Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

Hei hei, jeg har prøvd å finne noe om dette, så om det finnes så beklager jeg, og heller ber om en link.

I går fikk vi en uuutrolig nyyydelig lita jente fra Tora :D
De to jeg har fra før var veldig nysgjerrig på det nye buret som stod slik at de ikke kom til.
De har fått møtes ordentlig i dag, de to gamledamene brydde seg ikke noe særlig. Luthien luktet på henne lille, lille løp etter henne, hun fikk en liten powergrooming noen små pip fra den lille og det var over. Mens gamledama Varia var uinteressert og ville helst vekk. Når den nye kommer borti henne så piper Varia, noen som har vært borti det?

Spørsmålet er også om det er greit å sette de sammen i buret selv om Varia piper når den nye nærmer seg?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Anniken.HH »

Vi hadde samme problemet med Småen en periode. Stripa var borti ham, og han pep hysterisk, det ahr gitt seg nå, men de knuffer en del på hverandre enda.
Tror det er et tegn på usikkerhet hos Småen i hvertfall, men kan jo være noe annet for jenta di :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

Jeg tror varia er litt usikkert av seg. Vi har hatt litt piping på henne når hun har blitt løftet opp, men dette virker bare som en protest. I forhold til den nye er det kun et lite pip så løper hun vekk.
Jag har satt de i samme bur nå, Luthien la henne ned ca 10 sek og vasket henne, så var det over. Varia bare går et helt annet sted når den nye kommer.
Men det er ikke tegn til noe aggrisivitet på noen av dem! så det vel positivt :glise:
Så følger litt på dem, så kanskje de får sove sammen i natt... *krysserfingrene* :smile2:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

Luthien har gått og lagt seg, mens Varia og hun nye har driver å spiser mais sammen :glise:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by HeleneH »

Gamle damer som er vant til å ha det på en måte synes ofte det er litt "mas" å f hele hverdagen omrokkert. Men så lenge det ikke er slosskamper og sår hadde jeg bare latt det gå seg til. Her pipes det i ny og ne, og spesiellt første dagene med nye rotter er det mye som skal ordnes (les: rangordning) i buret.

Jeg hadde nok bare fulgt med og latt de venne seg til hverandre. Med jenter pleier det å gå veldig bra :)
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

Takk for svar! Dette er min første introduksjon, så er fortsatt litt usikker, selv etter mye lesing :flau: Varia så ut til å sårt trenge å komme seg litt vekk, så hun har fått kommet ut og kost litt med mamma. Mens Luthien ligger i en hengekøye og nye ligger på et sted som de to andre er for store til å komme inn i.
Ingen sår eller slosskamper i det hele tatt :grin:
Så da regner jeg med at om ikke noe skjer utover dagen, så skal de få lov til å dele buret i natt...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

Ser ikke ut som Varia kommer til å godta den nye med det første. Hun snøftet og gikk mot den lille, men da den lille kom litt nærmere gikk hun vekk. Hun prøver alt for å komme seg vekk, og vil ikke være inne i det buret.
Luthien derimot, tar alt med ro, og har sovet sammen med det lille nurket nå nettopp :glise:
Jeg leste litt om dette å få litt av urinen til den andre på rumpa til den nye, gjorde dette, og da ble det litt bedre for Varia, selv om hun ikke vil være inne i buret...
Så nå krysser jeg alt som er at Varia vil akseptere henne litt mer :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by WillyWonka »

Introduser dem utenfor buret :) Litt lettere enn å sette nykommeren rett inn i buret der de gamle er sjef :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

De har blitt introdusert på et nøytralt sted 3 ganger siden i dag tidlig! Og siden det gikk så bra og ingen viste tegn til aggresjon, så fikk de møtes i buret, og litt uventet i klatrestativet, hun lille er RASK!
Det var da snøftingen fra Varia kom, det var etter at Luthien hadde lagt henne i bakken, så var det greit.

Nå er alle i samme bur, Varia har roet seg, og lagt seg i huset sitt, mens Luthien og lille nurk sover i samme køye klint oppi hverandre.
Etter at jeg introduserte Varia og lille nurk alenei ca 10 min, gikk det mye bedre :glise: Nå skal det sies at Varia har med årene likt endring i hverdagen veldig lite. Til og med om mamma er borte er ikke greit, og jeg får fint høre det om jeg ikke har vært hjemme mye i et par dager i strekk. Selv om samboeren har hatt dem ute.

Men nå ligger Luthien og lille nurk sammen, mens Varia ligger og sover i den andre etasjen....
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by sanca »

Hehe, dette høres egentlig akkurat ut som da jeg introduserte små for brødrene til jentene dine ;) Første gangen ble Beren og den lille Peon venner umiddelbart, mens Amras var veldig usikker og likte det dårlig. Han pep også mye mot den lille mens de ble introdusert på nøytral plass. Skjedde vel i grunnen akkurat det samme da Einstein kom, bare enda mer tydelig. Da gjemte Amras seg vekk innerst bak ei hylle under intro, og la seg til å sove, eller kanskje han lot som han sov ^^ Han syntes i allfall at småttiser var noen slitsomme, unødvendige greier :giggle:

Har du fått skrudd sammen buret forresten? Jeg tok en råsjans her i går etter buret sto ferdig. Jeg tenkte at et helt nytt bur må da være nøytralt nok sted å introdusere... Så jeg lot først den lille fra Toras kull (som jeg skal ha med til Vitania tirsdag) få undersøke det store buret i fred og ro. Så puttet jeg inn de voksne karene i tur og orden, begynte med Nicolai Beren som er alfa, for han er så trygg på seg selv og god mot andre rotter. Så en etter en av de andre etterhvert. Det gikk helt supert!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

Ja, jeg måtte skru sammen buret samme kveld! Fordi en lille jenta fra Tora kom seg gjennom, hun bare pressa seg gjennom hvert minste hull :giggle: Hun er såå utrolig nydelig.
Det virker som det er greit nå, Varia ligger ihvertfall samme etg som de to andre, og alt ser ut til å ha gått bra i natt(første natt sammen). Varia er en gretten gammel dame og har med tiden ikke likt endringer noe særlig, tydelig at hun synes den lille er slitsom, mens Luthien er litt mer mamma aktig mot den lille.
Så regner jeg med det ordner seg, Varia fikk noen pauser i går og ble satt sammen den lille uten Luthien litt og virket som det gikk bedre etter det. Det er likevel ingen aggresivitet fra noen av dem :jepp:
Bra det gikk så bra, så slipper den lille gutten å bo alene frem til du skal dra :narr:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

Takk for all hjelp!

Luthien er flink med Luna og tar godt vare på henne. Luna vil helst følge etter henne overalt, ligge under henne og være tett innpå :kisses:
Varia er blitt litt bedre med piping på Luna, og det virker mest som hun piper når hun veit vi følger med og skal bare protestere.
Men på mandag når jeg kom hjem fra jobb så lå faktisk Luna og Varia tett inntil hverandre og sov :glise: (må innrømme at jeg jublet litt :nottelling: )
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by sanca »

Det høres veldig, veldig bra ut, får nok neppe mer problemer der :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

sanca wrote:Det høres veldig, veldig bra ut, får nok neppe mer problemer der :cheer:
Det tror ikke jeg heller :boing:
Bare Varia som må innse at Luna er nå fast beboer :grin:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Den ene eldre rotta piper på ny rotte

Post by Milla »

Må si meg forundret over Varia og Luna situasjonen. I det ene øyeblikket kan ikke Varia fordra Luna, og vil helst ikke være i nærheten av en slik liten sprettball, og i det andre så ligger de å sover sammen, spiser sammen og drikker fra samme vannflaske samtidig :hmmm: Normalt :huh:

Fant et bittelite sår på kinnet til Varia, ser ut til å være noen dager gammelt, fått skorpe og alt(eneste grunnen til at jeg la merke til det). Og Luna ser ut til å blitt barbert litt på haka. Hvem som har gjort hva veit jeg ikke, om de har gjort det på hverandre eller om de har hatt et lite uhell i buret.
Skal jeg bekymre meg ?

Er det noen tips som jeg kan gjøre for å få prosessen for Varia å akseptere Luna bedre/fortere?
Eller er det kanskje slik at det er litt piping når man har 3 stk ?

Jeg er et stk "hønemor", bare så det er sagt :flau:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply