Moderator: Moderatorer
Static Lice
Static er små dyr, ca 0,5mm, som sitter på hårstråene til marsvinene. De forårsaker sjelden noe ubehag, men er et utøy som ikke skal være der.
der sto det "ulike arter" da....Detta är små djur, ca 0,5 mm, av olika arter (kvalster och löss) som sitter nästan stilla på hårstråna, vilket gör att de är svåra att upptäcka. Tittar man riktigt noga på dessa små prickar, kan man se att de långsamt rör sig. Man hittar dem oftast på marsvinets bakdel där de sitter som små gråa prickar, men de kan även finnas på andra ställen. Static lice ger inte upphov till klåda.
ja, så fant jeg endelig det jeg lette etter:Som sagt irriterar de inte marsvinet då de bara äter döda hudflagor.
fra http://www.oginet.com/Cavies/cvpara.htmStatic Lice
These are not lice at all, but tiny mites called Chirodiscoides cavia It's uncertain where they come from, but hay seems to be a major source. Some people even call them hay mites.
Gnagere skal ha høy tilgjengelig fordi det hjelper på fordøyelsen. Jeg har litt høy i buret som de bruker til bol og spiser litt på.Heidi wrote:Nei, rotter trenger ikke høy. Rotter kan ikke nyttiggjøre seg så mye av næringen i høyet. Mange bruker likevel høy til rottene som redemateriale, noen synes det fungerer fint, andre ikke.
Såvidt jeg vet gjelder det ikke rotter, som ikke er planteetere men omnivore, men jeg har hørt dette argumentet for kaniner og marsvin, for eksempel. Kanskje jeg skal sjekke hva laboratoriene gjør (igjen), med marsvin ogh kaniner, jeg vet at de hvertfall ikke gir rottene høy, så da regner jeg med at jeg er på trygg grunn når jeg sier at det er noe de ikke trenger! Men, dokumentasjon hadde vært fint...kriztin wrote: Gnagere skal ha høy tilgjengelig fordi det hjelper på fordøyelsen. Jeg har litt høy i buret som de bruker til bol og spiser litt på.