Mat?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

hvilken mat type skal man gi til de små?

Post by frida! »

jeg skal få meg to små rattuser i morgen og har ikke peiling på hvilken type mat jeg skal kjøpe til de?? tenkte oxbow men passer det til de alle minste.. :hmmm: fint med svar :cheer:
Hilsen Frida og rattusene

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Mat?

Post by frida! »

Hvilken mat type bør jeg bruke til de minste rottene? :hæ:
skal få meg to rotter i morgen :cheesy: så bør vite det snart.. håper på svar :cheerful:
Hilsen Frida og rattusene

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Mat?

Post by sanca »

Skal du kjøpe dem i dyrebutikk, kan du jo se hva de har av mat der? Du nevner oxbow, tror det er greit også for de yngste, rett meg noen om jeg tar feil. Det som er veldig viktig er at du gir dem tørrfôr som er beregnet på rotter, type gnagerblandinger fra dagligvare osv skal du holde deg unna. Jeg liker best å gi rottene tørrfôr der alle bitene er helt like, slik at de ikke selv kan finne favorittbiter og være selektive på maten sin. Med like biter kan jeg være helt trygg på at de får i seg akkurat de næringsstoffene de skal ha. Tørrfôr og vann skal rottene ha tilgang til i buret til enhver tid.

Som ekstra snacks og godbiter kan du gi dem forskjellige matrester av menneskemat, bare ikke det som har mye salt eller krydder. Kokt pasta, brødskorpe, kokt/stekt egg, grønnsaker, nøtter og frukt (fersk eller tørket) Tørkede bananchips pleier å være en slager, men ikke gi dem ubegrenset, en bit til hver rotte holder.

Nå har dette innlegget blitt flyttet over i riktig underforum: "Fôr og ernæring": viewforum.php?f=16 Her kan du lese masse om fôr og tilleggsmat du kan gi til rottene.

Lykke til med rottene i morgen! Og bare spør om alt du måtte lure på!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mat?

Post by wollf »

rm3 fra nettbutikken til ntf er veldig bra for små rotter

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Mat?

Post by sanca »

Ja det er sant, glemte jeg helt å si i farta :crazybonk: Men det blir jo litt vanskelig når frida trenger mat til små rotter allerede i morgen :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: Mat?

Post by frida! »

tusen takk for svar :cheerful: , og det blir nok vanskelig å få i rm3 i morgen så regner med at jeg kjøper oxbow og drar innom dagligvarebutikken og kjøper litt tørkede bananer og frukt til rattusene :yumm:
Hilsen Frida og rattusene

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mat?

Post by wollf »

Mine små elsker i allefall care +

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Mat?

Post by WillyWonka »

Jeg bruker Rat nature fra dyrebutikken jeg :) Guttene mine elsker den :D
Er mange som foretrekker at alle bitene skal være like, fordi da kan ikke rottene velge ut hva de skal spise. hos meg er heldigvis ikke det et problem :) Alt blir borte :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: Mat?

Post by frida! »

ja, rat natur kan jo også brukes :smile:
Hilsen Frida og rattusene

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Mat?

Post by Matmor »

Regal rat fra Oxbow er beregnet på rotter fra 4 måneder og oppover, i følge pakningen. Rat Nature inneholder for lite methionin og lysin (aminosyrer) for rotter i vekst. Hvis de får litt kyllingkjøtt i tillegg til Rat Nature er ikke dette fóret så galt for ungene, antagelig.
:rat:

Post Reply