Kranglerotter? :(

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Da jeg hadde rotter for en stund tilbake siden, hadde jeg ingen krangling eller noe spesielt mye herjing mellom rottene, så jeg lurer på.. hva er forskjellen? Hvordan ser jeg det? Det ser ut som det begynner når en av dem prøver å herje og den andre blir irritert. Fivel (champagnegutten) begynner som regel å herje evt krangle, men nå dem siste dagene krangler alle tre med hverandre ser det ut som. Men jeg ser ikke noe for voldsomt når jeg ikke er i nærheten av buret, men med en gang jeg kommer og setter meg ved buret og koser/leker med dem starter dem og da flyr de på hverandre og det ser ut som leking, men så plutselig blir det stirrekonkurranse og tilslutt nesten renner i hverandre. Siden det bare skjer når jeg er der, får jeg stoppet dem ved å knipse ved siden av dem eller ta dem fra hverandre.. som sagt hadde jeg ikke slik oppførsel da jeg hadde rotter før så jeg aner faktisk ikke hva jeg skal gjøre! :flau:

Prøver dem å finne ut hvem som er alfa? :huh: Dem er ca 14 uker nå.



Håper dere kan komme med noen innspill så jeg får litt skikk på gutta! :justice:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kranglerotter? :(

Post by Matmor »

Jeg tror de prøver å finne ut av hvem som skal være sjef, men de vil helst at det skal foregå under ditt oppsyn slik at det ikke går for hett for seg og kommer ut av kontroll :) Så lenge du er til stede håper de at du vil gripe inn hvis det begynner å se stygt ut. De finner nok ut av det snart. Det er mye mer skummelt når de alltid er stille med deg i nærheten, og du kan se de har hatt oppgjør mens du hadde ryggen til...

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

:gasp: Så søte dem er :flau: Hehe, men det var godt å høre! Jeg har dem stående i stua og jobber hjemmefra så og si hele dagen, så jeg ser/hører alt som foregår i buret og utenfor, og jeg har ikke lagt merke til noe annet enn at dem legger seg over hverandre og blir tvangsvasket. Men som jeg skrev over, er det kun når jeg holder på inne i buret, snakker til dem ved buret o.l det skjer.

Pleier det å ta lang tid før dem finner ut hvem som er sjef? :redd:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Dette er slik det begynner og slutter i piping og nesten slosskamp! :redd:
-> http://youtu.be/07GmK_0eH7M
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kranglerotter? :(

Post by Matmor »

Jeg vet ikke nok om rotter, og spesielt ikke andres rotter, til å si noe om hvor lang tid de bruker på å finne ut av en rangskonflikt. Hvis det er flere i buret er det sjelden konflikt mellom alle sammen på én gang. Det hender at rotte A hakker på rotte B, og rotte C av og til griper inn og prøver å stoppe konflikten eller gi A en lærepenge, men normalt er ikke rotte A ute etter både B og C samtidig hvis det er vanlig rangkonflikt. Forhåpentligvis har disse såpass kontroll at de ikke blir helt ustyrlige. Jeg forventer vel at en rangkonflikt der A går på B er over før det er gått 14 dager, og at det kan ta inntil nye 14 dager hvis A går på C etterpå. Helst skal de finne ut av det på under en uke pr. par. Men jeg har hatt et brødrepar som hadde konfliktrunder flere ganger. De skiftet fram og tilbake mellom hvem som skulle være alfa alt etter hvem som var sprekest eller mest motivert der og da. De lagde aldri skader på hverandre, men både bokset og rullet når de satte igang - med meg som vitne. De klarte ofte å avgjøre saken på 3-4 dager. Men jeg har hatt konflikter som har trukket ut over minst en måned uten at det kom til skade. Da har det involvert store, gamle rotter som ikke har villet gi seg overfor yngre og sprekere. Ellers har langvarige konflikter som regel betydd at en av rottene ikke klarte å styre hormenen sine her. Da har det endt med kastrering eller skader og kastrering.

