Vanskelig introduksjon av smågutter.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Først må jeg bare si hvor vanvittig bra dette forumet er! Er så glad for at det er et sted der jeg kan spørre om hva som helst når det gjelder rottene mine. :roflmao:

Jeg var å hentet to små gutter på 11 uker i går. Jeg har dem i ett seperat bur frem til videre fordi spilene på det store buret mitt har så store mellomrom at de bare går rett gjennom.
Andre gangen jeg prøver å introdusere dem til herrene mine på 2,5 år i dag. I går snuste de bare på hverandre. Og i dag ble det også mye snusing. men jeg må separere dem fordi en av de eldre får helt "anfall" og løper etter dem og puster på en måte veldig tungt, sånnn som okser gjør når de blir sinte. Ser ikke ut som det er noe biting inne i bildet, det kan være fordi jeg skiller dem før det går så langt, men han legger de to må i bakken og det blir en del piping og hyling. Han andre eldre er for øyeblikket litt mer rolig men til vanlig er det han som er den mest dominante av de to.

Noen som har noen tips?? Trist om jeg alltid må ha dem i to seperate bur når alle er gutter :hæ:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Niana »

Jeg ville ikke gått til konklusjonen at du må ha de separert i all framtid etter bare to introer, det kan gjerne ta over en måned å få introdusert hannrotter. :cheerful: Men det kan også gå mye fortere.
Det kan virke som han som jager etter dem og puster tungt prøver å vise de små at han er sjef. Hvis han ikke er alfa til vanlig, kan det være at han endelig har funnet noen som er lavere på rangstigen enn han og blir litt hardhendt i starten. Det er helt normalt med piping og at ungene blir slengt på rygg av de voksne, det er bare sånn de finner ut hvor de står på rangstigen.

Men hvor foregår introduksjonene? Det er viktig at de foregår på et nøytralt, ukjent sted. Dvs et sted dine voksne gutter ikke pleier å være. På denne måten føler de ikke noe eierskap til området fra før, og da har ikke ikke så stort behov for å vise at de er sjef.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Niana »

Forresten litt morsomt at dine eldre rotter heter Milo og Lillefot, for mine første rotter het Milo og Lille ^_^
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by wollf »

Anbefaler å lese matmor sin side

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Var det jeg først tenkte, at lillefot bare ville tøffe seg siden de er mindre også videre. :sneak:

Introduserer de på badet, der har ingen av dem vært til vanlig.

Hvor finner jeg matmor sin side? :hæ:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Tonje Lenore »

Gå på matmor.info :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by WillyWonka »

Jeg brukte nærmere en måned på å introdusere Mogwai til Tim. To dominante rotter, så det var mye skriking og bråk når de to var sammen. Til slutt lot jeg de bare få lov til å gjøre seg ferdig. på den måten fikk de avklart hvem som var sjef, og det har vært rolig stort sett hele tiden etter dette :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Kranglet de alvorlig før de ble ferdige? Er litt redd for at de små skal bli alvorlig skadet. :redd:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by wollf »

De var da begge voksene. Søk litt på forumet om intro og les matmor sin side

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by WillyWonka »

Mine to var voksne. henholdsvis 18 og 7 mnd.
Holder på med intro nå også. Har ta babyer som ennå ikke kan bo i det store buret fordi de ikke kan spise og drikke det samme som de andre :) De går forsåvidt veldig fint inn sammen med guttene mine, men Mogwai er ganske dominant ovenfor de små, så der har jeg egent intro med bare han og babyene. De var ute sammen i går på sofaen i et par timer og det gikk strålende, men er mer dominant i buret.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Hadde alle fire sammen på badet i flere timer i går. Det gikk utrolig fint egentlig. Det er 3 gangen de møtes. Milo løp etter Turbo og la han på rygg, og turbo tok igjen etterpå. Tommy er veldig liten og sjenert, så han sitter mest for seg selv helt stille, men det går helt fint å plassere ham sammen med en annen manuelt(hehe). Men etter de hadde vært på badet, måtte de inn i ro seperate bur igjen fordi de små kan gå rett gjennom spilene på det store buret. Derfor har de sitt eget bur.

Jeg prøvde å introdusere dem igjen i dag, men da begynte milo å småbite (klype) Turbo i halen. Sånn at han pep og løp tvers over rommet og under sofaen. Er det mulig at de glemmer hvem de er? Siden det gikk så fint i går og helt skeis i dag?

Har forresten lest matmor sin side på emnet, og gjør forsovet sånn som det står der. Er det mulig jeg bare må la det gå sin gang og håpe ingen blir alvorlig skadet? Selvom jeg kommer til å dø av bekymring selv. :crazy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Matmor »

Det er heldigvis sjelden at det går helt galt :change: Det høres dessuten ut som om du ser rottene an, og jeg tror ikke det er mange som hadde akseptert at en eldre rotte skulle begynne å klype en unge i halen. Selv om det ikke ble sår av det er det et tegn på at den voksne rotta ikke takler situasjonen. Da er det bedre å bruke litt ekstra tid enn å presse på - synes jeg, i alle fall. Hvordan var Milo da han hadde kløpet - var han litt opphisset med strittende pels, eller snøftet han og tråkket i underlaget/gned seg mot ting? Eller mistet han snart interesen for de små?

Jeg har sett mange ganger at andre møtte mellom rotter er vanskeligere enn det første. Første gang er alle parter litt tilbakeholdne. De aller greieste introduksjonene er de hvor man kan gjøre alt unna i én sesjon. Men når du ikke har muligheten til det (dels på grunn av gitterstørrrelsen i det store buret) må du bare gjøre det beste ut av det. Hva er forresten størrelsen på det lille buret som de to nye har?

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Milo mistet ganske fort interessen etterpå, og virket ikke som han helt forsto hvorfor Turbo hoppet vekk. Han virket ikke noe spesielt opphisset hverken før eller etterpå. :hmmm:

Det lille buret som ungene nå er i er ca 60x60x40, det er jo ikke minimalt, men det store buret er 100x100x60. Skal få tak i ett bur med midre spiler(gitterstørrelse) så snart jeg har råd til det. Slik at jeg kan ha dem sammen så fort introen går fint. :peewaggle:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Matmor »

Hvis han ikke forsøkte å jage på den yngre rotta, og ikke var langsint tror jeg det skal gå fint :cheerful: Nå er det snart noen fridager igjen hvor du kanskje har masse tid du kan bruke på rottene. Jo lengre perioder det går an å holde dem sammen desto bedre. Det er fin trening til de etterhvert skal bo i lag.

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Har nå fått tak i ett bur jeg kan ha begge i som jeg skal få hentet iløpet av helgen eller noe. så da kan jeg sette begge i nytt bur og kanskje la dem boltre seg der inne. istedet for på badet. Det er vell kanskje best og? at de får unnagjort alt i nytt bur, sånn at de slipper å splittes osv?

Post Reply