Legger ingen vekt på forpoten?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Streetmix
Pinky
Posts: 5
Joined: 26 Jun 2012, 09:57

Legger ingen vekt på forpoten?

Post by Streetmix »

Jeg merket at Ludvig haltet i går, og oppdaget at han ikke legger vekt på den høyre frampoten overhodet. Han klager ikke når vi tar på den, men han er en tøffing, og vi vil ikke pirke for mye med ukyndige hender.
Jeg skal ringe dyrlege nå så snart de åpner, men jeg har erfaring med dyrleger som tar 600 kr for en konsultasjon uten at de kan noe som helst om rotter. Jeg tenkte å høre med dere i tillegg.

-Hva kan ha forårsaket dette? Forstuelse? Brist? Slag?
-Hva kan en dyrlege gjøre om poten er brukket? Jeg er ikke flust med penger for tiden, men jeg skal klare det om dyrlegene kan gjøre ham bedre, og ikke bare ta masse penger for noe som ikke vil gjøre en forskjell.
-Kan noen anbefale en kyndig dyrlege i Oslo, rundt sentrum helst? Liker ikke utsette vesnene for lange reiser.

Mer om Ludvig:
Han er en dobbel rex på to år. Han har myco, som jeg pulsbehandlet med antibiotika en stund, men som faktisk ser ut til å ha bedret seg siden i vinter. Han har også en fettsvulst på flanken, men til tross for dette er han frisk og sulten og overalt hele tiden, når han ikke sover under dynen min. Han lukter honning, av en eller annen grunn.

Ludvig for noen måneder siden:
http://i49.tinypic.com/11kywbd.jpg

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Legger ingen vekt på forpoten?

Post by anita »

pulsbehandlet med antibiotika
Oj - det hørtes litt uvanlig ut .... hvordan gjør man det? :hmmm:
God bedring med foten - Tonje på Tam er et selvsagt valg :jepp:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Streetmix
Pinky
Posts: 5
Joined: 26 Jun 2012, 09:57

Re: Legger ingen vekt på forpoten?

Post by Streetmix »

Pulsbehandlet, altså at jeg behandlet ham med antibiotika ved behov, med pauser. Det er kanskje utelukkende et engelsk uttrykk? Hmm.

Det var henne jeg gikk til i går, etter å ha sett mye rundt. Hun viste seg å være en nydelig person, veldig, veldig flink, og til en grei pris for dyrlege. Hun tok seg masse tid til å forklare og svare på alle spørsmål, og Ludvig elsket henne. Han har fått smertestillende og betennelsesdempende, vi krysser fingrene ^_^

Vi tok ikke røntgen, for hun kunne ikke kjenne noen brist. Men han kan ha skadet den, eller kan det være hypofysesvulst, eller kreft et sted, i et ledd for eksempel, rotter får jo kreft de særeste steder.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Legger ingen vekt på forpoten?

Post by wollf »

Streetmix wrote:Pulsbehandlet, altså at jeg behandlet ham med antibiotika ved behov, med pauser. Det er kanskje utelukkende et engelsk uttrykk? Hmm.
dette ville jeg aldri anbefalt. AB kurer må gåes helt ut til tross for at symptomene forsvinner. Det å pulsbehandle som du kaller det vil jo kun gjøre rotta imun mot Ab. har vetrinær anbefalt deg dette?

Det var henne jeg gikk til i går, etter å ha sett mye rundt. Hun viste seg å være en nydelig person, veldig, veldig flink, og til en grei pris for dyrlege. Hun tok seg masse tid til å forklare og svare på alle spørsmål, og Ludvig elsket henne. Han har fått smertestillende og betennelsesdempende, vi krysser fingrene ^_^

Vi tok ikke røntgen, for hun kunne ikke kjenne noen brist. Men han kan ha skadet den, eller kan det være hypofysesvulst, eller kreft et sted, i et ledd for eksempel, rotter får jo kreft de særeste steder.
jeg tviler på at svuls på hypofysen vil gjøre at han halter:) hypofysen ligger i hjernen :flau:

Streetmix
Pinky
Posts: 5
Joined: 26 Jun 2012, 09:57

Re: Legger ingen vekt på forpoten?

Post by Streetmix »

Hypofysen ligger under hjernen, og en svulst der kan forårsake slag-aktige symptomer som gradvis tap av mobilitet og lammelse i forbena.

Med "ved behov" mener jeg selvsagt at jeg følger kuren ut, men med lange pauser mellom hver kur nettopp for å forhindre resistens. Jeg har selvsagt snakket med fagfolk om dette, jeg er ikke dum nok til å leke veterinær :X

Ludvig gjør det mye bedre nå. Han bruker poten, tøffe lille dyret :cheeeers:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Legger ingen vekt på forpoten?

Post by wollf »

Med "ved behov" mener jeg selvsagt at jeg følger kuren ut, men med lange pauser mellom hver kur nettopp for å forhindre resistens. Jeg har selvsagt snakket med fagfolk om dette, jeg er ikke dum nok til å leke veterinær :X
var ikke slik ment. er mange som gjør nettopp dette. tenkte derfor at jeg skulle nevne det. du skrev litt som om det var litt her og litt der med AB

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Legger ingen vekt på forpoten?

Post by Woodgirl »

Streetmix wrote: Ludvig gjør det mye bedre nå. Han bruker poten, tøffe lille dyret :cheeeers:
Gode gode nyheter. :narr:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply