Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Takk for svar. Det er kun det ene øyet ogveterineren min sa det samme. At det trolig var stress men at jeg skulle følge med.
Det er så mye at han ikke vasker det av. Jeg har brukt kamillete på pad eller pyrisept og vasket av. Men jeg vasker han jo når han nett har våknet. Jeg skal vente å se om han vasker det selv. Men Tore ikke det. Øyet blir da bare verre og verre.og er tilslutt halvt igjenklistra og en ser det er veldig vått og han blinker ekstra med det øyet. Nå er øyet normalt blankt og ser fint ut, men er mye rødt rundt.
Skal følge med å se. Det er ro i buret nå. Bare litt vanlig knuffing og sette hverandre på plass.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Her er en link med bilder av guttene mine. Om det virker, da :jepp:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Ligger tre bilder. Ed og Charlie er naturfarga mens loffen er svart og hvit.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Store , fine og herlige gutter a gitt:) Høres ut som mye porfyrin, men kanskje du kan prøve med saltvannsdråper som mennesker får? Og bare dryppe en dråpe rett på øyet, så kanskje han vasker selv? Kan jo hende det blir for mye rensing av øyet hvis du gjør det hver dag? Hvis du har prøvd kamillete lenge, så kan det hende at sånne dråper har en litt annen eller bedre effekt? Jeg er ingen ekspert på innhold og sånn i kamillete og om det har noe andre virkemidler. Men øynedråper/saltvannsdråper til mennesker funket ganske bra her!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Pyrisept er forresten ikke noe lurt å ha på øynene! https://www.boots.no/butikk/s/products/ ... 35&g=false
Forsiktighetsregler
Pyrisept må ikke brukes i ørene eller i øynene. Les pakningsvedleget nøye.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Etter litt googling har jeg funnet ut at pyrisept er veldig, veldig dumt å ha på øyne, mange som har delvis mistet synet over korte perioder da det tydeligvis kan ha etsende effekt på hornhinnen etter hva jeg har fått med meg! Så er ikke rart om det blir mer porfyrin av det, desverre:(

Tror du må på et apotek så fort som mulig og få kjøpt pipetter med ordentlig øynerens, og få renset øynene hans flere ganger om dagen, og kanskje også ringe veterinæren for å høre om han burde ha litt smertestillende? Etter hva jeg fikk med meg har folk som har brukt pyrisept på øyet måtte være hos både legevakt øyelege og ha brukt øyelapp opp til flere dager + smertestillende.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Å hjelp. Jeg tenkte bare på at det er desinfiserende og at det sikkert er bakterier der. Skal ikke bruke det mer, det er sikkert. Har bare brukt pyrisept noen få ganger og bare fuktet en bommulspad. Så han har ikke fått noe inn på øyet. Men det kan jo fort skje. Takk for at du sa fra.

Skal høre med veterinær hva jeg kan bruke.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Fort gjort! De verste historiene jeg leste var om folk som hadde brukt pyrisept som linsevæske.. Var en mor som hadde brukt det på ungen sin også, men det gikk jo greit, verre med linser som er dynka ned vil jeg tro.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

utmeldt

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by utmeldt »

Eg har hatt fleire rotter med porfyrin kun rundt eine auga. Min første rotte hadde det i fleire månader, utan at me fant ut av det. Ho døde før ho fylte 1 år pga ubehandla luftvegsinfeksjon. Rotta laga lyder kun når ho var ute av buret, og hadde porfyrin rundt eine auga kvar dag, og vi trudde ho" prata" til oss. Så feil tok vi. Vi skjønte rett og slett ikkje kva som feilte ho før det var for seint. Den andre rotta sleit også mykje med luftvegsinfeksjoner, og porfyrin spesielt rundt eine auga kom ofte i forkant av symptom frå pusten. Dyrlegen hadde mistanke om at det var mycoplasmaen som jobba i systemet, men som ikkje alltid gav symptom frå luftvegane, som kunne vere ein av årsakane til porfyrinproduksjonen. Ellers har eg også sett litt av det samme hos to av mine horotter med jursvulster, spesielt i perioder der svulstene var i vekst. Men ofte var det heller ingen klar årsak, og ikkje til å bli klok på. Har dyrlegen prøvd eller vurdert ein antibiotika kur på rottemannen din? viss eg ikkje hugser feil hadde broren hans ein kraftig infeksjon før han døde. Kor lenge har han hatt porfyrin rundt auga no?

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Uff. Skummelt.
Han fikk det like etter at Ed og Charlie kom til oss. Er vel ca 2 mnd siden eller noe slikt. Da var han fryktelig ensom etter at broren døde. Og ble helt forandret. MEr redd og sky og stressa, og han satt bare å stura. jeg kan ikke huske om han fikk porfyrin rundt øye allerede da.

Men det er litt opp og ned. I dag var han ganske fin, mens i går var det mer. Jeg har ikke noe erfaring med hva som er mye eller lite. Men syns det er mye de dagene det er verst.

Ja, Rasmus ble veldig syk av lvi og ingen medisin hjalp. Men han nøs også endel og det ble gravis verre. Det var så grusomt alt det som skjedde med han at jeg bestemte meg (da han tilslutt ble avlivet) at jeg aldri skulle la ei rotte gå gjennom det samme igjen. En prøver og prøver for å prøve alt, men spørsmålet er om det var til mitt eller rotta sitt beste. Han led de siste ukene, men jeg var så glad i han og orket ikke å avlive før det ikke var noe håp mer. Men det var feil av meg. Skulle ha avlivet han mye før.
Han var et matvrak og det var ikke så vanskelig å få i han medisin. Bare tålmodighet og tid som skulle til. Mens med Loffen blir dette tvang med sprøyte inn i munnen. Han spiser ikke mye, har aldri vært så opptatt av mat. Men han er sunn og frisk, tilsynelatende. men han klør seg mer enn jeg liker, selv etter to kurer mot utøy.
Loffen liker ikke å bli holdt. Blir desperat om jeg holder han fast. Det har gått bra med vask av øyet, i noen sekunder. men å tvinge i han antibiotika som smaker pyton det vet jeg ikke om jeg orker å utsette han for. Han er så utrygg i utgangspunktet. Men om han har lvi så må jeg jo. Eller vurdere avliving. Men jeg orker heller ikke å tenke på å avlive han dersom han kan bli frisk av en kort kur. Å, hater dette!!!

Men skal snakke med veterinær i dag.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

utmeldt

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by utmeldt »

Mycoplacma er ein kronisk tilstand, hos mange gir den veldig få eller ingen plager, og rotta kan leve eit godt og langt liv med den utan at den treng antibiotika. Eg veit ikkje om Loffen har det, eg kom berre til å tenke på mine eigne rotter når eg las om auga hans, og det er heller ikkje sikkert at ein treng å gjere noko anna enn å vaske auga og sjå det ann, spesielt når han ellers virker til å ha det bra.

Å tvangsmedisinere er det verste eg veit, derfor blir alle rotter i huset, frå dag ein, lært opp til å ete diverse matvarer på t-skje. Det hjelper veldig den dagen ein må gi medisiner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Jeg trodde mine hadde øyekatarr, men fikk beskjed om å vaske når det ble for mye. Og nå er det jo også gresspollen, ene stakkaren min som har kroniske luftveisplager reagerer på pollen. Jeg merka at han hosta og nøys og lagde fæle lyder litt mer enn vanlig i det siste, og så merka jeg at jeg begynte å klø i øya også. Så både jeg og han er allergiske. Gjorde den gigatabben at jeg satt inn en bjørkekvist i buret hans med blader for en stund siden.... Men han har det ikke vondt! Sikkert litt slitsomt med nysing og hosting, men ellers er han helt knall. Jeg tror det kommer til å gå bra med Loffen! Du merker vel på han om han lider eller har det greit.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Så godt å høre. Han virker helt fin. Ingen lyder når han puster, verken når han er stresset eller rolig. Hører av og til en helt svak brummelyd som jeg tror er snakking, eller en lyd han lager når han ikke får det som han vil. Men det er en helt annen lyd enn det som Rasmus lagde når han var syk av lvi. Den lyden Loffen lager hører jeg bare når han går opp på skulderen min. Altså når han er nært øret mitt. OG han lagde den ofte under intro. Nå har jeg ikke hørt den på flere uker. Jeg hører lave lyder veldig godt, bedre enn de andre i familien. De hører lyden ikke når han sitter på skulderen deres. Jeg oppfatter den som en "å jeg er irritert og vil hjem" lyd :giggle: Den er som mørk resonans. Veldig svak men tydelig. Han lager den mens han klatrer opp. Ikke når han blir løftet. Veldig rart.
Han nyser skjelden men jeg har hørt at en av guttene har nyst tre fire ganger i strekk, men vet ikke hvem av dem og det er flere dager i mellom. Jeg er overnervøs for nysing, men føler at dette er normal nysing. Og som regel etter at doen er skiftet ut eller noe annet er nytt i buret og rottene snuser veldig, og jeg antar at de får noe rusk i nesa som må nyses vekk.

Nei, Loffen er fin, bortsett fra øyet. Hopper og spretter, spiser som normalt (lite...og mye mindre enn storspiserne han bor sammen med) men er ikke tynn. Og han legger guttene på ryggen rett som det er.
Så da avventer jeg litt. Takk for beroligende tilbakemeldinger. Veterinæren hadde stengt i dag men jeg ringer i morgen for å høre hva hun sier.
Det går greit å vaske med litt pyrisept på en bommulspad, i pelsen rundt øyet, ikke sant? Den er ikke så våt at han får det inn på øyet. Han kniper godt igjen øyet når jeg vasker... Hva vasket dere øyet med?

I dag var han kjempeflink. Satt i ro hele tiden. De siste dagene har jeg holdt han fast og vasket men sluppet han straks han satt i ro, uten å kjempe. Virker som han har forstått og sitter rolig til det er overstått. OG så godbit etterpå. Flinke gutten.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Da jeg kom hjem fra jobb i dag så lå alle tre i den minste hengekøya, Ed og Charlie i bunnen og Loffen oppå. :kiss: :kisses: Loffen lå å slikket Ed, som så ut til å nyyyte det. Fantastisk.
Om noen hadde sagt det til meg for 3 uker siden hadde jeg bare ristet på hodet. Da var det bustepels, risting på halen og slossing, boksing, hyl og skrik. Jeg så litt mørkt på det ei stund. Men det var en trøst å tenke på at dere også hadde opplevd det samme og at det kunne gå mnd før en intro gikk bra. Hadde jeg ikke vist det så hadde det nok endt med skader og ev avliving. Så jeg er veldig glad jeg har dere som har gitt gode tilbakemeldinger, råd og egne erfaringer på godt og vondt, samt sidene til Matmor. Jeg hadde nok gjort alle feil som kunne gjøres dersom ikke. Dette forumet er supert!

Tror det var turene på altanene som gjorde utslaget. Der var alle tre utrygge og havnet under samme eske eller under genseren min. Kanskje de følte mer trygghet sammen enn hver for seg og at de tok den følelsen med seg tilbake til introstedet.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Jeg ville ikke ha brukt pyrisept i nærheten av øyet, i tilfelle det skulle kommet bortpå, men linsevæske eller sånn pipetter med saltvannsdråper til menneske-øyerens! Og heller vann enn pyrisept hvis det trenger å vætes. Det er bare å spørre på apoteket, rottene kan bruke det samme som mennesker til å rense vekk rusk på øynene med - det er jeg nesten bombesikker på!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply