Vanskelig introduksjon.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Stinekatt
Pinky
Posts: 2
Joined: 23 May 2012, 23:14

Vanskelig introduksjon.

Post by Stinekatt »

Vi mistet i går en av våre to rottefrøkner, og den siste på ca 1,5 år ble veldig ensom og apatisk rimelig med en gang.
Derfor startet jakten allerede med en gang etter ny burkamerat. Var heldig og fikk tak i en liten søt krabat som er mellom 8-10 uker ett sted, ingen kunne si helt sikkert. Den som er igjen var en veldig dominerende hunn, og introduksjonen gikk først veldig bra. De møttes utenfor buret og hun så ikke ut til å bry seg nevneverdig om den lille, før de fikk introduksjon ved burdøra. Etter det har hun bare blitt småaggressiv mot den nye rotta og prøver å bite til en hver tid.
Skal vi bare la det gå over tid, la dem møtes i sofaen og burdøra og sånt til hun venner seg på den nye eller er det lost case? de to andre har vokst opp sammen og er søstre, og det var derfor aldri noen problemer det.
Så er nå å vandrer litt rundt som en lost case egentlig.
Hadde satt pris på noen tips og triks for å få dette til å fungere, da den eldste virker veldig ensom.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig introduksjon.

Post by Niana »

Hei og velkommen til forumet :cheerful:
Jeg ville ikke avskrevet det som en "Lost case" etter bare en dag akkurat. En intro, selv om det er lettere mellom jenter enn gutter, tar litt tid. Du har kanskje gått litt for fort frem. Introduksjoner bør skje på et ukjent og nøytralt sted, hvor ingen av rottene føler eierskap allerede. Anbefaler at du leser om introduksjoner på matmor.info, står masse nyttig der :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Stinekatt
Pinky
Posts: 2
Joined: 23 May 2012, 23:14

Re: Vanskelig introduksjon.

Post by Stinekatt »

De ble introdusert første gang på et sted der ingen hadde eierskap eller hadde vært før. De fikk møtes der vi var å henta den minste, da virka hun vennlig og vaska henne litt før interessen gikk over. I sofaen gikk det greit en stund og. Men det var ved buret det ble problemer. Satte henne aldri inn i buret, bare ved døra.
Så vi får vell bare prøve oss litt frem.
hver for seg er jo begge fantastisk snille. Er bare litt skeptisk siden den største alltid har vært den mer dominerende, og hun andre er jo så knøtte liten i forhold ^^

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig introduksjon.

Post by Niana »

Du må nok bare være litt tålmodig, en intro er som sagt ikke gjort på en dag :) Og det er også helt vanlig at den eldre rotta er litt røff og setter nykomlingen på plass. Den lille burde underkaste seg, og kommer da til å pipe og holde på en stund, men det bør løse seg av selg selv etterhvert :) Men prøv flere introer på et nøytralt sted først tror jeg. Ellers har jeg liten erfaring med intro mellom jenter, bare vet at man må bruke god tid når det gjelder gutter.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply