Opphovnet, vond fot

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Opphovnet, vond fot

Post by Eirorinon »

Hei! Jeg ropte på ene rotta mi i dag, for at hun skulle komme og få godteri, men hun ville ikke komme. Prøvde en god stund, før jeg til slutt ble heller irritert og tok henne ut av buret selv. Jeg tenkte egentlig ikke mer over det, for både hun og søsteren har blitt så mye roligere de siste mnd'ene. Nå i kveld ser jeg at hun har slått seg eller noe, for hun har vondt i ene framlabben, som dessuten er temmelig opphovnet. Jeg tør nesten ikke være borti den i tilfelle det gjør ting verre, men etter det jeg så var det ikke noe bittsår. Hun bruker labben litt når hun vasker seg, men har tydelig vondt, siden hun holder neven knyttet, hovedsakelig holder den opp fra bakken, og har vanskelig for å klatre. Det jeg lurer på er; Er det forsvarlig å vente til over helgen for å se an dette? Det er vel lite trolig at hun har noe brudd når hun faktisk bruker labben litt? Vil en hevelse sannsynligvis gå ned av seg selv?

utmeldt

Re: Opphovnet, vond fot

Post by utmeldt »

Eg hadde reist til dyrlegen med ho i morgon, uansett om det ikkje er brudd vil ho kanskje trenge smertstillande eller betennelsedempande medisin.
Last edited by utmeldt on 22 Jun 2012, 01:32, edited 1 time in total.

utmeldt

Re: Opphovnet, vond fot

Post by utmeldt »

uffda, det høres jo ikke så greit ut for henne :worry:
Ved mistanke om brudd ville jeg gitt henne en dose metacam for smertelindring og kommet meg til vet så fort som mulig :cheer:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Opphovnet, vond fot

Post by Eirorinon »

Her er forresten et bilde: http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... trefot.jpg

Husker en gang tidligere at en av de andre rottene mine haltet rundt, og jeg hadde bestilt sjåfør for å dra til veterinær og alt mulig neste dag, men da virket hun plutselig fin igjen. Jeg vil bare ikke overreagere, for jeg har vært så innmari mye til dyrlege, og ofte har jeg også fått til svar at det ikke er noe som feiler dem. Det er derfor jeg spør om det er forsvarlig å vente. Jeg synes det er rart om hu bruker foten i det hele tatt om hu har brudd da =\

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Opphovnet, vond fot

Post by Eirorinon »


utmeldt

Re: Opphovnet, vond fot

Post by utmeldt »

Dette er såklart noe du må føle på selv, føler du at du kan vente så gjør du det :cheer:
Jeg ga et svar utifra hva jeg ville gjort, men siden foten er håven har hun nok vondt. har du metacam og kan dosere det ?
Isåfall ville jeg gitt henne en dose slik at hun slipper å ha vondt iallefall inntil du finner ut av hva du vil gjøre :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Opphovnet, vond fot

Post by wollf »

Trenger ikke være brudd da. Men kan være betennelse eller noe annet

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Opphovnet, vond fot

Post by Eirorinon »

Jeg har ikke noe smertestillende liggende såvidt jeg vet. Lenge siden sist noen av rottene gikk på medisin. Er det ikke litt skummelt med smertestillende forresten? Med tanke på at de tror de har mindre vondt enn de har, og kanskje gjør vondt verre ved å bruke foten mens den egentlig burde "hvile"?

utmeldt

Re: Opphovnet, vond fot

Post by utmeldt »

Jeg vet ærlig talt ikke om det er skummelt med smertelindring mtp. aktivitet og hviling :hm:
Jeg tenker mest på at det er kjipt å ha vondt, kan gå ut over både matlyst og søvn (vanskelig å sove med smerter) så jeg ville gitt henne det dersom jeg hadde :cheer: det er igjen noe du må føle på selv , har du ikke så er jo egentli den saken grei. da må du ta et valg om du synes hun må til vet. i morgen eller om du kan vente :cheerful:

Som Wolf skriver, det trenger jo ikke være så ille som et brudd, håper for deres begges skyld at det ikke er noe alvorlig :jepp:

Lykke til!

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Opphovnet, vond fot

Post by Eirorinon »

Eneste jeg fant av medisin i farta var prednisolon :P Er ikke det mot LVI eller noe?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Opphovnet, vond fot

Post by wollf »

Nei;-) matmor har noen tips ang paracett og dosering til rotte vet jeg.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Opphovnet, vond fot

Post by Eirorinon »

Ah... Stemmer. Fikk medisinen der fordi jeg hadde ei rotte som dreiv og klødde seg og fikk små sår (men ikke hadde lus o.l.). Skulle vel virke kløedempende eller noe slik at sårene fikk gro. Men ja, paracet, matmor? :p Har bare sånn vanlig paracettabletter som jeg bruker jeg selv da. Skal det virkelig kunne brukes til rotter? :p

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Opphovnet, vond fot

Post by Matmor »

Jeg vil ikke anbefale deg noe annet enn å dra til veterinær i det tilfellet. Paracet er ikke betennelsesdempende, så det tar ikke hevelsen, og hevelsen har mye å si for evnen til å bruke foten og for smerteopplevelsen. Dessuten ville jeg tippe at rotta di ikke er helt ung når du sier at hun og søstrene er blitt roligere de siste månedene. Det kan være noe helt annet enn en forstuvning på gang også.

Mest sannsynlig er det ikke noe farlig, men min tanke er at hvis en av ungene hadde hovnet opp slik og hadde vondt, og jeg ikke visste hva det var, ville jeg ha bestilt legetime. Og når jeg ville ha bestilt legetime for en unge synes jeg det er riktig å gjøre det hos veterinær for et dyr i samme situasjon.

Edit: hevelser er ofte verre dag 2 og 3 når de ikke blir behandlet, så hvis det er plagsomt i dag, og du ikke så noe i går, er det stor sannsynlighet for at det er enda verre i morgen (ut fra erfaring med mine rotter.)

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Opphovnet, vond fot

Post by Eirorinon »

I dag dro jeg til dyrlegen, fordi Bianca fremdeles hadde vondt i foten da jeg sto opp. Dyrlegen sa at hun har en opphovnet lymfeknute bak arma (inntil kroppen), som presser på nervene eller noe, slik at arma/handa har hovna opp. Bianca fikk en sprøyte mens vi var der, pluss at jeg fikk resept på Metacam og Ibaflin (smertestillende og betennelsesdempende, såvidt jeg vet?). Hun sa at det var vanskelig å si hva dette egentlig skyldtes, at det egentlig kunne være noe annen dritt i kroppen hennes, og ikke trengte å skyldes at hun hadde slått seg eller noe. Men skal prøve medisin i fem dager nå, så blir det forhåpentligvis bra! :) Stakkar lille jenta mi. Hun var kjempetapper hos dyrlegen! Blødde litt etter sprøyta, og var tydelig sliten av å bli håndtert så mye, men hun ligger og slapper av nå, og klaget heller ikke over å få ost da vi kom hjem :nottelling: Tenkte egentlig å vaske rotteburet i dag, men tar det i morgen, slik at hun får hvile litt i fred den første tida nå. :) Hærregud, ble endelig dyrt nok for turen her også. Over 250 kroner i medisin, 200 i taxi og 350 hos vet. :p Men hva gjør man ikke for sin små :giggle:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Opphovnet, vond fot

Post by wollf »

da er du heldig med vet;) jeg har betalt opp til 600 for å titte innom hos dyrlegen.

Post Reply