

Noen som har statistikk på hvor vanlig det er med jursvulster hos hunner i Norge?

Uansett, angående operasjonen har jeg lest at kattunger kommer seg fortere etter en kastrering enn voksne katter. Jeg vet ikke hvorfor, men det var nå en gang sånn. Så kanskje det er slik hos rotter og, at rottunger kommer seg mye fortere?

Jeg vil heller la en rotte starte livet med en sterilisering for så og forhåpentligvis slippe jursvulster resten av livet, enn å ha en inntakt hunn som får kul etter kul. Men så enkelt er det jo ikke, man vet ikke hvordan det vil gå. Er det som gjør det så vanskelig.

Noe å tenke på er at sterilisering og kastrering av rotter er mye vanligere i f.eks. USA. Og det går visst som regel helt fint.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Stine »

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har hørt at det er mellom 50-66 % som får det. Jeg har nesten alltid kun hatt hanrotter, så jeg har selv ikke så stort statistisk materiale, men ut av de 7 hunrottene jeg har hatt, har kun 1 fått det. Men det er 3 som egentlig ikke kan inngå i den statistikken, 2 av de er kun 10,5 mnd og den siste døde 16 mnd gammel pga akutt hjertesvikt.

Jeg kommer ikke til å hverken sette inn inplantat eller sterilisere, både fordi jeg ikke vil la en rotte gå gjennom en muligvis unødig operasjon, og særlig fordi jeg gjerne vil ha mulighet til å bruke hunrottene til avl.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by wollf »

jeg har bare hatt en hun rotte som har fått jursvuls.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Matmor »

Jeg har hatt to hunner lenge nok til at de teller, og den ene av dem fikk en sannsynlig jursvulst da hun var over 23 måneder. Jeg vet ikke sikkert før hun dør og blir obdusert. Den andre trodde jeg fikk flere svulster, men det viste seg å være abscesser.

Jeg tror det er veldig viktig å tenke på at det folk kaller jursvulster ikke nødvendigvis er det. Jfr. Benue, hvor tre forskjellige veterinærer var enige om at hun hadde jursvulster, men obduksjonen viste noe helt annet!
Jeg har også hørt om andre former for "jursvulster" som ikke er svulster når det kommer til et stykke: cyster, fettkuler...

Hvis folk ikke undersøker hva som er i kulene på hunrottene deres (etter operasjon eller avlivning) går det ikke an å bruke "kuletelling" som grunnlag for å si hvor vanlig jursvulster er :|

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Gittiamo »

Jeg tror det kan være lurt å ikke gjøre dette, for fremtidig rotteavl. Jo mer man vet om tidligere avkom, og deres sykdomsforløp, jo lettere er det å avle sunnere linjer.

Om alle blir hunnrotter blir kastrert (sterilisering, så kutter de bare røra - kastrering så fjerner de alt) så vet man ikke hvordan linjene er mtp det å være disponibel for svulster.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Tifa »

Jeg har også tenkt på dette, men å sterilisere (egentlig er kastrere det rette ordet å bruke, som en annen sa) er jo en veldig stor og komplisert operasjon, så jeg kommer ikke til å tørre dette. Om det skulle gå galt hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv tror jeg. Chippe (hvis disse viser seg å fungere bra) vil derimot være noe annet! Tonje på Alna har jo sagt at hun vil chippe alle sine hunnrotter om hun skulle få fler, og det sier jo litt (er i hvert fall det jeg tror jeg husker hun sa en gang). Men det er litt vanskelig altså... Det er jo som sagt mange her som har hunnrotter som ikke har fått jursvulster.

:hmmm:
Rotteløs :trist:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by anita »

Hanner kastreres - hunner steriliseres.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Tonje! »

Ja, med tanke på avl er det uheldig. Men samtidig føles det kjipt å skulle la sine egne rotter leve i faresonen for jursvulster slik at oppdretteren kan få den infoen han eller hun trenger. Det blir et dilemma.

Chipping går så klart an, men det blir med en gang mye dyrere, da en chip ikke varer ut rottas liv om den får chippen som ung (som jo er halve poenget).

Forresten...
Kastrere - operere bort testiklene/eggstokkene
Sterilisere - kutting av sæd-/egglederne
Ovariohysterektomi - fjerning av eggstokkene og livmoren

Det er i hvert fall slik jeg har forstått det :) Men jeg sier likevel sterilisere her, siden så mange mener det er feil å si kastrere om hunner. Dessuten er det vel egentlig ikke kastrering man gjør heller, men ovariohysterektomi på hunnrotter?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by anita »

Ovariohysterektomi - fjerning av eggstokkene og livmoren
Jeg tror ikke dette uttrykket er helt dagligtale innen praktisk veterinærmedisin, og dette er jo en ganske vanlig måte å sterilisere hunner på. Skal vi ikke bare kalle det sterilisering som vanlig; det er mye enklere, og ikke minst for veterinærer som slipper å finne en hunn på operasjonsbordet istedetfor en hann når timebestillingen lyder på "kastrering". Og det er jo tross alt ikke opp til oss som dyreeiere å bestemme om eggstokkene skal underbindes eller alt sammen fjernes, slik man må ved feks livmorbetennelser - mine veterinærer har ihvertfall forbeholdet seg den vurderingen selv. Da trenger vi trenger ikke være så detaljert, synes jeg. :cheerful:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Matmor »

Hvis steriliseringen skal ha noen effekt på jursvulstforekomsten må ovariene fjernes! Så lenge ovariene kan produsere hormoner er fjerning av livmor uinteressant for svulstenes del.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by anita »

Systematisk sterilisering av hunnrotter kan vanskelig gjennomføres - risikoen blir stor, og det vil være umulig å få gjennomført i store deler av landet. Chip er derimot mer overkommelig, men selvfølgelig finnes det lokale problemstillinger også her. Vi som sogner til oppdaterte og velutstyrete klinikker har helt klart en fordel, og er vi ekstra heldige får vi mulighet til å delta i undersøkende virksomhet på områder der vi har stanget hodet i veggen i årevis. Eksempel på det er nettopp jursvulster, men også kastreringsproblematikk. Har man mange rotter vil jeg tro det er nesten like dyrt å ha hanner som hunner - begge kjønn har ting som jevnt må fjernes. Men at det plutselig er så mange hunner uten anlegg for jursvulster stiller jeg helt uforstående til - etter hva jeg har hørt er fjerning av kuler en ganske betraktelig utgift hvis man følger opp gjennom rottas liv og / eller har mange hunner, og ønsker å holde dem så svustfri som mulig. Men selvfølgelig ... frekvensen kan ha endret seg - uten at jeg ser noen årsak til det.
Jeg har forståelse for at preventiv behandling kan virke forstyrrende på avlssituasjonen - men den avlen vi kjenner til her er minimal, og man må derfor anta at vi har en betydelig overvekt av butikkrotter. Det er ikke gitt at alle skal avle på alt, eller avle i det hele tatt. En oppdretter avtaler kjøreregler med sine kjøpere, og det er lite trolig vi chip'er en ung oppdrettsrotte som kan ha noe å tilføre norsk avl. Den store mengden butikkrotter / andre rotter som ikke skal brukes - enten fordi de er uegnet, eller fordi eier ikke er interessert i å avle, kan jo kanskje med fordel få en slik chip, og dermed være del av nye og interessante erfaringer som bør gjøres, siden muligheten nå er tilstede.
Det samme gjelder forsåvidt hanner - det er ikke uvanlig å se tydelige dominante trekk alt i 3mnds alder. Det neste problembarnet jeg får i den alderen kommer til å få nakkeskuddet sitt der og da - belastningen er så mye mindre enn ved kastrering med tilhørende byller og tråd som ikke løser seg opp. Vi har diskutert om virkningen er optimal på de hannene som er chip'et i voksen alder - kanskje ikke på alle, men slik er det jo også ved kastrering; kun et lite fåtall av mine problemhanner har kunnet flytte tilbake til egen flokk etterpå, og man kan jo ikke vente bedre resultater av chip'ing enn kastrering - det ville være et urimelig høyt forventningsnivå.
Så jeg stiller meg positiv til bred oppslutning for å finne ut hva dette har å by oss. Ikke alt dreier seg om avl og helt vanlig rottehold er fortsatt dominerende blandt oss medlemmer og brukere. :cheerful:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by tantepose »

Men vil vi ha rotter vi må chippe for å ha som kjæledyr? :hæ: Blir ikke mye uønsket fordekt her?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by anita »

Vi vi ha rotter som får store, stygge jursvulster hvis det er mulig å slippe? Jeg har ikke hunner - så dere får fortelle meg :cheerful:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Post Reply