Karma's Citrus kull

Moderator: Moderatorer

Locked
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Karma's Citrus kull

Post by torasrotter »

Vi er dessverre uten nett, men det vil komme oppdatteringer så ofte som mulig..
Vekt og annen informasjon skrives ned og vil bli offentlig så snart jeg får en litt enklere måte å komme meg på nett..

Hunrotta:
Navn: Teratos Jwi
Variant fenotype: Mink merle hooded (dumbobærer?)
Variant genotype: aa mm hh meme Dudu
Fødseldato: 28/02-11
Eier: Tora Espeseth Kvaale
Opprinnelse: Teratios v/Sara Østlund
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 12 ukers alder
Sykdom: Ingen (lus)
Vekt ved parring: 345g

Temperament:
Jwi er litt mer hormonell enn sin søster når hun har løpetid, men er på den andre siden mer hengiven og har lettere for å bli fortrolig med fremmede. I begynnelsen var hun litt mer skeptisk til fremmede steder, men det er hun ikke nå lenger.. Hun er en nydelig rotte, og jeg er utrolig imponert over begge søstrene.. Jwi er mer den aktive typen, hun er hyper og kan fremdeles leke med fingre. Hun har aldri hatt noen problemer i intro, og begge rottene er absolutt noe jeg mener kan styrke rottestammen i Norge på mange punkter. Noe av det mest positive med disse rottene er uten tvil størrelsen, og det at de er så rolige i forhold til introduksjon ol.. Ingen av mine er alfa, og har heller ikke vist noen tegn til å ville være det.. Jwi er litt større en sin søster, men som sagt mer ernergisk..
Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Rottepass av Buddha unger fra 16 Juli - 1 august.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Stronghold 1 dose 27 juli, 2 dose 14 august.
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: ja

Annet:
Positivt:
- God størrelse på rottene i linjen, også hunnene (mor veide 450g ved parring)
- Ingen anmerkninger i introduksjon
- Godt gemytt med ikke altfor høy stressfaktor
- Få nære slektninger i avl (hvis i det hele tatt noen)
- God levetid

Negativt:
- Oppdretter skriver: Det finns rätt mycket tumörer på farfars (Bad Seeds) sida som vi hoppas att vi fått bukt med nu. Ingen av pappans (Justices) syskon har fått några tumörer ännu i alla fall *peppar, peppar* Dom är 1 år och 8 månader gamla nu. Men bakom mamman (Cindy) är tumörstatistiken väldigt låg och livslängden bra så jag hoppas att det väger upp.
Så med andre ord bør den evt hannen som brukes ha lav statistikk på svulster..
- Store kull (Patty kommer fra et kull på 13 og bror til Justice ble nettopp far til 18!)
- Oppdretter fargebestemte noen av søskene til å være Pearl, men jeg tror ikke dette stemmer.. Hun jeg har her hjemme har ikke noe Pearl i fargen.. Jeg tror de kan være Mink merle, men er ikke sikker..
-Et par av søskene har vist seg å være ganske hormonelle i løpetid, det har jeg ikke sett noe til på noen av mine.

Kullet ble satt igang 17 oktober!
Vi er dessverre uten nett, men det vil komme oppdatteringer så ofte som mulig..

Hunrotta:
Navn: Teratos Jwi
Variant fenotype: Mink merle hooded (dumbobærer?)
Variant genotype: aa mm hh meme Dudu
Fødseldato: 28/02-11
Eier: Tora Espeseth Kvaale
Opprinnelse: Teratios v/Sara Østlund
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 12 ukers alder
Sykdom: Ingen (lus)
Vekt ved parring: kommer når de settes sammen

Temperament:
Jwi er litt mer hormonell enn sin søster når hun har løpetid, men er på den andre siden mer hengiven og har lettere for å bli fortrolig med fremmede. I begynnelsen var hun litt mer skeptisk til fremmede steder, men det er hun ikke nå lenger.. Hun er en nydelig rotte, og jeg er utrolig imponert over begge søstrene.. Jwi er mer den aktive typen, hun er hyper og kan fremdeles leke med fingre. Hun har aldri hatt noen problemer i intro, og begge rottene er absolutt noe jeg mener kan styrke rottestammen i Norge på mange punkter. Noe av det mest positive med disse rottene er uten tvil størrelsen, og det at de er så rolige i forhold til introduksjon ol.. Ingen av mine er alfa, og har heller ikke vist noen tegn til å ville være det.. Jwi er litt større en sin søster, men som sagt mer ernergisk..
Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Rottepass av Buddha unger fra 16 Juli - 1 august.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Stronghold 1 dose 27 juli, 2 dose 14 august.
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: ja

Annet:
Positivt:
- God størrelse på rottene i linjen, også hunnene (mor veide 450g ved parring)
- Ingen anmerkninger i introduksjon
- Godt gemytt med ikke altfor høy stressfaktor
- Få nære slektninger i avl (hvis i det hele tatt noen)
- God levetid

Negativt:
- Oppdretter skriver: Det finns rätt mycket tumörer på farfars (Bad Seeds) sida som vi hoppas att vi fått bukt med nu. Ingen av pappans (Justices) syskon har fått några tumörer ännu i alla fall *peppar, peppar* Dom är 1 år och 8 månader gamla nu. Men bakom mamman (Cindy) är tumörstatistiken väldigt låg och livslängden bra så jag hoppas att det väger upp.
Så med andre ord bør den evt hannen som brukes ha lav statistikk på svulster..
- Store kull (Jwi kommer fra et kull på 13 og bror til Justice ble nettopp far til 18, i tillegg til at Patty fikk 13!)
- Oppdretter fargebestemte noen av søskene til å være Pearl, men jeg tror ikke dette stemmer.. Hun jeg har her hjemme har ikke noe Pearl i fargen.. Jeg tror de kan være Mink merle, men er ikke sikker..
-Et par av søskene har vist seg å være ganske hormonelle i løpetid, det har jeg ikke sett noe til på noen av mine.
Info om kullet som Jwi kommer fra finner du her:
http://teratos.webs.com/justicecindy.htm

Image


Hanrotta:
Navn: Absinth's Percy
Variant fenotype: Russian blue self (dumbobærer?)
Variant genotype: aa RbRb HH Du*
Fødseldato: 07/02-10
Eier: Tora Espeseth Kvaale
Opprinnelse: Absinth's v/ Linda Skoog
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 6 ukers alder
Sykdom: Lvi som gikk over uten behandling + (lus)
Vekt ved parring: 568g
Temperament:
*Han er utrolig sosial, og har aldri vært annet enn snill..
gemytt mot mennesker: Sosial og leken, er veldig glad i å leke med fingre.. Har et fantastisk heng, og er bare god tvers i gjennom..

*Ved tre mnd alder ble han bøllet med og mobbet mye av to burkamerater.. Disse to rottene ble etterhvert avlivet pga aggresjon, og jeg var bekymret for at Percy ville bli preget av dette.. Han ble bitt endel ganger, og måtte faktisk sy som et resultat av jaging i buret.. Han ble derfor ved 5mnd alder flyttet til en ny flokk hos noen venner av meg midlertidig.. Der ble han introdusert til flokken deres som besto av 3 ganske tett knyttet gutter som også er brødre. De ble introdusert på nøytral grunn, og det gikk overraskende fint. Det var litt knuffing og snusing fra alfaen, men ingen busting eller piping. Han sklei rett inn i flokken, og har fungert uten problemer der helt fremtil nå.

*Ved 11mnd alder ble han fraktet til Oslo, der han deltok i på "Golden Goal".. Han ble der introdusert til annike (Oliver) sine hanner på armen, også dette gikk smertefritt.. De begynte umiddelbart å vaske hverandre, og fant tonen riktig godt.. Han sto hjemme hos Marlen i fremmed hus en natt, og reiste hjem til Kr.Sand neste dag..

*Ved 1års alder, 1mnd etter oslo tur ble han igjen introdusert til en ny kompis, denne gangen var det Sheldon. Dette gikk også helt fint og Percy viste seg fra sin beste side! De ble introdusert inne på rotterommet, så sånn sett er det ikke nøytral grunn.. Jeg gjorde dette fordi jeg har hatt såpass lette introduksjoner med percy før.. De ble satt sammen i buret samme kveld som intro..

*Ble så introdusert til 4 nye hanner i en alder av 17mnd.. Dette gikk og greit, han markerte seg litt ved å legge de på rygg, men det var ikke noe mer enn det.. Intro ble gjentatt et par ganger på rotterommet, og etter noen dager ble de satt sammen..

Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Rottepass av Buddha unger fra 16 Juli - 1 august.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Stronghold 1 dose 27 juli, 2 dose 14 august.
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: ja
Annet:
Positivt:
- Fantastisk gemytt
- Ingen dominans ved introduksjoner. Ble introdusert ved 5mnd alder til en stabil flokk på 3 brødre uten anmerkning.. Ble igjen introdusert til fremmede hanner på Golden Goal ved 11mnd alder, uten anmerkninger.. Ble så introdusert til Sheldon ved 12mnd alder.. De sto i samme bur samme kveld som intro uten problemer.. Ble så introdusert til 4 nye hanner i en alder av 17mnd.. Dette gikk og greit, han markerte seg litt ved å legge de på rygg, men det var ikke noe mer enn det.. Intro ble gjentatt et par ganger på rotterommet, og etter noen dager ble de satt sammen..
- God størrelse uten å være overvektig
- God informasjon om noen av søskene og avkom etter de
-Jeg har ikke fått noen meldinger om tilfeller av svulster

Negativt:
- Han har linjer som er veldig godt brukt i Norge fra før av..Han er fra nærd-kullet til Absinth.. Både søster og bror (mille & Leon) er allerede brukt, i tillegg til Kevay hos meg.. Kevay sine linjer vil nok stoppe opp hos henne, jeg har iallefall ingen planer om å bruke hennes avkom videre..
- Han hadde en periode på ca 3 dager der han bøllet endel med Sheldon.. Han nappet ikke, men jaget han bort fra døren når jeg kom for å kose og markerte endel på meg.. Ikke bare i form av urin, men også ved å gni og gnikke seg mot meg.. Dette ga seg uten at jeg trengte å gjøre store tiltak, og har ikke vist seg siden.. I ettertid tror jeg dette kan ha noe med det faktum at han nettopp var blitt flyttet fra en stabil flokk og inn sammen med en liten plagsom sputnik! Flokken han kom fra hadde en ganske tydelig alfa, og Percy var mye yngre enn rottene i den flokken.. Jeg tror han ble litt forvirret når det plutselig var han som skulle være voksen.. I ettertid har Sheldon vist seg å være mer enn en håndfull, det kan også være en faktor..

Image

Forventinger til kullet:
Farger: Black, agouti, mink, himalaya og Russian Blue/Russian Blue Agouti
Med muligheter for Dove, cinnamon, og silver mink / mink merle
Ører: toppøret
pels: glatt
annet:
Pris: 300,-

Begrunnelse for parring:
Kullet blir satt igang med hovedfokus på å få inn litt nytt blod i den norske genpoolen, samt produsere flotte koserotter med mye personlighet.. Det er få rotter som ikke er i slekt, og vi begynner å gå tomt for nye rotter å bruke. Jeg valgte å bruke Percy på begge søstrene for å kunne kartlegge slekten så mye som mulig og for å unngå å å vanne ut linjene mer enn nødvendig..

Frakt strekningen Kristiansand-Oslo & Kristiansand-Bergen kan muligens ordnes.
Ved reservasjoner send en mail til: karmas_rattery@hotmail.com
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Karma's Citrus kull

Post by torasrotter »

Kulltema:

Apelsin
Citron
Lime
Bergamott
Clementine
Etrog
Grapefrukt
Minneola
Papeda
Pomelo
Pomerans
Pompelmus
Orangequat
Satsuma
Sweetie
Tahitilim
Tangerin
Ugli
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Karma's Citrus kull

Post by torasrotter »

Jwi har gått opp 40g, og det ser ut som vi vil få gevinst! :)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Karma's Citrus kull

Post by Skaubytroll »

torasrotter wrote:
Jwi er nå gått opp 82g og det ser ut som det blir gevinst :cheerful:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Locked