når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by sandra123 »

Hei, nå har jeg hatt Ludvig og Dio en stund, og de begynner virkelig og bli veldig viktige for meg. Men jeg har lagt merke til at de begynner og bli ganske så hormonell, og siden jeg vurderer og skaffe meg en ny liten gutt så jeg kan ha tre (tre er så mye bedre føler jeg :boing: ) lurer jeg på når det ville vært smart og begynne. Er ikke helt sikker, men det virker som de endelig har begynt og finne ut at Ludvig er sjefen. De er forresten fire månder om noen dager, og jeg vil jo gjerne skaffe det siste medlemmet til den lille flokken (slik at det blir en flokk) mens de er små helst, ikke sant?

Så.. Jeg har altså lest mye om introduksjon og slikt så er egentlig ingen vits og spørre om det, men som jeg skrev, lurer jeg på om jeg skal vente til de har det klart hvem som er sjef og slikt? :hmmm:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by Matmor »

Jeg tror ikke dette er et godt tidspunkt å starte på, hvis de du har begynner å bli hormonelle nå. I den verste hormonfasen skal det lite til å utløse vold, og det er ikke hva du har lyst til å oppleve med en unge i buret :smack: Da ville jeg heller ha ventet til det verste gav seg.

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by sandra123 »

Ah, takk for svar matmor, det var også noe sånt jeg tenkte kunne være smart og vite. Når begynner det og bli smart med nytt medlem da? Hadde tenkt at jeg skulle vente til de begynte og bli litt gamle, og skaffe med to småtasser :cheer: Men det blir så lenge og vente.... :shocked: Er forresten det smart eller domt? Hva er det smarteste jeg kan gjøre?
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by Matmor »

Når de slutter å krangle seg imellom er et bra tidspunkt :rat:

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by sandra123 »

haha det tror jeg jeg kan skjønne, men hvor gammel pleier rottene å være når de roer seg? er det veldig individuelt? :hæ:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by Matmor »

Ja. Mest sannsynlig vil de enten roe seg før de er et år gamle, eller dessverre bli ubehagelig aggressive før det. Noen gjør seg ferdig med kranglingen i løpet av et par uker. Andre bruker et par måneder. Noen krangler noen uker, tar en pause, og går på hverandre igjen noen uker eller måneder senere. Andre starter på en voldsspiral som bare blir krappere og krappere. Vanligvis glir det over på noen uker uten skader, men man kan ikke vite det på forhånd. At de starter allerede i 4 måneders alder er litt uvanlig.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by sanca »

Synes mine to eldste roet seg veldig da de var ca 10 mnd. Jeg introduserte babygutt til dem da de var 5 mnd, det gikk helt fint, selv om de ikke helt hadde funnet rangen seg i mellom ennå. Jeg introduserte enda en baby da de to eldste var 8 mnd, og den tredje var 4 mnd, det gikk også veldig bra. Men ingen av de tre eldste mine har vært "kamphaner", det har vært en fredsommelig flokk. Så det kan nok være lurt å vente enda litt med å introdusere en liten kar for gutta dine hvis de er veldig kranglete akkurat nå, som Matmor sier. Men du trenger nok ikke vente til de er blitt gamle med å utvide flokken. Jeg vil virkelig anbefale å kjøpe rotteunge fra en oppdretter, da er ungene som regel godt oppdratt av rottemoren (så vil de fungere bedre i ny flokk), og sosialisert med mennesker fra de er nyfødte...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by sandra123 »

det kan jo godt være bare lekeslossing da, er bare at de i det siste har begynt og slåss mer en vanlig :overrasket: Men tror jeg har telt en månde feil :crazy: for de er jo egentlig bare rundt tre månder tror jeg :bonk: Men de vill jo bli rundt fire om jeg skaffer meg en til da det tar litt tid...
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by Matmor »

Hvis de bare er 3 måneder nå er det neppe hormonene som setter igang kampene. Da tror jeg heller det er lekeslåssing :smile: Men det er noe som heter at som man spør får man svar! Har du sett noe til at de svetter på ryggen, gnir seg mot underlaget med føttene eller magen, eller gnikker siden mot kanter eller vegger?

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by sandra123 »

Nei, de sloss og tisser, går over armen min flere ganger mens de legger igjen tisseflekker liksom, men har ikke sett noe av det du skrev som jeg kan komme på... Betyr det at de bare er veldig lekne, for, når jeg tenker over det er det jo mere sannsynlig, ikke sant? Hadde vært fint med en til nå snart :aww:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: når passer det å skaffe en ny rottegutt?

Post by Matmor »

Da er det nok bare lek, ja :cheer:

Post Reply