Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by Maxtine »

Rotta vår Remy har en stor verkebyll i ansiktet som ikke forsvinner av antibiotika'en. Han har fått masse behandling, vi har time igjen på mandag, men kulen blir bare ikke mindre!! Den vokser!! :|
Den har nå begynt å fordele seg fra kinnet og over til ansiktet. Den er steinhard noen steder, men der den nå har begynt å dukke fram er den myk. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Er det noe dyrlegen gjør feil??
Vi begynte med behandling helt fra da det bare så ut som om han bare hadde "hamstret" noe mat i kinnet. Dvs, den var ikke veldig stor.
Er redd for gutten min, har nettopp mistet en av våre andre rottergutter, og vil gjøre hva som helst for å redde han...
Kan/må den opereres vekk?
Går det ann å sprekke den med en liten nål for å få ut verket som en blemme eller noe slikt??

Dessuten vil jeg jo også tro at en verkebyll gjør vondt, burde han ikke hatt smertestillende? Han beveger seg, klør seg, og vasker seg helt fint, men akkurat på kulen er han ekstremt forsiktig, som om det gjør vondt. Han spiser også helt fint, og er sunn og rask ellers.
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by wollf »

jeg vil tenke at en innkapslet værkebyll må tømmes ja. AB vil ikke ta det alene. hvilken AB fikk du? hvor lenge og mye skulle den få?
viewtopic.php?f=37&t=10113

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by Maxtine »

Aner ikke hva slags antibiotika jeg fikk... Den skulle hvertfall ha 0.5 ml hver 5 dag.

Er det mulighet for at jeg kunne sprukket den selv med en nål og prøve klemme ut noe der det er mykt?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by wollf »

se på linken

nei, jeg ville ikke gjort det om du ikke har erfaring eller sterilt utstyr til det.
jeg ville dratt til vet på mandag morgen og fått dem til å tømme den. gi rotta noe mykt og spise, gjerne noe om den ser ut til å ha smerter. men ikke begynn å leke vetrinær. det kan gjøre vondt værre. du vet ikke hvor stor den kulen egentlig er

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by Maxtine »

Jeg har erfaring på mennesker når det kommer til å tømme verk ut av byller, og nålen renses og brennes først for bakterier.
Alt jeg ville ha gjort var et bittelite stikk akkurat der det nå har begynt å bre seg utover og er mykt for dermed å klemme forsiktig på det for å få ut noe væske.
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by wollf »

vil fremdeles ikke anbefale deg det. jeg har selv jobbet 2 år på dyreklinikk og tømmt MANGE værkebyller, og jeg drar selv til vet for å gjøre dette. du kan rissikere å bli bitt, gi dyret mer smerte, åpent sår som fylles med bakterier osv... en brennt nål er ikke nok, du har ikke smertestillende, AB, vet ikke om du har sterilt saltvann osv...
overtlat vetrinær jobben til vetrinæren

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by Maxtine »

Ok, da lar jeg være. Men er det noe jeg kunne ha gjort fram til da?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by wollf »

noe for smertene om rotta virker til å ha vondt, og babygrøt om den sliter med å spise.

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by Maxtine »

Jeg har ikke noe smertestillende... Ellers ser det ut som om han spiser helt fint. Gafler i seg banansnacks i full fart hvertfall.. :P
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by torasrotter »

Huffda så kjedelig. Her har vi hatt masse verkebyller etter en litt sinna rottegutt klarte å bite de andre litt for dypt. Jeg synes ikke antibiotikakuren hørtes kraftig ut i det hele tatt. Mine har alle fått Baytril eller Ibaflin i min 7 dager. Kan du se noen skorpe eller andre ting som tyder på at den vil sprekke?? Jeg synes nemlig ikke det høres ut som en verkebyll, hard noen steder og myk andre steder.. Da tenker jeg at det muligens kan være arvev som er hardt, evt en skorpe eller noe sånn. For verkebyller bruker å være relativt myke, men den infiserte huden kan jo selvsagt bli litt hoven og hard.. Lykke til :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by wollf »

tannbyller er ofte ikke så harde. har det blitt tatt prøver av kulen?

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by Woodgirl »

Hvis det ikke går over med ab kan dette høres ut som noe helt annet. Spesielt når jeg leser at den er på kinnet. Jeg har nettopp måtte avlive en av guttene mine pga svulst som ble betent etc. Helt utrolig kjipt.
Har han noe væske fra øret? Det fikk rotta mi, sånn brunrød illeluktende guffe. Men ikke alle får det.
Min veterinær,Tonje Haug på Alna, prøvde å operer bort kulen men den var ubestemmelig og kom tilbake. Han ble obdusert og påvist kreftceller.

Her er et bilde,så man kan se lokaliseringen av kulen.
Image
Image
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by anita »

Ja - samme her; nettopp mistet en med samme symptomer på samme sted med samme kreftfunn - og det er ikke min første heller. Kuler rundt ører og kinn er en alvorlig situasjon selv om de i begynnelsen "bare" maskerer seg som en vanlig byll. Prognosen er dessverre dårlig, og det virker som Remys tilstand bekrefter nettopp det. En biopsi hadde vært ønskelig hvis man feks bestemmer seg for å operere - squamous cell carcinoma er den diagnosen våre hanner har fått. Alle tre ble forsøkt operert uten hell. Beklager, men også lykke til for ikke å gi helt opp før veterinæren har sagt sitt.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by Maxtine »

Det har ikke vært mulighet å operere den vekk fordi det fylles opp med blod rundt den og han kan blø ihjel om den fjernes. Eneste muligheten var å vente til blodet forsvant av seg selv, og imellomtiden gi han antibiotika og smøre på salve, men dette ser ikke ut som fungerer.... Nå er den så stor at den strekker skinnet over øyet hans langt bakover, han klarer nesten ikke blunke, og jeg smører på med en fuktighetsgivende gel salve som vi gir til den andre rotta vår som har nedsatt tårekanal.

Remy'en min har vondt, og akkurat nå ser jeg ikke hvordan han skal kunne bli bra igjen fra dette. Det er en blodbylle som er så stor at den ser ut som den skal sprekke hvert øyeblikk, og jeg er redd han da kommer til å blø ihjel. Akkurat for øyeblikket leter jeg febrilsk etter noen som kan kjøre meg til dyrlegen, siden det ikke går NOE offentlig transport dit. Jeg er forberedt på at han kan dø, men fy søren så forferdelig vondt det er å se han som dette....
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Verkebyll i ansiktet - medisinen virker ikke

Post by anita »

Hvor bor du?
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Post Reply