Det kan jo være interessant å høre hva slags tidshorisont andre har hatt ved rangkonflikter. Men jeg tror det er stort slingringsmonn i hva vi oppfatter som konflikter.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Det du beskrev passet fint, for jeg hengte opp nye hengekøyer tidligere idag, samt et lite skift av etasjene som er dekket av fleece, så jeg holdt på en stund mens rottene fløy ut og inn av buret, igjen begynner de å små krangle og la merke til at det er Fivel og Milo som bøller og Maaru hopper faktisk etterhvert på Milo og Fivel løper unna. :hmmm:

Men det er ikke voldsomt, ingen av dem har sår eller merker. Eneste jeg kan si jeg merker er at Fivel har litt porphyrin rundt nesa av og til, men det tror jeg kommer av stress. Dem hopper rundt og leker, koser og spiser godt, ikke dårlig i magen eller noe slikt. Har heller ikke hørt et eneste nys siden de kom i hus den 16. Mai!



Jeg skal prøve å oppdatere det jeg klarer å se/finne ut av! Blir spennende å se hvem av dem som ender opp som alfa, om de klarer å finne ut av det. :giggle: Kastrering er iallefall siste utvei, så det orker jeg ikke tenke på en gang. :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Begynner å bli bekymret, Fivel har hatt en del porphyrin rundt nesa hver morgen de siste dagene når jeg står opp.
Krangler dem om natten nå også?


Er det noe jeg kan gjøre? :redd:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Begynner å bli bekymret, Fivel har hatt en del porphyrin rundt nesa hver morgen de siste dagene når jeg står opp.
Krangler dem om natten nå også?


Er det noe jeg kan gjøre? :redd:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Kranglerotter? :(

Post by Maria Bee »

Mine to søstre har hatt en såkalt rangskonflikt i over 3 uker nå. Ikke noe voldsomme greier, men nok til å klore meg totalt opp når de passer meg i en slags type ball di krøller seg sammen i når de "slåss". Ofte må jeg gripe inn å skille de, eller rope høyt for att di skal forstå att de må slutte. Ender alltid med en på toppen av den andre i ett slags brytegrep, og den andre liggendes under å hyle. Men ingen skade gjort :smile:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kranglerotter? :(

Post by Matmor »

Begynner å bli bekymret, Fivel har hatt en del porphyrin rundt nesa hver morgen de siste dagene når jeg står opp.
Krangler dem om natten nå også?


Er det noe jeg kan gjøre? :redd:
Hvis du er bekymret - skill dem når du ikke er til stede, og la dem stå sammen når du er der og passer på.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Skulle gjerne skilt dem med en gang, men har bare et bur. Får ikke nytt før RS'n kommer :flau2:
Noe annet jeg kan gjøre til jeg får buret?
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kranglerotter? :(

Post by Matmor »

En kasse og revenetting.... eller et stort reisebur til hund og katt hvis du får låne.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Skal se hva jeg får til! Takk for hjelpen! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Nå krangler Milo til og med, med meg! Det er ikke slik at han bare biter meg, men han løper rundt meg noen ganger, kjempe fort, før han begynner å hoppe og danse rundt/på meg så hvis jeg kommer med hånda fekter han og småbiter og jager hånden min. Før det dreiv han klatret opp på brystkassen min for å bite meg i nesa og haka, flere ganger. Raring!
Og akkurat nå hadde han stirrekonkurranse med hånden min etter at jeg tok han bort fra Fivel som han driver å bøller med hele tiden! I natt skal jeg ha Milo i et reisebur for katter som jeg har innredet med fleecebunn oghengekøye, samt vannflaske og matskål jeg setter på før jeg legger meg.

Vi sitter i sofaen hele gjengen, og Milo vil bare ikke la Fivel være i fred. Fivel gjør ingenting for å dra på seg "juling" heller! :huh:
Og nå driver han å piper og hyler når jeg løfter han bort fra Fivel (På samme måte som jeg ellers løfter han, og han piper aldri)


Hva skal jeg gjøre for å få skikk på Milo?!
Sier det igjen, jeg spør og skriver mye, fordi jeg aldri har hatt slik atferd så dette er nytt for meg!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Kranglerotter? :(

Post by monlan »

Skulle ønske jeg hadde et godt råd til deg men jeg er også lite erfaren med kranglete rotter. Har 3 nå som gir meg hodebry.
Vil bare ønske deg lykke til. Trøsteklem :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply