kraftig Lus(?) angrep på 2.5 år gammel gutt :(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
bjorni
Pinky
Posts: 1
Joined: 11 Dec 2011, 15:00

kraftig Lus(?) angrep på 2.5 år gammel gutt :(

Post by bjorni »

Heisann

Tenkte idag jeg skulle vaske "gamlefar", da han er blitt synligt dårligere med sin egen hygiene.
Trodde den dårlige hygienen hans skyldtes alderdom, da han er eldste rotten jeg til dagsdato har hatt boende hos meg så jeg fikk meg en overraskelse når jeg skulle hjelpe han litt idag...

Det kribblet næmmelig med små dyr i pelsen hans, fatter ikke hvordan det kan ha blitt så alvorlig uten att jeg har sett dette før.
Trolig gikk det meg hus forbi siden han for det meste har holdt seg for seg selv siste månedene...

Image
Ett bilde av problemet... :(

han er 2.5 år gammel... Tross bortsett fra dette en meget oppegående gutt. aldri vært syk en dag før nå.

Spørsmålet mitt er rett og slett om en evt behandling vil være til mer plage/skade for han når han alt er blitt så gammel.
Jeg har lite lyst og avlive gutten min, men samtidig så vil jeg ikke att han skal lide mer enn nødvendig heller når han har blitt såpass gammel som han er.

Må uansett kjøre en behandling på mine 2 andre gutter, de viser tegn til og være smittet men ikke i samme grad da han her og de 2 andre på bare 6 mnd bor avskilt for det meste da de plaget gamlefar for mye.
Men de går og har gått sammen seinest siste par ukene noen timer i ny og ne når vi holder øye med dem.


Så krysser jeg bare fingrene for att dere kanskje kan gi meg noen vink i riktig rettning når det gjelder han eldste, som sagt har jeg ingen erfaring med så gamle rotter selv desverre, tross han er 4. generasjons rotte som bor hos meg...

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: kraftig Lus(?) angrep på 2.5 år gammel gutt :(

Post by anita »

Luseangrep alene er ingen grunn til avlivning uansett alder, men det haster selvfølgelig å få dryppet ham ved et såpass kraftig angrep - til gjengjeld vil du se stor forskjell alt dagen etter.
Mer om behandling her;
viewtopic.php?f=37&t=13705

:cheerful:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kraftig Lus(?) angrep på 2.5 år gammel gutt :(

Post by tantepose »

Staaaakar!!! :gasp: Gi ham behandling imorgen den dag.Han vil få ett nytt liv! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: kraftig Lus(?) angrep på 2.5 år gammel gutt :(

Post by BlackNenne »

Ja du vil nok se en drastisk endring kun en dag etter behandling, men alle sammen burde selvsagt få minst to omganger slik det står i linken. :)

Fikk selv lus på mine rotter en gang, mest sannsynlig fulgte det med fra noen omplasseringsrotter jeg tok over.
Det gikk også meg hus forbi før jeg fikk sett i godt lys at det kryllet rundt i pelsen til en av de eldre hunnene. :shock:
Pga mine arbeidstider, så ser jeg knapt dagslys. :geek: Så det måtte en kraftig lampe til for å se elendigheten.
De andre var ikke på langt nær så hardt angrepet som denne ene jenta og man måtte lete grundig for å i det hele tatt finne noe. Eldre/syke dyr blir ofte hardere angrepet enn unge og friske burkompiser, så det kan være lurt å tatt en helsesjekk på gamlemann også, for å se om det kan være noe underliggende galt som gjør at immunforsvaret hans er dårligere. Men det trenger det ikke å være. :)

Be om Stronghold. At han er gammel har nok ingenting å si i forhold til medisinen. :)

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: kraftig Lus(?) angrep på 2.5 år gammel gutt :(

Post by Chrizzie »

Hvordan har det gått? :)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Post Reply