Svulst på gammel rotte.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Svulst på gammel rotte.

Post by Karro »

En av guttene mine på snart 3 år, har fått en svulst under ene armen. Jeg skal til dyrelege den 2 nov med han for å få ting nærmere inspisert. Den slutter ikke å vokse og han blir bare svakere og svakere. Jeg antar selvfølgelig at det er kreft (hvis noen har andre ideer vil jeg gjerne høre dem). :neutral:

Han har problemer med å spise på egenhånd så i det siste har jeg tatt han ut og gitt han babymat helt til han ikke vil ha mer. I tillegg har han blitt en god del tynnere enn det han var før, pga spisinga, han veier nå rundt 400g. Han myser med øynene hele tiden og sover veldig mye. Det virker som om han prøver å gjøre alle de tingene han gjorde før men ikke får det til. Bare klatring er slitsomt nå. Men alikevel lager han koselyder og blir kjempeglad bare du tar i han nesten. :redd:

Burde jeg prøve å få han operert når han er så gammel? Han blir 3 år i januar. Jeg vet jo at det er nesten helt sikkert at han ikke vil overleve narkose når han er så svak. Eller burde jeg avlive han? :trist2: Skulle ønske jeg kunne snakke rotte, og spørre hvordan han har det. Uff. :grine: Jeg har aldri vært i denne situasjonen før.

I så fall, hvordan skal jeg prøve å få broren hans som han har delt bur med hele livet til å forstå situasjonen? Noen tips? Broren er 3 år snart han også men han er like frisk og fin i formen som alltid. Vil ikke at han skal bli skikkelig deprimert og ikke skjønne hvorfor broren er borte. :sob: (vet de er rotter og at de trolig tenker annerledes men ja, you get my point.)

Liten video av han som spiser en brødbit:
http://www.youtube.com/watch?v=JXOplRYD ... e=youtu.be





Håper på raskt svar, syns dette er så forferdelig trist. :cry2:

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Titovn »

Hadde dette vært min rotte hadde jeg nok valgt å avlive han :trist: Han nærmer seg 3 og for meg ser jeg dessverre ikke noe vits å operer i den tilstanden han er i nå, for mest sannsynlig vil han nok vandre over senere :worry: Jeg avlivde selv min eldtse rotte i dag, riktig nok nærmet hun seg "bare" to år, men hun slet med å puste, ble tynn og klarte ikke klatre som vanlig osv. Hun satt og halvsov over alt også å plutselig kunne hun dette ned bare :sorry:

Du kan nok aldri få broren til å forstå dette, men jeg skjønner poenget ditt. Det kan godt hende han merker det er noe galt med broren sin og kanskje er klar over mer enn vi tror? Hun jeg avlivde i dag hadde en burvenninne som er nesten like gammel (tipper jeg), og de to kjøpte jeg sammen i dyrebutikk. Foreløbi ser det ikke ut som hun min her hjemme depper over tapet av min Blue (som ble da avlivd i dag). Jeg satser på at hun ikke sørger så altfor siden hun har to andre burvenniner :cheer: Vet ikke om du kanskje har flere enn to rotter i buret ditt?

I Februar i år mistet jeg også min første rotte. Hun ble ca tre år. Hun var tynn og svak i kroppen, så jeg bestemt meg for å avlive henne. Dessverre kom jeg aldri så langt, for et par dager før jeg skulle dra til veterinæren døde hun i buret sitt. Så jeg personlig syns ikke 3 år er så ille for en rotte, da mener jeg de har levd livet sitt :cheer:

Nei som sagt, mtp. på alder og svulsten (som tydeligvis tar energien hans) ville jeg nok vlgt å avlivet. Utrolig trist og vondt, men det er dessverre det ansvaret vi mennesker tar på oss når vi skaffer dyr :kjempetrist: Jeg tror nok uansett du tar det riktige valget til slutt, bare man husker å tenke på dyrets beste! Men du skal vite at du ikke er alene i slike situasjoner!

Stor varm klem fra meg :armeklemmer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Matmor »

Jeg må bare si at nesten 3 år er ikke bare en fin, men en fantastisk bra alder for en rotte! Den "vanlige" alderen å dø på begynner ved 16 måneder og fortsetter til ca. 28 måneder. Etter 28 måneder er det ikke så mange igjen. At noen fyller 3 år hører med til de store sjeldenhetene. Gjennomsnittlig levetid og median ligger sånn på 18-20 måneder.

Det hender dessverre at rotter tar sorgen svært tungt når burkameraten dør, men sjansen for at den gjenlevende skal leve så lenge med tapet er uansett veldig liten i den alderen :klem: Personlig ville jeg ha avlivet han med svulsten, selv om han fortsatt er kjælen. At han sover så mye og har halvlukkede øyne og har gått betydelig ned i vekt tyder på at han er kommet i avslutningsfasen, og antagelig ikke har det så bra lenger. Både folk og dyr kan ha temmelig mye plager før de slutter å reagere positivt på omsorg.

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Karro »

Han skal til dyrelegen snart så.. Da får jeg vell bare la han gå da :trist2:

Skal jeg ta med broren til dyrelegen også? Sånn at han får være med broren helt til siste slutt eller skal jeg la han være hjemme?
Jeg har to rotter til, men de er i ett annet bur ettersom de ikke klaffet helt med de to gamle. Jeg håper at Lillefot vil akseptere dem bedre når milo er borte og kanskje la dem slippe inn i samme bur. At det vil gjøre ting litt bedre kanskje.

Og ja forresten. Hvordan er beste måten og avlive en rotte på? Gass, sprøyte? Jeg skal til Tam Liertoppen, hvis noen har noen erfaring med hva dem bruker.

Ugh kjenner jeg får helt vondt inni meg jeg. :sob:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by WillyWonka »

Dette var da veldig trist...
Jeg brukte sprøyte når jeg skulle avlive Donnras...
Men om noen tenker å gjøre det samme, IKKE bruk bergen smådyrklinikk..
Men jeg syntes det var greit. han fikk først en sprøyte som gjorde at han sovnet. så fikk han spøryte med overdosert sovemedisin, som gjorde at han sovnet inn.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by wollf »

:worry:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by WillyWonka »

wollf wrote::worry:
jeg vet... det var grusomt.. En ting var å vitre at han ikke hadde vondt.. men man blir jo så alt for glad i disse dyrene.. håper ikke jeg må gjøre det der flere ganger...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Milla »

Huff, så trist!

Tam Liertoppen bruker jeg også, etter at Tonje L., har anbefalt hun som kan litt om rotter der. Og er fornøyd med både behandlingen deres av rotter og meg...
Men jeg har aldri avvlivet noen der, så på det punktet vet jeg ikke hvordan de er, men ellers så er de flotte å bruke.

Føler virkelig med deg :sorry:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Titovn »

Det er alltid vondt å måtte ta dette valget :sadpace: Jeg håper også broren godtar dine to andre rotter litt lettere, så krysser fingrene for deg! Jeg avlivde min med sprøyte, først en slik at hun sov, også en til som gjorde at hun sovnet inn. Kjapt og greit. Ønsker deg masse lykke til, og sender deg nok en god trøsteklem :kiss:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Karro »

Hey. Tusen takk for all støtten folkens. Jeg skal til dyrelegen i morgen på liertoppen som sagt.. men jeg har ikke bil og han som skulle kjøre meg fant nettopp ut at han måtte jobbe.
Er det noen i Bærumsområdet som kan være behjelpelig med kjøring? Jeg bor på slependen. Jeg hadde satt utrolig stor pris på det.. :redd:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Karro »

Måtte ringe å få utsatt timen til i morgen 14:15. (lørdag). Jeg har en som muligens kan kjøre meg da, men hvis han ikke kan alikevel er det noen andre som har mulighet da? Sånn at jeg har back up.

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Karro »

Nå er Milo borte. 3 år var en fin alder, syns du klarte deg strålende jeg... Hvil i fred vennen.. :trist2: :angel:

Image

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Svulst på gammel rotte.

Post by Eirorinon »

Du gjorde absolutt det riktige! Jeg leste tråden først nå, men jeg tenkte straks "avlive" da jeg leste den første post'en din. Det gjør forferdelig vondt å måtte gi slipp, men tenk på at nå har han det bra i rottehimmelen! <3 *trøsteklem*

Post Reply