Jeg finner ikke info!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Tonje Lenore »

Det er ikke noe hat meldinger alle her gir deg, på ingen måte!

Ja, det kan være folk her som er litt krasse i tonen og gir deg pekefingeren, men til tross for det er vi jo her for å hjelpe!
Men hvorfor satte du et kull på rotta di når du ikke vet hva du skal gjøre fra rottemora er gravid til hun har født?

Dette bør du vite FØR du får rotteunger, for å avle er ikke bare bare, da det kan skje komplikasjoner og du muligens må
til dyrlegen!

Rottemor bør ha ekstra næring da hun går gravid og når hun har født, da mener jeg som
noen allerede har nevnt her, babygrøt, egg, matrester osvosv.

Rotteunger får mat fra moren sin til de er ca 3 uker gamle, da begynner rottemor å venne de til annen mat, da er det
greit å ha litt mat som de får masse næring av,
da har NTF RM3 som passer ypperlig til det!

Morsmelkerstatning trenger du ikke bruke, rottemor klarer dette helt fint selv og mater ungene!
Men sånn til neste gang bør du være mer forbredt i forhold til vite hva du skal gjøre når rotta di skal ha rotteunger!

Les den her http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: Jeg finner ikke info!

Post by utmeldt »

Alaska wrote:
Anniken wrote:Dette vil jeg sammenligne med et Imazo kull.... to rotter , en hann og en ho som har blitt ført sammen av mennesker som kun tenker på sin egen vinning!

Du som rotteeier skal ha helse og gemytt i fokus og være med på å jobbe sammen med andre om et friskere rottenorge!!
Og ser du på deg selv som oppdretter skal du være enda mer oppsatt på akkurat dette!!

å ikke høre på hva de profesjonelle her inne har advart deg fra i flere mnd er rett og slett som å spytte på dem og hele NTF og hva vi står for!!


Dette føles kanskje som kjeft, og det er det!
Men jeg ønsker ikke å være slem fordeom, så jeg håper ikke du tar det slik :wink:

Håper også at du tar alle ord om å la vær med slike tåpelie påfunn som dette seriøst, ikke for våres del men for hele Norges framtidige tamrotters helse og gemytt !

Og jah sorry for å rage villt OT her og sorry for min krasse tone. men jeg følte at en litt krass tone er viktig her slik at alvoret i dette blir oppfanget.
Avl er ingen lek!!

Håper mor og barn får en god fremtid!

Mvh :cheer:
wow, har nesten litt lyst å slette brukeren min innpå her. alle gir meg pekefingeren og har en veldig krass tone.. selvsagt får alle andre hjelp og god tone,, jeg har fått noe hjelp, men så langt har jeg faktisk fått bare fem "snille" svar... fra hele min tid innpå her!
men jeg kan ikke slette brukeren, fordi jeg trenger fortsatt å få vite nye og nyttige ting om tamrotter. om det så betyr at jeg gråter hver gang jeg ser ett nytt hate-svar :grine:
Nå må du slutte å leke offer! grunnen til at noen er krasse mot deg har ingenting med deg personlig å gjøre, men valget du har tatt!
Du har valgt å sette kull på rotta di som ikke har en kjent bakgrunn og jeg tipper at faren til kullet ikke har kjent bakgrunn heller, altså har du med vilje trosset punkt 5 i avlsveiledningen og jeg synes faktisk at det viser til dårlig moral også.
Derfor reagerer folk, meg inkludert!

det at jeg personlig er krass er på grunnlag av følgene:
1. Det er liv du leker med! De babyene som blir født er levende vesen som du har skapt. Når du ikke engang gidder å ta deg tid til å lese og lære og få deg skikkelige oppdrettsrotter å drive avl på med gode linjer så begynner jeg å tvile på at du har rette intensjoner med tanke på avl.
2. Du er indirekte med på å gjøre rotter til mindre verdt og se ut som lette å avle på ved å gå imot råd å tips fra etablerte oppdrettere her på forumet. Nå kan andre se trådene dine (også fra din andre bruker) og kopiere dine handlinger siden de tror det er greit. (lets pray they dont btw!!)
3. Du er ikke myndig og kan derfor ikke holdes ansvarlig om noe skulle skje med dyra, det er det foreldrene dine som må rydde opp i!
4. Det virker som at du med vilje ikke tar til deg det folk sier til deg ang å vente med avl. Du tenker altså ikke på dyrene men på deg selv.
5. Du jobber MOT et sunt rottenorge.

Hat-svar er noe helt annet en dette , dette kalles kritikk og det må alle lære seg å ta imot enten den er positiv eller negativ. Slik lærer man av hverandre at man ikke opfører seg rett eller gjør/har gjort den rette gjerningen.

ingen hater deg skjønner du :cheer: vi er alle glade i hverandre og akkurat som at mødre og fedre skjenner på barna sine når de gjør galt så gjør vi også det med hverandre, og det er en viktig del av et forum! :kiss:
Du kan jo tenke deg selv hvordan verden ville vert om ingen viste pekefingeren en gang i blant :wink:

så dette er altså ikke ment som at jeg hater deg eller for å være slem, jeg har også kjempelyst på rotteunger skjønner du og interesserer meg veldig for genetikk men jeg har innsett at om man skal sette nye liv til verden må man forsikre seg om at de får best mulig start på livet. Altså må man ha to rotter med kjent bakgrunn. her skal man også være ganske selektiv, for meg holder det ikke å vite hvem rottas foreldre og besteforeldre er men jeg vil være sikker på at de har en linje som er verdt å bygge videre på og som vil tilføre rottenorge noe godt. slik tankegang må du også få deg, for å avle vilt og random fører aldri til noe godt :wink:

også må jeg bare si; Jeg hater deg IKKE, jeg prøver IKKE å være slem og jeg håper alt går bra med rottemor under fødselen og at rottebabyene får et godt liv :grin:

Mvh

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Jeg finner ikke info!

Post by BlackNenne »

Alaska wrote: wow, har nesten litt lyst å slette brukeren min innpå her. alle gir meg pekefingeren og har en veldig krass tone.. selvsagt får alle andre hjelp og god tone,, jeg har fått noe hjelp, men så langt har jeg faktisk fått bare fem "snille" svar... fra hele min tid innpå her!
Alle andre får hjelp?
Du har da fått massevis av hjelp her du også som de fleste andre. :)
Men du kan ikke forvente en god og vennlig tone når du gjør det stikk motsatte av hva kunnskapsrike folk med erfaring har rådet deg til.
Jeg skjønner godt at enkelte blir irriterte og at det synes godt i innleggene deres.

Men til tross for at du har ignorert råd og advarsler, så fortsetter jo til og med folk her inne å svare på spørsmålene dine fordi de bryr seg.
Folk kunne like gjerne tenkt "Jaja, h*n gidder jo ikke å ta rådene til etterretning uansett, så da gidder jeg ikke å hjelpe mer"
Så du har faktisk fått hjelp og råd, men valgt å gjøre ting annerledes.
Alaska wrote: men jeg kan ikke slette brukeren, fordi jeg trenger fortsatt å få vite nye og nyttige ting om tamrotter. om det så betyr at jeg gråter hver gang jeg ser ett nytt hate-svar :grine:
Det er derfor alle har rådet deg til å lese deg opp om hva du trenger å vite før man setter i gang et kull.
Dette rådet fikk du første gang i MAI, nå er det august, og ut ifra spørsmålene dine, tyder det jo på at du fortsatt ikke har grunnleggende kunnskap om det å ha et rottekull. :crazybonk:

Jeg skal være enig i at enkelte innlegg har vært litt i overkant krasse, men du har litt av skylden for det selv.
Det er synd du blir lei deg, men nettopp derfor er det greit å være litt eldre og tykkhudet før man begir seg inn i avlsverdenen på Ntf. :)
Historiene gjentar seg her på forumet, men personene involvert blir byttet ut med nye. Og de som har vært her en stund går vel kanskje litt lei.. :oops:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Larm »

Vennliigst hold dere til temaet i tråden og hold en fin tone
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply