høy

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

vi marsvinfolk omtaler midd fra høy stort sett som høymidd, men på "fint" sier vi static. midden kan ses som små mørke prikker i marsvinpelsen, ofte omtalt som "perler på snor". jeg har hatt dette en gnag på svinene, men aldri opplevd, eller hørt at rotter kan få det. de er forøvrig heller ikke farlige. midden altså, ikke rottene :roll: ikke de heller da :roll:
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Interessant. Jeg vet svært lite om marsvin. Hvilken midd er det (art?), og er det 100% sikkert at den kommer fra høy som er kjøpt i butikken?
Det finnes masse små dyr som overlever i tørket høy, bare legg en liten høydott i litt vann og se (må kanskje sees i mikroskop). Massevs av små søte dyr som går i "dvale" når de tørker inn. Men jeg har aldri hørt at vanlige parasitter gjør det. Siden du sier at midden ikke er "farlig", betyr det at det ikke er en parasitt? Isåfall snakker vi jo om to helt forskjellige ting, jeg trodde det var underforstått når vi snakket om midd på dyr at vi snakket om parasittiske midd. Midd finnes jo overalt, men de aller aller fleste er ikke parasitter, og dermed ikke noe å bry seg om.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

jeg sitter og leter på nettet for å se om jeg finner noe mer, men foreløpig bare funnet litt på oppdretteres hjemmeside..
Static Lice
Static er små dyr, ca 0,5mm, som sitter på hårstråene til marsvinene. De forårsaker sjelden noe ubehag, men er et utøy som ikke skal være der.
Detta är små djur, ca 0,5 mm, av olika arter (kvalster och löss) som sitter nästan stilla på hårstråna, vilket gör att de är svåra att upptäcka. Tittar man riktigt noga på dessa små prickar, kan man se att de långsamt rör sig. Man hittar dem oftast på marsvinets bakdel där de sitter som små gråa prickar, men de kan även finnas på andra ställen. Static lice ger inte upphov till klåda.
der sto det "ulike arter" da.... :?
Som sagt irriterar de inte marsvinet då de bara äter döda hudflagor.
ja, så fant jeg endelig det jeg lette etter:
Static Lice

These are not lice at all, but tiny mites called Chirodiscoides cavia It's uncertain where they come from, but hay seems to be a major source. Some people even call them hay mites.
fra http://www.oginet.com/Cavies/cvpara.htm

siden vi har en bestand på 50-60 marsvin hadde det ikke lønnet seg å kjøpe høy på butikken :P vi kjøper fra bønder, og har en enkelt gang endt opp med static da. det var i tillegg mye støv i høyet, vet ikke om det har noe å si, men vi har hvertfall funnet andre å kjøpe høy av etter den opplevelsen. og vi er helt sikre på det var fra høyet ja, for de tre andre som kjøpte høy fra samme person hadde også dette problemet.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

kriztin

Post by kriztin »

Heidi wrote:Nei, rotter trenger ikke høy. Rotter kan ikke nyttiggjøre seg så mye av næringen i høyet. Mange bruker likevel høy til rottene som redemateriale, noen synes det fungerer fint, andre ikke.
Gnagere skal ha høy tilgjengelig fordi det hjelper på fordøyelsen. Jeg har litt høy i buret som de bruker til bol og spiser litt på.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

fordi det er mye fibre som er godt for fordøyelsen ja. men jeg tror det gjelder planteetere, og ikke rottene våre, som spiser stort sett alt.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Jeg tror at det med støvet , varierer hvor du kjøper det . Sånn hard pakka høy , som man ofte får på dyreforretninger og daglivare buttiker . Inne holder mer støv .Men slikt høy man gir hester er det mindre støv i (det har jeg opplevd).

Høy er ikke farlig for rotter , og de har ikke noe spsielt behov for og få det . Det er som Heidi sier , man får prøve ut og se hva man liker best. :wink:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

kriztin wrote: Gnagere skal ha høy tilgjengelig fordi det hjelper på fordøyelsen. Jeg har litt høy i buret som de bruker til bol og spiser litt på.
Såvidt jeg vet gjelder det ikke rotter, som ikke er planteetere men omnivore, men jeg har hørt dette argumentet for kaniner og marsvin, for eksempel. Kanskje jeg skal sjekke hva laboratoriene gjør (igjen), med marsvin ogh kaniner, jeg vet at de hvertfall ikke gir rottene høy, så da regner jeg med at jeg er på trygg grunn når jeg sier at det er noe de ikke trenger! Men, dokumentasjon hadde vært fint... ;)

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Man kan få høy til hester som støver utrolig mye også. Støvingen har med hvordan høyet er behandlet etter innhøsting, og det har med sammensetting av gressorter å gjøre..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

må si meg enig med skaubytroll, det finnes høy i høy (eh..) kvalitet og lav kvalitet.
når jeg kjøper høy, både til hestene og marsvinene, er jeg nøye på at det skal være grønt og fint, og så støvfritt som mulig. høyballer som er lagret lenge er ofte mer støvete enn andre, så da plukker jeg bort de på toppen og tar de under.
jeg har vært borti hester som har utviklet kronisk luftveisinfeksjon etter dårlig høy.

marsvinene mine har fri tilgang på høy. man kan lese hundrevis av steder at de skla ha de, men private hjemmesider syns jeg ikke alltid er de beste kilder. men en annen ting er at om de ikke har høy, så tygger de pelsen av hverandre istedet, og det er jo litt synd med langhårsmarsvin :(
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked