Beste måten å slutte med rotter?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

MissGuardian

Beste måten å slutte med rotter?

Post by MissGuardian »

Hva er den beste fremgangsmåten å slutte med rotter?
Jeg vurderer å på et eller annet tidspunkt å slutte med rotter, men aner ikke hvordan jeg evt skulle gått frem.
Alenerotte er ikke aktuelt.

Jeg vet ikke om det kommer til å skje(hvordan overleve uten rotter? :sjokkert: ), men det blir ikke før i alle fall mine to eldste er borte, eller avhengig av hva jeg får til svar og hva som er praktisk mulig, helst ikke før Balder er borte også.

krissa
Pinky
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2011, 21:55
Location: Tromsø

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by krissa »

Veeel, på et punkt kommer du jo til å måtte ha alenerotte hvis du ikke kjøper nye når de gamle dør. For hvis du da skaffer en eldre burkamerat så vil jo denne igjenn kanskje bli alenerotte osv. Ellers måtte jo de to siste dø på samme dag.
Men du kan jo da vurdere å gi bort den siste rotta si til noen med flere andre rotter, så den hadde fått nye burkamerater :cheerful:
Å hvis du vil slutte brått med rotter kan du jo gi alle bort.
Det er den eneste måten jeg ihvertfall kommer på du kunne slutte med rotter.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by wollf »

eller bare ikke planlegge slikt før det er noe sikkert. det er litt som å begynne å grave graven sin og gravere stenen...

slapp av, og ta det med ro og stol på at vi andre stiller opp og hjelper deg om det skulle bli nødvendig :peewaggle:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by Skaubytroll »

En gammel alenerotte som får mye oppmerksomhet har det ikke nødvendigvis vondt...

Men anyway, enten burde du få låne en rotte av noen du kjenner den stunden den siste rotten har igjen, eller så må du prøve å skaffe en plass i noen annen sin flokk den siste tiden.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

MissGuardian

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by MissGuardian »

Får se hva jeg gjør.. Er vannvittig glad i de, men er for kort levetid for meg i lengden..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by wollf »

i lengden er en hund også for kort levetid. og et menneske for en skilpadde:P men det er jo de små øyeblikkene som er de viktige

MissGuardian

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by MissGuardian »

wollf wrote:i lengden er en hund også for kort levetid. og et menneske for en skilpadde:P men det er jo de små øyeblikkene som er de viktige
Ja det er jo sant :nottelling: Burde vel sånnsett hatt skilpadde eller papegøye :nottelling:

Ja det er absolutt de som er viktige. -men det blir bare litt for mye for meg når det konstant er noe:/
I alle fall når en ikke tjener all verden..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by Matmor »

Jeg forstår det følelsesmessige med å knytte seg til dyr som lever så kort, men prismessig tror jeg ikke det blir dyrere å ha to-tre rotter enn en hund. Jeg antar at hvis man fikk tak i en bitteliten hund som ikke krevde klipping og som man ikke måtte betale noe for i utgangspunktet ville hunden kunne "lønne seg". Men jeg er ikke sikker. Anskaffelseskostnadene er sjelden null for en hvalp. Riktignok kan det bli noen veterinærregninger på rottene, men rotter skal ikke ha vaksiner eller røntges for hoftedysplasi, du slipper betale for hvalpekurs og de spiser nok for mye mindre...

Det var en tråd på Canis for noen få år siden hvor forskjellige hundeeiere fortalte hva de brukte på hundeholdet pr. måned. Svarene varierte fra 500,- pr. måned til 1500,- pr. måned, men ingen av dem regnet inn kjøpesummen på hunden.
http://www.canis.dk/innlegg.php?nr=68753&start=1

I 1998 ble det lagt ut noen sammenlikninger på hva hundehold kostet i forhold til kaninhold eller kattehold. Jeg gjetter at rotter ikke ligger så langt unna kaniner. Prisene den gangen var annerledes: for hund regnet de med kr. 8000,- pr. år og for kanin og katt 2000,- pr. år uten anskaffelsesprisen. Hvis forholdet er det samme som da, kan du altså ha en konstant rottebestand på 4 rotter for det samme som det koster å ha hund.(går ut fra at det ble beregnet på mellomstørrelse hund)
http://www.dinside.no/1967/hva-koster-et-kjaeledyr

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by wollf »

om ikke man eier johnny da :cheesy:
men jeg fatter ikke hvordan du har klart å bruke så mye på rotter som du har gjort. er like mye som jeg har gjort siden jeg startet med rotter som du har på et år

MissGuardian

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by MissGuardian »

Jeg skal ikke ha hund :cheer:
Jeg har forsåvidt penger til å ha rotter, men siden de lever så kort, så trenger de jo også ofte dyrlege oftere(selv om det selvfølgelid kan variere veldig mye).

Vil gjerne ha noe som i utgangspunktet lever lenger..
Har bare ikke funnet ut hva enda..

MissGuardian

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by MissGuardian »

wollf wrote:om ikke man eier johnny da :cheesy:
men jeg fatter ikke hvordan du har klart å bruke så mye på rotter som du har gjort. er like mye som jeg har gjort siden jeg startet med rotter som du har på et år
Første 1,5 året jeg hadde rotter gikk det med 500-1000kr i vet..
I år.. VELDIG mye mer.. Men har alltid vært noe, særlig med Stefan og Edward.. Er de som står for mesteparten av dyrlegeregningene mine.. Og Zitka og Akai når de ble gamle - før jeg fant dyrlege som faktisk hadde peiling..

I tillegg til kastraksjoner og diverse som drar opp..

Men kunne nok fått en chihuahua med stamtavle og utstyr for det jeg har brukt i dyrlege etter hvert :oops: :nottelling:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by Larm »

Vi har også brukt EKSTREMT mye penger hos veterinær, men kastraksjoner, operasjoner av jursvulst, gamle som har blitt kronisk syke og må gå på jevnlig sjekk... Det har også vært nødvendig med røntgen og ultralyd.
Med 16 rotter, derav mange gamle og noen hissige som har krevd kastraksjon, så har dette kommet på MASSE penger.
I tilleg er det utrolig trist når de mest spesielle forsvinner :trist: så jeg forstår godt tanken din Miss Guardian.
Har selv tenkt tanken å ta opphold fra rottehold :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by Entwine90 »

Deguser er også fine dyr, og de kan leve mye lenger enn rotter :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by tantepose »

Det går opp og ned..... :sadpace: Men rotter!!!!! :aww: :kisses: :cheeeers: :grin: :cheerful: :kiss: :roflmao: :party: :lovey: :nottelling: :kisses: :rofl: :love:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Beste måten å slutte med rotter?

Post by Entwine90 »

Det er noe helt spesielt med rotter ^^, Får liksom en helt annen kontakt med de, enn andre dyr jeg har hatt :cheer:

Post Reply