Baytril

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Baytril

Post by Irene »

Nånn som har my erfaring med baytril i oral-form? Har ei på 500g, kor my morgen og kveld? Har prøvd med bactrim, men hu nekta å spis det, så hørt med dyrlegen om å bytte te baytril! Men dose e æ usikker på, ei stund sia sist æ gav ei rotte det.
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

utmeldt

Re: Baytril

Post by utmeldt »

Kva sa dyrlegen at du skulle gi? eller visste han ikkje doseringen?
Doseringen kan variere utfrå kva som feiler rotta, og i tillegg til vekta må ein og vite styrken på medisinen.
Send ein Pm til Matmor, kanskje ho kan hjelpe.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Baytril

Post by kikky »

Vil nok ikke spise baytril heller, det smaker pyton!
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Baytril

Post by Irene »

Æ sendt bare ei melding, så spurt ikke om nå dose! Va te dyrlegen for et par daga sia! For Baytril har æ aldri hadd nå problem med, det har gått ned på høykant te hver eneste rotte æ har hatt :)
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Baytril

Post by Matmor »

Best å spørre veterinæren og ikke meg om hvilken dose rotta skal ha av Baytril, selv om du har fått høre at det er greit å bytte :jepp:
Baytril brukes i forskjellig dose alt etter diagnose og alvorlighetsgrad, og det kan ikke jeg uttale meg om. Jeg bare sier ifra hvis jeg ser at dosen ligger utenfor det vanlige intervallet...

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Baytril

Post by Irene »

Har ikke spurt veterinær om dose her, for sist gang ble det på en 500g rotte 1ml 1 gang i døgnet! Synes ikke der hørtes så bra ut! Ny rotte, på ca 320g! Høres 1,5 ml bra ut ? 2 gang i døgnet ?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Baytril

Post by Irene »

Pga nysing
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Baytril

Post by kikky »

Hvis du setter en 0 forran komma så hjelper det kanskje?

Rådfør deg med en dyrlege, kan ikke dyrlegen din det så be h*n lese i "bibelen" sin. Står der :cheerful:

Ellers kan du jo ringe en anna.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Baytril

Post by kikky »

Ville ikke medisinert en rotte med baytril pga av nysing. Lunge lyder og tett nese lyder med porfyrin så syntes jeg man bør behandle, men ikke for noen nys engang i blandt. Undersøk hos dyrlege først i såfall.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Baytril

Post by Irene »

Det er ikke bare uskyldig nysing, det er mer blaut ekkel nysing og tett nese tenker jeg, blir bare verre og verre!
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Baytril

Post by Milla »

Enig med Kikky.
1,5 er gaaanske mye. Uansett hvor mange ganger jeg har hatt mine på Baytril, rådfører jeg med dyrlegen først. Baytril regnes ikke ut etter 100 g per rotte.
Når varia veide mellom 420-460, husker ikke helt, så fikk hun 0,18 ml baytril(men dette var også i kombinasjon men en annen medisin)

Det er også greit å få sjekke om det er en lett luftveisinfeksjon, eller om det har gått ned til lungene. Kan nok tenke meg at det blir en sterkere dose om det er lundebetennelse..

Lykke til, håper rotta di blir frisk :cheerful:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Baytril

Post by Matmor »

Flytende Baytril finnes i flere styrker, men ingen av dem bør gis i de dosene du foreslår.
Det er gått 10 dager siden du fikk råd om å kontakte veterinær. Selv om du mener at veterinæren ikke er så oppdatert på behandling av rotter er det farlig for rotta om du setter igang på egenhånd. Du risikerer rett og slett å forgifte kjæledyret ditt. :worry:

Baytril står ikke med dosering for rotter i de vanligste oppslagsverkene for rotter, men sannsynligvis har veterinæren din et oppslagsverk som heter BSAVA Small animal compendium eller noe liknende. Der står det dosering til rotter av Azitromax i alle fall. Det er et annet bredspektret antibiotikum som er lett å dosere til rotte. Ikke at det smaker veldig bra det heller, men det er lett å trekke opp og gi en passe mengde som er tilpasset rotter.

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Baytril

Post by Irene »

Det har ordna sæ, den gangen her handla det om ei anna rotte. Kontakta dyrlege begge gangan her :)
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Post Reply