Springer avgårde

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mina&Maja
Pinky
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2011, 11:48
Location: Telemark

Springer avgårde

Post by Mina&Maja »

Jeg prøver å la småjentene mine løpe rundt inne på rommet og i gangen, men hver gang jeg slipper de ut, springer de vekk og gjør det umulig for meg å få tak i de! Må de bli mer vandt til meg og buret sitt før jeg kan la de gå fritt?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Springer avgårde

Post by tantepose »

Både og vil jeg si. :cheer: Legg deg f.eks. på gulvet med ett teppe.Du kan pusle med ditt og med litt tålmodighet vil jentene komme innom deg på sine runder.Det viktigste du kan gjøre for å temme dem er å ha dem i genseren så ofte som mulig.Innimellom,minst en gang om dagen(kvelden),tar dere gulvkosen.Sammen under ett teppe i sofaen er også kjekt.Vær rolig og småprat med dem.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Mina&Maja
Pinky
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2011, 11:48
Location: Telemark

Re: Springer avgårde

Post by Mina&Maja »

Skal prøve på det! :)

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Springer avgårde

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg har en rottesikker gang hvor jeg slapp dem i begynelsen der satt jeg og strikket eller leste mens dem løp omkrig og som det er skrevet over de kom innom meg på runden sin. til slutt fant dem det helt greit og klatre opp på meg. Jeg tok for også med meg reisebure vårt (Stort hamsterbur) som jeg satte i ene enden av gangen slik at dem kunne gå dit hvis dem vile.
Nå så har vi løpe tid i gangen med masse lek og slikt og kose tid i sofan under teppe.
Men som sakt genserkos og småprating er det beste som finnes.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Mina&Maja
Pinky
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2011, 11:48
Location: Telemark

Re: Springer avgårde

Post by Mina&Maja »

Slapp de løs i gangen nå mens jeg ligger midt på gulvet. De sitter i hvert sitt hjørne og vet ikke helt hva de skal gjøre

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Springer avgårde

Post by Søstrene Halvorsen »

Det tar kansje litt tid og venne seg til alt, det er bare og ikke gi seg så kommer dem nok.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Mina&Maja
Pinky
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2011, 11:48
Location: Telemark

Re: Springer avgårde

Post by Mina&Maja »

Maja klatrer på meg! :cheesy:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Springer avgårde

Post by tantepose »

De må ha et gjemmested som reisebur,omsnudd pappkasse med dør el.Blir nifst på ukjente plasser uten gjemmeplasser.De er jo byttedyr og de fleste har naturlige behov for å kunne gjemme seg. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Springer avgårde

Post by tantepose »

:grin:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Mina&Maja
Pinky
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2011, 11:48
Location: Telemark

Re: Springer avgårde

Post by Mina&Maja »

Ja.. Mina sitter helt stille bak et malingspann, mens Maja nå har funnet ut at innsiden av genseren min er et supert klatrestativ :happy:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Springer avgårde

Post by Tonje Lenore »

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt rottene dine, men det er alltid litt sånn i starten at de ikke helt vet hva de skal gjøre
når de blir sluppet løs ettersom de ikke er vandt til det! (om du kjøpte dem i dyrebutikk)

Gjør det de over har sagt, vær tilstede når du har slippet dem løs, gjør de vandt til deg og trygge, slik at de ikke er
usikre når du skal hente dem inn igjen.

Gjør de trygge og sikre på deg, og start på et lite rom hvor de MÅ klatre oppå deg slik at de skjønner at det ikke
er noe farlig at du er i nærheten og at de i tillegg blir vant til gulvet.
Er ikke alle rotter som liker gulvet i starten!

Du kan også lære dem til å komme når du roper på navnet deres eller lager en lyd som de skjønner at de skal
komme frem til!

Uansett, så tar alt sin tid og det er bare å ha tålmodighet, så går det seg til!
Lykke til, i alle fall :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Springer avgårde

Post by Søstrene Halvorsen »

Hos oss kommer dem når vi sier god morgen og navnen dem. God morgen betyr mat,vann og kos her. Navnen bruker vi når vi skla ha dem ut for å løpe litt i gangen eller sofan.

Jeg syns i allefalll at jeg ser forskjell på oppførselen dems når de to komadone blir sakt de er litt mer gira når dem blir kalt med navn.
Halvorsen har vi også lært at han skal ta pent, han er den som bokstavelig talt snapper til seg gobiter og fingre i en gafs og det bestemte jeg meg for og ta av han slik at det gikk ann og gi han gobiter uten og plastre finger etter på. Det virket.

Men som sakt jo mer man er sammen med rotten ute jo mer vant til deg og ikke minst trygg på deg blir de.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply